Publicat la: 
15/09/2011

Tristetea din timpul lunilor de toamna poate fi mai mult decat o stare de spirit trecatoare / Foto: Captura Vimeo

Tristetea din timpul lunilor de toamna poate fi mai mult decat o simpla stare de spirit trecatoare, in anumite situatii semnaleaza prezenta bolii numite astenie. Pe masura ce zilele devin tot mai scurte, sistemul imunitar isi pierde din rezistenta, fapt care se aplica si asupra psihicului. In spatele insomniei, depresiei, lipsei de concentrare, fluctuatiilor de apetit resimtite toamna se ascunde defapt astenia.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.ro.

Astenia este un tip de depresie care apare in acelasi sezon, in fiecare an. De regula simptomele incep sa apara odata cu lunile de toamna si se pot prelungi pana in perioada de iarna, lasandu-va fara energie si cu o stare de tristete permanenta. Uneori poate aparea si in lunile de primavara, potrivit WebMD.

Orice persoana este pasibila la a dezvolta astenie, dar aceasta problema apare mai frecvent:

  • la persoanele care traiesc in zonele in care zilele de iarna sunt foarte scurte sau exista schimbari mari in cantitatea de lumina naturala primita pe parcursul anotimpurilor;
  • in randul femeilor;
  • in randul persoanelor cu varsta cuprinsa intre 15 si 55 ani;
  • in randul persoanelor care au in familie rude cu astenie.

Simptome

Diagnosticul de astenie de toamna poate fi atribuit daca ati avut aceleasi simptome timp de trei sezoane la rand si daca simptomele s-au ameliorat pe durata verii si a primaverii, informeaza Mental Health America. Pentru ca nu exista un examen clinic in urma caruia sa poata fi pus diagnosticul de astenie de toamna, medicul dumneavoastra curant va va adresa diferite intrebari legate de istoria simptomelor pe care le resimtiti. De asemenea este posibil ca medicul sa va supuna unui test de miscare si eventual sa va solicite analize de sange.

Simptomele asociate asteniei de toamna sunt:

  • depresie: apatie, subapreciere, sentiment de vina, nefericire;
  • anxietate: neputinta de a face fata stresului;
  • schimbari ale starii de spirit: treceri bruste de la o stare de spirit la alta;
  • tulburari de somn: dorinta de a dormi foarte mult si dificultatea de a sta treaz pe parcursul zilei;
  • letargie: senzatia de oboseala si neputinta de a face fata activitatilor zilnice;
  • supraalimentarea: pofta excesiva de mancare si in special dulciuri sau junk food;
  • probleme de ordin social: iritabilitate si dorinta de a evita socializarea;
  • probleme sexuale: scaderea libidoului.

Un studiu publicat de PubMed completeaza lista de simptome cu urmatoarele:

  • pierderea energiei si abilitatii de concentrare in timpul dupa-amiezii;
  • pierderea interesului pentru munca si pentru alte activitati;
  • miscari lente.

Care sunt cauzele asteniei?

Specialistii nu pot preciza cu exactitate ce cauzeaza astenia de toamna, dar presupun ca este vorba despre aportul scazut de lumina naturala. De asemenea datele genetice si varsta sunt alte elemente pe care medicii le iau in considerare in atribuirea diagnosticului de astenie. Anumite substantele neurochimice sunt hotaratoare pentru starile noastre de spirit. Spre exemplu, melatonina este un hormon produs de creier in timpul noptii. Acesta este implicat in reglarea somnului, a temperaturii corpului si in degajarea altor hormoni. Cantitatea de melatonina produsa de creier este foarte importanta. Persoanele care sufera de astenie produc mai multa melatonina decat au nevoie, fapt care le deregleaza ceasul biologic si cauzeaza episoade depresive, potrivit Mayo Clinic.

Cum poate fi prevenita astenia?

Daca ati fost deja diagnosticat cu astenie, aveti la dispozitie o serie de masuri (propuse de Cleveland Clinic) pentru a preveni alte episoade ale acestei afectiuni:

  • incercati sa petreceti cat mai mult timp afara, chiar si atunci cand este inorat. Efectul luminii naturale este foarte important;
  • adoptati o dieta echilibrata, care include suficiente minerale si vitamine. Alimentatia de acest tip va va ajuta sa aveti mai multa energie, chiar daca organismul dumneavoastra pofteste dupa mancaruri dulci sau junk food;
  • faceti 30 de minute de exercitii pe zi de trei ori pe saptamana;
  • pastrati legatura cu grupul dumneavoastra de prieteni si nu renuntati la activitatile pe care le faceati in mod normal;
  • apelati la consiliere profesionala pe perioada iernii;

Tratarea asteniei

Ca si in cazul altor forme ale depresiei, tratamentul include medicamente antidepresive si terapie cognitiv-comportamentala.

Terapia pe baza de lumina (fototerapia) este o alta metoda de tratare a asteniei. Acest tip de terapie utilizeaza un anumit tip de lampa care imita lumina naturala. Rezultatele acestei metode ar trebui sa apara in decurs de 3-4 saptamani, scrie PubMed.

Efectele secundare ale terapiei cu lumina includ:

  • dureri de cap si astenopie;
  • tulburari bipolare.

Persoanele care iau medicamente care le fac mai sensibile la lumina, precum cele pentru psoriazis, antibiotice, antipsihotice, trebuie sa evite terapia pe baza de lumina.

Terapia cognitiv-comportamentala va poate ajuta sa intelegeti fenomenele asociate asteniei si cum puteti face fata simptomelor.

In situatia in care medicul va prescrie medicamente antidepresive, asigurati-va ca le administrati dupa cum v-a fost recomandat si nu opriti tratamentul doar pentru ca aveti senzatia ca va simtiti mai bine. Intreruperea tratamentului fara recomandarea medicului poate conduce catre declansarea efectelor secundare.

In lipsa tratamentului simptomele se amelioreaza de la sine odata cu schimbarea anotimpului. Tratamentul, in acest caz, doar accelereaza ameliorarea simptomelor.

Autor: Cristina Bobe

Comentarii

cineva spunea odata ca creierul uman vibreaza la o anumita frecvanta. altcineva spunea mai tarziu ca avem tehnologia necesara pentru a patrunde in creierul uman si induce stari,idei etc. astenie de toamna? uita-te la simptome...toate incurajeaza CONSUMUL

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Dermatologii si chirurgii plasticieni sunt intrebati in mod constant despre modalitatile de tratare ale cearcanelor sau ale pungilor de sub ochi. Acestea sunt probleme comune, iar primul pas este...
Doar 45 de minute de exerciții fizice efectuate pe săptămână îmbunătățesc funcțiile creierului persoanelor trecute de 50 de ani, arată un nou studiu citat de BBC și The Telegraph, scrie Agerpres....