MEDICINA GENERALA

03 Mai 2022

Ce este indicele de masă corporală (IMC), cum e calculat și ce informații poate oferi

scris de

Trîmbițaș Andreea, Medic specialist Nutriție

Ce este indicele de masă corporală (IMC), cum e calculat și ce informații poate oferi

Despre IMC

Indicele de masă corporală (tradus din engleză body mass index =BMI) a fost inventat de statisticianul Belgian Adolphe Quetelet fiind, de altfel, cunoscut și sub denumirea „indexul Quetelet” și reprezintă un indicator oficial, recunoscut științific, de calculare a greutății ideale pentru o viață sănătoasă. În practică, Indicele de Masă Corporală (IMC) măsoară greutatea raportată la înălțime și este un instrument de screening care poate stabili grupa de greutate în care se încadrează persoana (subpondere, normopondere, suprapondere, obezitate de gradul 1, obezitate de gradul 2 și obezitate morbidă). IMC (BMI) se calculează împărțind greutatea (exprimată în kilograme) la înălțimea (exprimată în metri) la pătrat.

IMC= (G (exprimată în kilograme))/(I2 (exprimată în metri) )

 

Clasificarea indicelui de masă corporală (IMC), conform normelor OMS (Organizația Mondială a Sănătății) este reprezentat în următorul tabel:

IMC (kg/m2)

Clasificare OMS

<18,5

Subpondere

18,5-24,99

Normopondere

25-29,99

Suprapondere

30-34,99

Obezitate de gradul 1

35-39,99

Obezitate de gradul 2

>40

Obezitate de gradul 3

Greutatea normală este reprezentată de calculul BMI cu valoare între 18,5-24,99. Greutatea excesivă este clasificată în trei categorii:

  • supraponderabilitatea (calcul BMI cu valori cuprinse între 25 - 29,99);
  • obezitatea de gradul 1 (calcul BMI cu valori cuprinse între 30 - 34,99);
  • obezitate de gradul 2 (BMI cu valori cuprinse între 35 - 39,99);
  • obezitatea morbidă cu valori ale BMI peste 40.

Indicele de masă corporală poate fi folosit pentru calcularea numărului de kilograme pe care o persoană ar trebui să le piardă sau să le dobândească pentru a putea fi încadrat cu greutatea ideală, conform înălțimii sale, respectiv a caloriilor recomandate pentru a menține sau pentru a putea ajunge la greutatea ideală.

BMI sau IMC reprezintă o metodă fiabilă atât pentru bărbați cât și pentru femei, cu vârste cuprinse între 18-65 ani, dar nu este o metodă de referință pentru calcularea greutății copiilor, femeilor însărcinate, sportivilor de performanță și a vârstnicilor.

Cu cât indicele de masă corporală se îndepărtează de intervalul 18,5-24,99, cu atât crește riscul apariției problemelor de sănătate.

Greutatea ideală reprezintă o estimare statistică bazată pe studiul populației. Există mai multe metode de calcul a greutății corporale ideale, în funcție de: talie, sex, vârstă, respectiv indicele de masă corporală (IMC). Greutatea ideală este cea care corespunde unui indice de masă corporală de 21,75 kg/m2.

Formula greutății ideale este egală cu înălțimea (exprimată în metri) înmulțită cu înălțimea (exprimată în metri) înmulțită cu valoarea IMC de 21,75

GI= înălțimea (m) x inălțimea (m) x 21,75

De exemplu, pentru un adult cu o înălțime de 170 cm, greutatea ideală=1,70 x 1,70 x 21,75 = 62,75 (calculatorul greutății ideale indică 62,75 kg).

Cum se calculează Indicele de Masă Corporală

Cum se calculează Indicele de Masă Corporală

Calculul indicelui de masă corporală se bazează pe trei informații cheie, respectiv:

  • greutate;
  • sex;
  • înălțime.

Rezultatul din calculatorul masei corporale este obținut prin împărțirea greutății corporale la pătratul înălțimii. De asemenea se ia în considerare și sexul. Acesta este un aspect destul de important deoarece conținutul de grăsime al femeilor este mai crescut decât cel al bărbaților, respectiv femeile prezintă o cantitate mai redusă de mușchi decât bărbații. Prin urmare, ambele sexe care au o înălțime asemănătoare vor avea un indice de masă corporală similară (IMC-ul femeii este egal cu cel al bărbatului), însa nivelul de grăsime corporală al femeii va fi mai mare decât grăsimea corporală a bărbatului. În concluzie, riscul de boală este strâns legat de conținutul de grăsime corporală.

Creșterea greutății corporale crește riscul apariției unor boli, precum:

  • obezitate;
  • boli cardiovasculare;
  • insuficiență cardiacă;
  • hipertensiune arterială;
  • infarct miocardic;
  • accident vascular cerebral;
  • diabet;
  • sindrom metabolic.

Calculatorul greutăţii poate reprezenta o metodă simplă, neinvazivă de depistare a riscurilor de obezitate. Obezitatea este o boală cronică, caracterizată prin acumularea excesivă de țesut adipos care afectează milioane de oameni la nivel global și reprezintă principala cauză a diverselor boli: diabet, boli cardiovasculare, cancer etc. Nu în ultimul rând, stilul de viață nesănătos reprezintă principala cauză a obezității.

În tabelul obezității, afecțiunea este clasificată în funcție de BMI:

Categorie

IMC (kg/m2)

Tipul obezitatii

Obezitate

30 - 34,9

Obezitate gradul I

 

35 - 39,9

Obezitate gradul II

Obezitate morbidă

> 40

Obezitate gradul III

De la câte kilograme ești obez? Este destul de greu de stabilit un număr de kilograme de la care o persoană este obeză, de aceea diagnosticul de “obezitate” se poate pune după calcularea Indicelui de Masă Corporală (IMC), în funcție de kilograme și înălțime și, astfel, pentru a ști de la ce greutate s-ar diagnostica obezitatea, se va urmări intervalul de referință din tabelul despre calculul obezității.

Factori de risc și afecțiuni asociate obezității și subponderabilității

Principalul factor care poate influența valorile IMC este vârsta (cu cât se înaintează în vârstă, cu atât scad masa musculară și cea osoasă, iar cantitatea de țesut adipos crește); sportivii de performanță prezintă o masă musculară mult mai ridicată decât cea adipoasă)

În cazul în care BMI este mai mic de 18, indică subponderabilitate, care poate conduce la:

  • anorexie;
  • tulburări de malabsorbție;
  • probleme de natură endocrinologică;
  • boli neoplazice, parazitare sau infecțioase (SIDA, tuberculoză).

În acest caz, vizita la un specialist trebuie făcută de urgență.

Utilizarea IMC-ului pentru a atinge sau menține o greutate sănătoasă

Utilizarea IMC-ului pentru a atinge sau menține o greutate sănătoasă

Indicele de masă corporală se poate folosi și pentru a calcula numărul de kilograme care se doresc pierdute sau castigate şi a caloriilor recomandate pentru a putea menține greutatea dorită. Dacă se dorește schimbarea comportamentului alimentar şi obținerea unui IMC ideal, se recomandă consultarea unui specialist în nutriție și dietetică care va stabili obiectivele pe termen lung, ținându-se cont de anamneza nutrițională.

Alimentația adecvată și menținerea unei greutăți corporale optime sunt aspecte legate între ele, însă nu există un regim standard care să funcționeze pentru toată lumea. Multe depind de predispoziția organismului, de comportamentul alimentar individual, motiv pentru care este indicat să consultați un dietetician cu privire la modificările ce trebuie ajustate dietei.

Bibliografie

  1. “What Is Body Mass Index (BMI)?” Verywell Health, 2012, www.verywellhealth.com
  2. Shmerling, Robert H. “How Useful Is the Body Mass Index (BMI)? - Harvard Health.” Harvard Health, Harvard Health, 30 Mar. 2016, www.health.harvard.ed



Solicită o programare

Aici puteți să solicitați o programare pentru serviciile noastre de oriunde vă aflați, fără telefon și fără vizită în clinică.

Analizele cu bilet de trimitere în decontare cu Casa de Asigurări de Sănătate se recoltează doar în baza unei programări prealabile.

Pentru programarea la testul PCR SARS-COV-2 vă rugăm să accesați acest link.


Pasul 1

Detaliile Pacientului



Pasul 2

Detaliile Programării


©2022 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.