Publicat la: 
3/04/2017

Cand nimic nu ne mai poate ridica moralul si reda motivatia de care avem nevoie pentru a intreprinde cele mai simple activitati cotidiene, poate fi tentant sa ne lasam prada gandurilor negative ce ne conduc cu pasi siguri catre un nou episod depresiv, insa exista cateva lucruri pe care le putem face pentru a minimaliza riscurile aparitiei depresiei, este de parere Helen Odessky, psihologa din Chicago, autoarea cartii "Stop Anxiety from Stopping You".

Iata care sunt recomandarile specialistilor in sanatatea mintala pentru cei ce se confrunta cu astfel de dificultati, conform prevention.com.

1. Sportul

Statul pe canapea este deosebit de atragator atunci cand ne confruntam cu forme usoare de depresie, insa cercetarile de specialitate arata ca invingerea acestei inclinatii poate avea efecte pozitive cu un impact puternic. Un studiu publicat in "Archives of Internal Medicine" constata ca exercitiile aerobice sunt la fel de eficiente precum tratamentele antidepresive in ameliorarea simptomelor specifice aceste afectiuni mintale, iar efectele unui program de antrenament urmat cu regularitate intrec beneficiile tratamentelor medicamentoase pe timp indelungat.

Daca lipsa de miscare este greu de combatut, trebuie sa stim ca numai o plimbare in jurul blocului ne poate schimba dispozitia. Oamenii de stiinta sunt de parere ca mersul pe jos stimuleaza secretia de norepinefrina, un neurotransmitator care are capacitatea de a imbunatati starea de spirit instant.
Cercetarile arata ca mersul pe jos timp de aproximativ 35 de minute pe zi, efectuat de cinci ori pe saptamana, atenueaza simptomele depresiei in mod semnificativ.

2. Expunerea la soare

Exista motive intemeiate pentru care vremea frumoasa ne poate ridica moralul. Expunerea la lumina soarelui creste nivelul de serotonina - o substanta chimica ce ne ajuta sa fim calmi si ne imbunatateste atentia si concentrarea. De asemenea, expunerea la razele solare de dimineata ne ofera doza necesara de vitamina D si ne imbunatateste starea de spirit pe durata intregii zile.

3. O zi de pauza

Atunci cand ne simtim suprasolicitati suntem constant stresati, iar framantarea gandurilor negative ne pot provoca simptomele specifice formelor usoare de depresie, ce pot evolua. Ca raspuns, putem alege sa ne luam o zi libera, pe care sa o dedicam activitatilor care ne sunt pe plac, dar si activitatilor de intretinere corporala sau celor culturale.

Kimberly Hershenson, asistenta sociala, este de parere ca 20 de minute zilnice dedicate ingrijirii personale pot aduce beneficii insemnate pe planul sanatatii mintale. "Fa o baie, mediteaza, intreprinde activitati care te relaxeaza si te ajuta sa te calmezi, numai asa poti sa iti schimbi dispozitia mentala si sa te simti mai bine cu tine insuti," este de parere aceasta.

4. Jurnalul personal

Atunci cand ne aflam intr-o dispozitie mai putin buna, este usor sa ne concentram asupra aspectelor negative, ce ne aduc frustrare, insa tocmai in aceste momente este recomandat sa ne amintim care sunt lucrurile pentru care suntem recunoscatori in viata. Putem tine, in acest sens, un jurnal de seara in care sa notam 10 lucruri pentru care suntem cu adevarat recunoscatori, ori 10 lucruri pozitive despre ziua ce tocmai a trecut. In acest fel, vom reusi sa stopam gandurile negative din a ne invalui si a ne impiedica sa ne relaxam cu adevarat.

5. Intalnirile cu prietenii

Atunci cand nu ne simtim bine pe plan psihic avem tendinta sa ne izolam. Insa o simpla intalnire cu prietenii apropiati este, de multe ori, cea mai buna modalitate pentru a alunga depresia. "Daca stai izolat, nu faci decat sa lasi depresia sa castige. Apeleaza, in schimb, la o intalnire cu un prieten si incearca sa te alaturi celor mai optimisti, intrucat pozitivitatea si optimismul sunt molipsitoare," este de parere psihologa Helen Odessky.

6. Somnul odihnitor

Cei mai multi dintre noi tind sa apeleze la emisiuni de TV sau filme seriale, ori sa piarda timp pe retelele de socializare fara un scop, inainte de somn, mai ales daca dispozitia noastra nu este cea mai buna. Iar aceste obiceiuri nu ne sunt de niciun folos nici cand vine vorba despre alungarea disconfortului psihic cauzat de depresie. Potrivit unui studiu realizat de cercetatorii de la Institutul Johns Hopkins, expunerea la lumina puternica a dispozitivelor electronice pe durata noptii creste riscul aparitiei depresiei. Cercetatorii au descoperit ca daca dormim cu o sursa de lumina aprinsa, nivelul de hormoni responsabili de stres creste, ceea ce poate duce la aparitia depresiei.

7. Meditatia

Practicile meditative au o serie de beneficii dovedite stiintific, iar usurarea stresului psihologic este una dintre acestea. Conform unui studiu publicat recent in revista "JAMA Internal Medicine", practicarea meditatiei de tip mindfull - ce presupune adoptarea tehnicilor de respiratie profunda si concentrarea asupra momentului prezent - pot scadea semnificativ nivelul de stres si imbunatati dispozitia.

8. Renuntarea la fumat

Se pare ca fumatul nu este numai un obicei daunator pentru sanatatea fizica a organismului, ci si pentru sanatatea pe plan psihic. Un studiu publicat in revista "British Medical Journal" arata ca fumatorii care au reusit sa renunte la acest obicei au avut un risc mult mai mic pentru declansarea depresiei si o atitudine mult mai pozitiva asupra vietii, prin comparatie cu cei care continua sa fumeze.

9. Consumul de alcool

La sfarsitul unei zile obositoare un pahar de vin pare sa fie medicamentul cel mai bun pentru a ne reda starea de confort necesara, insa desi in prima faza alcoolul ne poate ameliora simptomele usoare de depresie, efectul pe termen lung este diametral opus, este de parere Rebecca Lee, asistenta medicala din New York.

10. Dieta alimentara

Atunci cand primele semne de depresie isi fac aparitia suntem tentati sa consumam produse de patiserie, paine, dar si alte glucide rafinate, intrucat aceste alimente pot stimula productia de serotonina, care ne da o senzatie de bine. Ceea ce ne este recomandat insa este ca atunci cand depistam semnele de depresie sa corectam dieta alimentara prin adaugarea de fructe, legume si cereale intergrale. Potrivit unui studiu publicat in "American Journal of Clinical Nutrition," persoanele ce urmeaza o dieta bogata in fibre si lactoza au avut un risc mai mic pentru declansarea depresiei, in timp ce persoanele care obisnuiau sa consume produse din cereale rafinate au avut un risc crescut pentru aparitia depresiei.

Autor: G.T.

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Ablatia preventiva a sanilor sau mastectomia suferita de actrita americana Angelina Jolie constituie modalitatea cea mai radicala de a preveni riscul major de cancer la san de care sunt afectate...
Fructoza, un tip de zahar gasit intr-o mare varietate de produse alimentare si in bauturi, va poate incuraja sa mancati mai mult, accentuand senzatia de foame, potrivit unui nou studiu. Fructoza...