MEDICINA GENERALA

22 August 2022

Totul despre metabolism: Ce este, funcţii şi cum poate fi reglat?

scris de

Trîmbiţaş Andreea, Nutriționist-Dietetician

Totul despre metabolism: Ce este, funcţii şi cum poate fi reglat?

Ce este metabolismul

Metabolismul reprezintă totalitatea proceselor biochimice şi energetice prin care materia vie din organism se degradează şi se resintetizează continuu. Degradarea substanţei vii se numeşte catabolism, iar refacerea substantei vii, anabolism. Aceste două procese opuse pot fi considerate ca fiind la bază vieţii celulare.

Prin procesul de metabolism, corpul transformă alimentele consumate în energie. Termenul de metabolism cuprinde toate procesele chimice continue care susţin viaţa, inclusiv respiraţia, digestia alimentelor şi repararea celulelor.

Cum funcţionează metabolismul

Metabolismul nu se opreşte niciodată, indiferent dacă ne odihnim sau suntem activi. Acesta produce energie pentru a putea susţine toate funcţiile organismului, cum ar fi:

  • procesul de respiraţie;
  • procesul de circulaţie a sângelui;
  • procesul de digestie;
  • repararea şi menţinerea celulelor;
  • menţinerea nivelului de hormoni;
  • reglarea temperaturii corporale.

După cum am precizat anterior, există două procese importante: catabolismul şi anabolismul. Catabolismul este un proces chimic complex prin care tot ceea ce mâncăm este transformat în calorii şi, deci, în energie. Anabolismul se referă la metoda prin care energia este folosită pentru funcţionarea organismului.

Tipuri de metabolism

Principalele tipuri de metabolism sunt:

  • metabolismul bazal,
  • metabolismul energetic
  • metabolismul intermediar (care cuprinde metabolismul glucidic, lipidic, proteic).

Metabolismul bazal reprezintă „cheltuiala” energetică a organismului, necesară pentru asigurarea funcţiilor vitale. Pentru a îl putea determina, persoana în cauză trebuie să fie în repaus fizic şi psihic, la o temperatură de aproximativ 22 grade Celsius, fără a se alimenta în acest timp. Metabolismul bazal variază în funcţie de:

  • vârstă (scade o dată cu înaintarea în vârsta);
  • de sex (la bărbaţi este mai mare);
  • de condiţii de mediu.

Metabolismul energetic reprezintă totalitatea energiei consumate de organism şi este alcătuit din metabolismul bazal şi energia necesară pentru diferite activităţi.

Metabolismul intermediar reprezintă totalitatea transformărilor făcute de substanţele din organism, la nivel celular, prin reacţii chimice. În această categorie intră alte trei tipuri de metabolism:

  • metabolismul glucidic - ocupă un loc primordial în organism deoarece glucidele reprezintă principala sursă de energie. Glucidele sunt: glucoza, fructoza, galactoza, zaharoză, maltoza, lactoza, celuloza şi amidonul, iar metabolismul glucidic cuprinde: digestia, absorbţia, transportul, depozitarea, metabolizarea şi excreţia glucidelor; alimentele precum legumele şi fructele sunt glucide;
  • metabolismul proteic - proteinele sunt alcătuite din aminoacizi şi reprezintă o sursă suplimentară de energie; ele participă la dezvoltarea masei musculare, susţin sistemul imunitar, se absorb şi se digeră la nivelul tractului gastrointestinal sub acţiunea unor substanţe specific; în efectuarea metabolismului proteic, un rol important îl reprezintă şi hormonii care menţin un echilibru al organismului, o condiţie indispensabilă vieţii;
  • metabolismul lipidic (sau metabolismul fierului) - reprezintă o serie de reacţii chimice care menţin echilibrul fierului în organism; fierul este o componentă importantă a sănătăţii, de care avem nevoie pentru o bună funcţionare şi supravieţuire a celulelor, iar metabolismul fierului este în strânsă legătură cu metabolismul hemoglobinei; aceasta din urmă este o proteină care transportă oxigenul prin tot corpul şi care conţine, printre altele şi fier.

Metabolismul activ este reprezentat de numărul total de calorii pe care le consumăm pe parcursul unei zile şi variază de la o persoană la alta.

Ce este rata metabolică

Ce este rata metabolică

Rata metabolică bazală reprezintă numărul minim de energie (calorii) pe care le poate consuma un om pentru a supravieţui, pentru a susţine funcțiile vitale (respiraţie, circulaţie, digestie), pe o perioadă de repaus de 24 de ore. Acest test se efectuează în cadrul clinicilor, într-un mediu controlat, deoarece se analizează cantitatea de oxigen şi dioxid de carbon pe care o persoană le inspiră, respectiv, expiră.

În schimb, rata metabolismului în repaus se poate calcula prin intermediul a două formule, numite ecuaţia Harris-Benedict şi ecuaţia Mifflin-St. Jeor în care sunt folosite: greutatea estimată în kilograme, înălţimea estimată în centimetri şi vârsta estimată în ani. Cum se face acest calcul se poate vedea în tabelul de mai jos:

Ecuația Harris-Benedict
Pentru femei (447,6 + 9,25 x greutate) + (3,10 x înălţime) - (4,33 x vârstă)
Pentru bărbaţi (88,4 + 13,4 x greutate) + (4,8 x înălţime) - (5,68 x vârstă)
Ecuația Mifflin-St. Jeor
Pentru femei (9,99 x greutate) + (6,25 x înălţime) – (4,92 x vârstă) - 161
Pentru bărbaţi (9,99 x greutate) + (6,25 x înălţime) – (4,92 x vârstă) + 5

După aplicarea uneia dintre aceste ecuaţii, se poate estima numărul de calorii de care un individ are nevoie zilnic pentru a supravieţui.

Ce factori influenţează metabolismul

Metabolismul poate fi influenţat de:

  • factori genetici (deoarece unii oameni sunt înzestraţi cu o rată crescută a metabolismului);
  • vârsta (odată cu înaintarea în vârstă, masa musculară scade, prin urmare încetineşte şi metabolismul);
  • masa musculară (persoanele care au o masă musculară mai dezvoltată ard mai multe calorii, comparativ cu cele care au un procent mai crescut de grăsime);
  • afecţiunile tiroidei (poate să scadă rata metabolismului bazal);
  • febra (poate creşte rata metabolismului bazal).
Metabolismul şi greutatea

Metabolismul şi greutatea

Marea majoritate a oamenilor dau vina pe metabolism în lupta cu kilogramele, însă acesta se poate regla într-un mod natural pentru a putea satisface nevoile corpului. Rareori este factorul principal pentru scăderea sau creşterea în greutate. În general, orice persoană care începe să “ardă” mai multe calorii decât consumă, printr-o activitate fizică susţinută zilnic şi printr-un deficit caloric, va putea pierde din greutate.

Persoanele care au un metabolism rapid ard mai multe calorii şi nu au probleme cu greutatea. În schimb, cele cu un metabolism lent, au nevoie să consume mai puţine calorii pentru a fi în limitele normale.

Recomandări

Pentru a putea beneficia de toate calităţile unui metabolism în parametrii normali, trebuie ţinut cont de următoarele:

  • mese regulate;
  • evitarea înfometării şi a dietelor mult prea restrictive;
  • consumul de legume şi fructe din abundenţă;
  • alimentaţie echilibrată şi sănătoasă;
  • integrarea pe parcursul zilei şi a activităţii fizice;
  • evitarea consumului de alcool şi de tutun.

În schimb, pentru a putea accelera metabolismul este nevoie de „arderea” unui număr mai mare de calorii. În general, bărbaţii ard mai multe calorii decât femeile. Pentru marea majoritatea a oamenilor, metabolismul încetineşte începând cu vârsta de 40 de ani. Cum anii, vârsta sau înzestrarea genetică nu pot fi controlate, se pot pune în aplicare câteva tehnici de creştere a metabolismului, astfel:

  • creşterea activităţii fizice zilnice (deoarece muşchii consumă cele mai multe calorii);
  • creşterea consumului de apă (deshidratarea conduce la încetinirea metabolismului);
  • consumul de produse care conţin cafeină (aceasta accelerează metabolismul);
  • consumul a 2-3 gustări pe zi (menţin metabolismul mereu activ);
  • consumul de condimente iuţi sau alimente iuţi, cum ar fi ardeiul iute, fulgi de chili etc. (acestea pot da un boost metabolismului);
  • un consum ridicat de alimente bogate în proteine, cum ar fi carnea, peştele, lactatele, branzeturile (organismul foloseşte mai multă energie să digere proteinele);
  • evitarea dietelor stricte (a nu se consuma mai puţin de 1200 calorii/zi la femei şi sub 1800 calorii/ zi la bărbaţi).

Prin urmare, pentru a putea menţine un metabolism accelerat sau activ trebuie avut un stil de viaţă sănătos care înseamnă o dietă echilibrată şi un program de mişcare regulată.



Solicită o programare

Aici puteți să solicitați o programare pentru serviciile noastre de oriunde vă aflați, fără telefon și fără vizită în clinică.

Analizele cu bilet de trimitere în decontare cu Casa de Asigurări de Sănătate se recoltează doar în baza unei programări prealabile.


Pasul 1

Detaliile Pacientului



Pasul 2

Detaliile Programării


©2024 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.