Publicat la: 
15/11/2020

Din ce in ce mai multi dintre noi petrecem ore intregi in fata unui calculator, laptop, tableta sau telefon. Este un stil de viata pe care omenirea l-a adoptat relativ recent si la care abia incepem sa ne adaptam. Majoritatea stam mult mai multe ore facand ceva pe telefon, tableta, decat facand miscare. Este cumva firesc sa ne asteptam ca acest stil de viata sa duca la niste schimbari in corpul nostru, unele chiar pe termen lung, in detrimentul sanatatii noastre. Haideti sa vedem care sunt efectele asupra sistemului nostru musculoscheletal.

Articol realizat de Dr. Posea Alina, medic specialist Reumatologie in Hyperclinica MedLife Titan.

Coloana vertebrala

Folosirea acestor dispozitive, presupune de cele mai multe ori statul intr-o pozitie fixa, pentru o perioada lunga de timp. Cand este asociat si cu o postura incorecta, asistam la niste modificari adaptative neuromusculare. La inceput, primele probleme care apar sunt cele de natura musculara, contracturi, spasme, blocaje ale musculaturii paravertebrale, ce devin dureroase si reduc mobilitatea coloanei. Episoadele de tensiune musculara sunt din ce in ce mai frecvente, cedeaza din ce in ce mai greu, fiind intretinute si de lipsa de miscare si de pozitiile incorecte in timpul somnului, dar si de stresul cronic, din viata de zi cu zi. In timp, se produc modificari la nivelul discurilor intervertebrale, acele structuri dintre vertebre, cu rol de amortizor. Discurile sunt structuri cu continut mare apos, care atunci cand sunt suprasolicitate, se deshidrateaza, isi reduc inaltimea si isi pierd astfel calitatile care le ajuta sa amortizeze socurile. Apare astfel discopatia, cu localizare fie la nivelul coloanei cervicale, fie la nivelul zonei lombare si mai rar la nivelul zonei toracale. Aceasta discopatie inseamna durere la nivelul coloanei si, in faze mai avansate, cand discul depaseste planul vertebrelor si preseaza structurile nervoase ale coloanei, durere la distanta de coloana si, ca intr-un cerc vicios, contractura reflexa a musculaturii. Astfel, nu de putine ori, o problema de coloana cervicala incepe cu durere de muschi paravertebrali, durere la nivelul unui umar si chiar la nivelul intregului brat, uneori insotita de furnicaturi, amorteli, intepaturi pe teritoriul nervului afectat.

Dintre posturile incorecte pe care le adoptam, atunci cand folosim calculatorul si celelalte dispozitive, retinem pozitia cu privirea in jos spre ecran, capul aplecat in fata, coloana cervicala in flexie, umerii rotunjiti, ridicati, cu omoplatul departat  de torace, cifoza toracala (cocoasa) si accentuarea scobiturii lombare (lordoza) . Nu toate trebuie sa fie prezente la acelasi om. Ba chiar s-a constatat ca exista o diferenta, in functie de sex si inaltime in distributia acestor posturi. Astfel barbatii si indivizii mai inalti adopta mai frecvent pozitia cifotica, cu capul aplecat, iar femeile si cei cu inaltime mai mica, pozitia de hiperextensie, cu accentuarea lordozei lombare. In timp aceste posturi incorecte pe care le avem, initial doar cand lucram sau folosim calculatorul, laptopul, tableta, telefonul, devin permanente. Multi constata ca au o proeminenta in zona cervicala inferioara, care nu este nimic altceva decat procesul spinos al vertebrei cervicale C7, devenit inestetic prin pozitia flectata a gatului. Din pacate atunci cand vin la medic nu mai este doar o problema de estetica dar si de durere. Exista mai multe studii care sustin ca aceasta modificare de pozitie a coloanei cervicale se asociaza cu durere cronica de ceafa. De asemenea, pot apare dureri frecvente de cap, ameteli, fenomene vegetative, precum greata, ametelile, transpiratiile reci.

Cei cu accentuarea lordozei lombare, asociaza o pozitie aplecata in fata a bazinului (anteversia), cu bombarea feselor si abdomen protuberant, care este mai greu de sesizat in viata de zi cu zi, mai ales daca nu asociaza si cifoza toracala accentuata sau obezitate abdominala. Ei prezinta frecvent, scurtarea muschilor flexori ai coapsei (cei care ridica soldul), slabiciunea muschilor fesieri si abdominali. Durerea lor debuteaza la nivel de coloana, fese, coapse si are caracter mecanic, accentuandu-se la statul in picioare sau in sezut prelungit si ameliorandu-se in pozitia culcata la orizontala. La cei predispusi, care asociaza si alti factori de risc (ex. varsta, greutatea corporala mare, ridicarea de greutati mari, traumatisme, sporturi cu impact mare pe coloana, fumatul), apar in timp discopatia lombara, degenerarea articulatiilor posterioare ale coloanei, alunecarea corpilor vertebrali, numita spondilolistezis, toate acestea contribuind la ingustarea canalului vertebral si a spatiilor pe unde trec filetele nervoase, iritarea si inflamarea structurilor nervoase, cu durere si fenomene neurologice pe diverse zone ale membrului inferior (ex. sciatica), in functie de radacina nervoasa afectata.

Asistam din ce in ce mai mult la aparitia acestor probleme la pacienti tineri, la care spondiloza si bolile degenerative ale coloanei nu ne asteptam inca sa apara. Pentru cei care au deja o boala degenerativa a coloanei, aceasta solicitare suplimentara, presupune un stres asupra articulatiilor coloanei, accentuarea degradarii cartilajului si a discurilor, hipertrofia si productia osoasa, astfel aparitia sau cresterea in dimensiuni a osteofitelor (ciocurilor), care la anumiti indivizi predispusi duc la stenoza canalului vertebral. Asta inseamna si mai multa durere, insotita de manifestari neurologice (furnicaturi, amorteala, scaderea fortei musculare, deficit motor, afectarea mersului, reflexelor, tulburări sfincteriene- anorectale si urinare).

Masuri preventive:

  • In masura in care este posibil, reducerea timpului petrecut in fata calculatorului, laptopului, telefonului, tabletei.
  • Pauze dese, la fiecare 30 de minute - o ora, cate 5 minute in care sa facem pasi prin incapere, exercitii de intindere.
  • Ajustarea continua a pozitiei, corectarea posturii in mod constient, prin coborarea umerilor, apropierea scapulelor, ridicarea barbiei, sprijinirea spatelui complet de spatarul scaunului, folosirea unui rulou pentru zona lombara, acolo unde scaunul nu are, reglarea inaltimii biroului si scaunului astfel incat marginea de sus a monitorului sa fie in dreptul privirii, picioarele sa fie cu toata talpa pe podea, soldul si genunchiul in flexie de 90de grade.
  • Ridicarea telefonului la nivelul fetei atunci cand il folosim pentru citit
  • Folosirea calculatorului si a laptopului mai mult decat a tabletei si telefonului, mai ales pentru citit si scris
  • Evitarea folosirii tabletei, laptopului in pat. Este de preferat folosirea unui birou si acolo unde e posibil alternand pozitia in sezut si in picioare(presupune existenta si a unui birou pentru lucru in picioare, adaptat inaltimii individului).
  • Compensati in timpul liber prin cat mai multa miscare. Mergeti pe jos ori de cate ori aveti ocazia, cel putin 30 de minute pe zi, 5zile pe saptamana. Faceti gimnastica, exercitii de intindere, cresteti tonusul musculaturii spatelui, feselor, abdomeului si coapselor!
  • Practicati inotul sau gimnastica in apa!
  • Apelati la un kinetoterapeut, mai ales daca aveti deja simptome sau boli ale coloanei diagnosticate!
  • Faceti masaj pentru relaxarea musculaturii spatelui, umerilor!
  • Invatati tehnici de relaxare si de reducere a stresului!
  • Dormiti corect, evitati posturile incorecte si in timpul somnului!
  • Renuntati la fumat! Fumatul inseamna inflamatie cronica, flux sangvin redus, capacitate de regenerare scazuta, deci un factor predispozant pentru durere cronica de spate

Mergeti la medic daca aveti o durere de spate care e intensa / care persista mai mult de o saptamana/ care se insoteste de simptome neurologice sau tulburari sfincteriene/ care apare in repaus sau in cursul noptii / care nu se ameliorează cu odihna si este prezenta si dimineata la trezire /care se insoteste de alte semne (febra, transpiratii, scadere ponderala, scadere in inaltime, tulburari de tranzit intestinal) / daca aveti istoric de cancer, tuberculoza, tratament cu glucocorticoizi/ati suferit un traumatism recent/aveti psoriazis sau istoric familial de psoriazis/aveti o boala inflamatorie intenstinala (boala Crohn/colita ulcerativa).

Specialitate: 
Medic: 
Adaugă comentariu nou

Echipa medicala MedLife - Reumatologie

Medic Specialist
Medic Specialist
Medic Specialist
Medic Primar