Publicat la: 
14/01/2016

5 suplimente alimentare pe care obisnuim sa le consumam si de care nu avem neaparata nevoie

Primim adesea incurajari pentru administrarea suplimentelor alimentare, fie ca aceste incurajari vin din surse de informare din domeniul sanatatii, din sfaturile cunostintelor noastre sau chiar prin recomandarea medicilor, insa conform opiniei specialistei Lorraine Maita, medic in cadrul institutului "American Academy of Anti-Aging and Regenerative Medicine", organismul nostru nu are intotdeauna nevoie de suplimentele alimentare pe care obisnuim sa le consumam, multe dintre aceste fiind, mai degraba, daunatoare pentru sanatatea noastra. Iata care sunt cele 5 suplimente alimentare consumate cel mai frecvent de catre oameni, dar de care organismul uman nu are nevoie.

Calciu

De ani de zile oamenii iau suplimente alimentare cu calciu pentru beneficiile pe care se spune ca acest mineral le are pentru sanatatea oaselor, insa aceasta informatie este eronata, spune Dr. Lorraine Maita. "Cele mai recente cercetari indica faptul ca suplimentele pe baza de calciu nu sunt absorbite de organism pentru a patrunde in structura osoasa si ca, in schimb, acestea se depun pe tesuturile moi si artere, declansand problemele cardiace," declara aceasta. In plus, suplimentele cu calciu pot duce si la formarea pietrelor la rinichi, adauga Andrea Cox, specialist in dietetica. Organismul extrage cantitatea de calciu de care are nevoie din alimentatie: legumele cu frunze verzi, somon, sardine, fasole alba, migdale si brocoli, spun specialistii.

Vitamina E

Candva se spunea ca aportul de vitamina E reduce riscul declansarii bolilor cardiovasculare, Alzheimerului si cancerului, insa studiile recente arata ca riscul aparitiei cancerului si a declansarii decesului prematur mult mai mare in cazul persoanelor de sex masculin care isi administreaza circa 400 unitati de vitamina E zilnic. "Cu toate astea putem sa folosim vitamina E pentru imbunatatirea calitatii pielii, cata vreme nu depasim doza zilnica de 22 de unitati. Majoritatea suplimentelor alimentare cu multivitamine nu depasesc aceasta limita," declara Andrea Cox, specialist in dietetica.

Iod

Desi multe surse de medicina alternativa recomanda suplimentele alimentare pe baza de iod, acestea nu trebuiesc consumate decat sub indrumarea medicului. Acest microelement este deseori asociat cu problemele glandei tiroide, deoarece este o componenta cheie a hormonilor produsi de aceasta glanda. "Administrarea iodului in cantitati prea mici sau prea mari poate deregla glanda tiroida si cauza hipotiroidismul," declara Dr. Lorraine Maita, si de aceea este important sa nu consumam mai mult decat avem nevoie, iar pentru a stabili doza necesara este obligatoriu sa cerem parerea unui medic specialist.

Fier

Acest mineral ajuta la formarea hemoglobinei, componenta sanguina care transporta oxigenul din plamani in intreg organismul, si regleaza sintetizarea hormonala. Cu toate astea, fierul nu trebuie luat ca supliment alimentar decat in cazul in care medicul sesizeaza carenta de fier in organism. "Mare atentie: administrarea suplimentelor pe baza de fier in doze mari poate afecta ficatul, pancreasul si inima," declara Dr. Lorraine Maita.

Vitamina B6

Complexul de vitamina B este deosebit de important pentru o sanatate optima, ajutand, printre altele, la digestia alimentelor, sanatatea pielii si a memoriei. Din moment ce vitamina B se regaseste in multe alimente (fructe, legume, cerealele integrale, carnea de pasare si de peste), specialistii dieteticieni sunt de parere ca administrarea suplimentelor alimentare ce contin complexul de vitamina B pe perioade lungi de timp poate deveni o adevarata amenintare pentru sanatatea organismului. "Desi vitamina B6 este solubila in apa si este recomandata in cantitati mici, depasirea cantitatilor recomandate de medicii nutritionisti face ca aceasta vitamina sa devina toxica pentru organism," declara Dr. Lorraine Maita. Consumata in doze foarte mari, vitamina B6 poate cauza tulburari ale sistemului nervos periferic, cunoscute sub denumirea de neuropatie.

Asadar cel mai important aspect al unei bune functionari a intregului organism este stilul de viata sanatos bazat pe alimentatie echilibrata, miscare si consumul de apa. De asemenea, sunt recomandate vizitele periodice la medic pentru depistarea carentelor de vitamine si prescrierea suplimentelor alimentare necesare pentru fiecare dintre noi, in functie de caz.

Sursa: Prevention

G.T.