Publicat la: 
31/01/2011
Necunoscutele cardului national de sanatate, de la cipul biometric la costurile de implementare.

Cardul national de sanatate / Foto: Agerpres

Pentru asiguratii din sistem care doresc un card national de sanatate fara cip biometric nu exista deocamdata o alternativa. Nu se stie exact pe mana cui pot ajunge datele cu caracter personal de pe cip, iar problema transplantului de organe este la fel de neclara. La celalalt capat al stetoscopului, medicii de familie se plang ca nu toate cabinetele au conexiune la internet si nu vor sa achite cititoarele de card din buzunarul propriu, cititoare ale caror costuri nu sunt cunoscute inca. Sunt cateva dintre temele abordate in cadrul dezbaterii organizate luni de Ministerul Sanatatii in jurul cardului national de sanatate.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.

In cadrul dezbaterii, reprezentantii societatii civile si-au exprimat o serie de nemultumiri cu privire la prevederile Hotararii de Guvern si la modul in care va fi implementat noul sistem.

Ce spun reprezentantii societatii civile:

  • Cardul national de sanatate nu garanteaza siguranta datelor cu caracter personal incluse pe acesta.
  • Actualul proiect nu mentioneaza explicit care sunt autoritatile care vor avea acces la baza de date. Astfel, cetatenii asigurati nu au certitudinea ca datele nu ajung pe mana unor persoane neautorizate.
  • Trebuie nuantata problema transplantului de organe, deoarece nu trebuie sa se tina cont doar de parerea pacientului, ci si de parerea familiei acestuia.
  • Ministerul nu a venit cu o solutie alternativa pentru asiguratii care nu doresc sa foloseasca un card cu cip biometric, asa cum s-au angajat in urma dezbaterii organizate la sfarsitul lunii noiembrie. Promisiunea unor solutii alternative a fost facuta atunci de Cristian Anton Irimie, secretar de stat. La finalul dezbaterii de luni, reprezentantii CNAS si MS au reluat promisiunea.

Ce spun medicii de familie:

  • Contesta faptul ca trebuie sa achite din resurse proprii cititoarele de card, ale caror costuri nu se cunosc inca:

(2) In vederea introducerii si implementarii cardului national, furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate au obligatia de a-si achizitiona din bugetele de venituri si cheltuieli proprii sau, dupa caz, din veniturile proprii dispozitivele de citire a cardului electronic pe baza specificatiilor tehnice aprobate, in conditiile legii de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.

  • Nu sunt de acord cu faptul ca activitatea de introducere a datelor pe card revine tot medicilor de familie. Ei sustin ca, in aceasta situatie, medicii nu vor mai avea timp sa consulte pacientul.
  • Sustin ca informatiile de care dispune medicul de familie nu sunt intotdeauna complete. Exista frecvent situatii in care pacientul consulta medicul specialist, fara sa mai informeze medicul de familie. Absenta informatiilor din baza de date, de care s-ar face vinovat medicul de familie, ar putea sa il dezavantajeze pe pacient si sa conduca la o abordare terapeutica gresita.
  • Avertizeaza ca este practic imposibila introducerea in sistem a datelor cu privire la grupa sanguina si RH-ul fiecarui pacient, in conditiile in care aceasta analiza nu beneficiaza de gratuitate decat in cazul femeilor insarcinate.
  • Amintesc ministerului faptul ca nu toate cabinetele medicilor de familie sunt dotate cu tehnologia necesara folosirii cardurilor de sanatate (ex. internet) si contesta faptul ca medicii de familie ar trebui sa suporte si aceste costuri.

Directorul departamentului informatic de la CNAS, Marius Stupu, a afirmat ca este un sistem sigur, care evita fraudele din sistem si asigura servicii medicale rapide. Din sala i s-a raspuns ca ar trebui facuta o evaluare a numarului de fraude informatice care au loc in alte state europene. Stupu a admis, in cele din urma, ca nici un sistem informatic nu poate garanta o securizare perfecta.

Secretarul general adjunct al Ministerului Sanatatii, dr. Adela Neagoe, a declarat ca nu trebuie sa se teama nimeni de acest card, 'a carui menire este introducerea disciplinei in sistem, fiind mai sigur decat hartiile completate pana acum'. Pe card nu sunt trecute toate datele pacientului, ci numai "cateva", a adaugat Neagoe.

"Ceea ce se face este un experiment pe seama medicilor de familie si a pacientilor", acuza dr. Rodica Tanasescu, presedintele Societatii Nationale a Medicilor de Familie. Medicii de familie, ca furnizori de servicii medicale, trebuie sa suporte costurile pentru introducerea cardului si introducerea datelor, ceea ce nu este normal, considera Dr. Doina Mihaila, presedinta Federatiei Nationale a Patronatelor Medicilor de Familie: "CNAS este cel care cunoaste toate informatiile medicale ale pacientului". "Este prevazuta obligativitatea introducerii RH-ului si a grupei sanguine, pentru care pacientii trebuie sa plateasca, acestea nefiind gratuite", a adaugat aceasta.

Participantii la dezbatere au declarat ca nu sunt de acord nici cu reteta si fisa electronica, afirmand ca introducerea cardului, asa cum s-a dovedit in alte tari, nu a eliminat fraudele din sistem. In opinia reprezentantilor organizatiilor participante, 'banii care se cheltuiesc cu acest card ar trebui dirijati pentru medicamente'. Ei au propus ca proiectul sa nu fie adoptat prin Hotarare de Guvern, ci prin dezbatere in Parlament.

Citeste aici Hotararea de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate

Cardul national de sanatate ar trebui sa elimine birocratia si drumurile intre locul de munca si casa de asigurari pentru dovedirea calitatii de asigurat atunci cand o persoana are nevoie de servicii sau concediu medical. De cealalta parte, autoritatile vor putea cunoaste exact de cate servicii medicale a beneficiat un pacient si care sunt nevoile reale in sistem. Oficialii considera ca acest proiect reprezinta primul pas spre eficientizarea si informatizarea sistemului medical, ceea ce ar trebui sa duca la disciplina financiara si medicala.

Autor: R.M., E.O.

Comentarii

Se tot cauta motive ca acest sistem sa nu fie introdus sau macar sa fie amanat. Oare din ce cauza? :)

pentru ca implica niste costuri prea mari fata de beneficii. asta ar fi una. iar din comentariul tau, vad ca presupui ca exista ceva interese ascunse pentru care nu se accepta cardul. nu te amagi, cine va vrea sa fraudeze sistemul o va face si cu card si fara card.

cardu asta e valabil si pt tratament de urgenta in uniunea europeana? sau ala e alt card, si alt card, si altzi bani, si alte cozi (romaneste) ?

e valabil numai in tara. afara trebuie altul (ala european)

Nu e cip biometric ! Adica, cipul nu contine date biometrice. Nu e nici contactless, cu RIFD. E cip contact, ca la cardul bancar.

hai sa ne limitam la cazul medicului de familie fata in fata cu un pacient vechi. Care sunt costurile scotocirii in arhiva pt. fisa -pe hartie- a persoanei? Care sunt costurile tinerii la zi a acestei fise pe hartie? in cat timp se amortizeaza costul cititorului pt. un medic cu 20 de vizite pe zi???? A, ca unii medici si/sau angajatii lor sunt analfabeti internet e o alta chestiune! In cazul unui pacient nou, care sunt riscurile unei informari incomplete? Macar un singura caz de malpraxis pe an la 30 de medici???

pleci de la niste premise gresite. fisele pe hartie NU vor disparea. vor ramane in continuare. nu crede ca acest card minune va inlocui fisa. apoi, costul mare al acelui cititor-inscriptor de card (se vehiculeaza ceva pe la 3000 de euro + evident service si alte chestii) este prohibitiv pentru un medic sub 1500-1700 de pacienti. il poate lua eventual cu credit de la banca. faptul ca medicii sau angajatii lor sunt analfabeti la internet n-ar trebui sa te preocupe. de fapt, nu e treaba lor. atributiile lor sunt altele, care n-au legatura cu informatica. in alta ordine de idei, toata chestia asta cu cardurile e tichia de margaritar de pe capul chelului. spitalele nu mai au medicamente, unele se desfiinteaza, CNAS e datoare vanduta la farmacii, care sunt in pragul falimentului dar noua ne trebuie carduri. la ce-mi foloseste mie cardul asta, daca sistemul e la pamant si nu mai are cu ce sa ma trateze? cheltuielile de implementare vor fi imense (nu numai pt. MF ci pentru toti furnizorii) si eficacitatea va fi aproape nula. ce se face cu cardul asta se putea face mult mai simplu cu CNP-ul sau cu alt cod cum e la americani "social security number". dar probabil ca interesele sunt altele.

Foarte bune observatiile!

Nu stiu de unde scoateti preturile astea. Un cititor de card cu cip costa maxim 100 euro, probabil 15 la o comanda mai mare.

cred ca cei care implementeaza aceste lucruri noi trebuie sa evalueze corect costurile impuse cabinetelor individusale care depasesc proportiile decente in cadrul cheltuielilor generale a cabinetului .
EX un cabinet de stomatologie are alocata o suma pentru tratamentele compensate este de 1400 lei pe luna . din acesti bani se platesc
proportional materiale consumate ,o parte din chelt cu apa curent ,incalzire .
daca ne gindim vom vedea ca costurile cu cititorul de card depasesc mult aceste costuri care sunt vitale tratamentului pe cand carul este necesar doar pt CNAS . ATENTIE .....

In toata Europa e la fel ! Toate tarile din UE au asa ceva !! ...si functioneaza perfect ! ... sunt Romanii atat de primitivi incat nu pot accepta acest mijloc modern de lucru ??... nu mai vrem sa iesim din comuna primitiva ?

Documentele medicale (fise medicale, trimiteri la medicii specialisti, retetele medicale, fisele de analize medicale, etc.) sunt opozabile in justitie. Toate aceste documente poarta semnatura si parafa medicilor. Asadar datele vor trebui introduse de 2 ori (o data pentru format hirtie si o data in format electronic). Lasind la o parte redundanta evidenta se pune problema spatiului de arhivare (atit pentru format hirtie cit si electronic). Din cite stiu acest sistem a fost incercat si in Germania dar s-a renuntat la el.

eu tare as vrea sa stiu cine e ala care a inventat formatul asta idiot la acte, de nu incape in nici un plic, mapa, folie inventata si aflata in vanzare pe piata.

A se vedea buletinul, certificatele de casatorie/nastere, etc. Chiar nu ne duce mintea deloc?

aceste tactici cu implementarea a tot felul de carduri sunt doar pasi catre instaurarea NOII ORDINI MONDIALE. in viitor se vrea ca toate datele personale sa fie stocate pe un singur cip (cetateanul sa nu mai umble la el cu atatea carduri - de sanatate, de identitate, bancare, poate si de conducere auto, etc) care sa fie implantat sub piele. cautati pe net "Verichip" produs deja de motorola. s-a studiat care este cel mai bun loc unde sa fie implantat si s-a stabili: in mana dreapta sau pe frunte. acum cautati in apocalipsa sa vedeti ce scrie despre semnul fiarei care va fi pus pe mana dreapta sau fruntea oamenilor si fara de care nimeni nu va putea cumpara sau vinde nimic. stranie cincidenta, nu?
si in toate tarile crestine se protesteaza impotriva cipurilor - in spania, america, canada, franta, etc. cautati pe net "anti-cip"

Mai usor cu pianul pe scari :)))
Majoritatea teoriilor de genul asta sunt niste pure elucubratii propagate de oameni care habar n-au ce=i aia o informatie fabricata.

Salutare

Am citit pe aici un raspuns cum ca cititorul de carduri costa 3000 de euro ...
Nu m-am putut abtine din ras vreo jumate de ora si pe urma gandindu-ma ca aceasta prostie a fost spusa ca sa fie dusi de nas doctorii din romania .... era cat pe ce sa-mi vina sa plang ...

Stimati doctori ... un cititor de carduri nu poate costa, chiar si cu citire scriere, mai mult de 100 euro ... (cititoarele obisnuite costa in jur de 50 lei)

Restul sunt vrajelile voastre ....

Nu va e rusine sa spuneti ca va costa conexiunea la internet cand chiar romtelecom ofera conexiuni pornind de la 5 euro?

Cand exista posibilitatea sa ai internet mobil de la operatorii de telefonie mobila chiar si in ultimul catun cu maximum 6-9 euro pe luna?

Ce tot vorbiti ca si frauda electronica e posibila? Voi habar-n-aveti sa folositi un browser si v-ati si vazut facand fraude informatice ...
Hai sa nu mai facem nimic in Romania ... sa frecati voi oamenii cu trimiteri si adevarinte parca suntem ultimile gaini ...

Problema cu cipul cu date biometrice este altceva .... nu amestecati lucrurile
Acolo evorba de o actriune politica de subminare a libertatii si intimitatii persoanei umane ... nu e de nasul vostru sa dezbateti asa ceva ... mai intai invatati sa utilizati un browser ...

Pa ....

Apropo Doamna moderator, de faptul ca va fi o munca dubla si cu hartia si cu inregistrarile electronice

Un sistem bine facut iti va permite oricand sa scoti datele inregistrate electronic pe hartie la imprimanta si sa o semnezi, stampilezi si sa o pui la dosar daca iti place ...

Unde este munca dubla?

Habar-n-aveti despre ce vorbiti ....

1. Un cititor de carduri este aproximativ 100 de euro pe piata libera unul simplu iar unul dublu cam 150 Eur.
2. Dpdv legislativ medicul de familie este cel care administreaza datele pacientilor, nu CNAS, nu medicul specialist. Deci el trebuie sa fie cel care baga datele in sistem in primul rand.
3. In tari precum Franta s-au redus fraudele la nivel de miliarde de Euro anual prin introducerea cardului.

materialul pe care vi-l trimit circula de aproape 8 luni in special in zona opozitiei care in mod surprinzator evita din rasputeri sa incurce socotelile din sanatate, o fi din cauza incuscrelii unei stele pedeliste cu un presedinte judetean pesedist,a asocierii ginerelui cu un ministru al sanatatii si a prieteniei cu un alt pesedist de frunte bacauan? un fel de miorita largita, la unu ungurean, unu bihorean, altu bacauan si altu palestinian. surprinzator dar patrulaterul in cauza e din partea opusa tripletei base-boc-udrea.

De ce trebuie oprită apariţia

CARDULUI ANTI - NAŢIONAL DE SĂNĂTATE

1) Pentru că este o nouă megaţeapă în domeniul sanitar;

2) Pentru că este anti-naţional prin scop şi prin cheltuirea banilor personali şi publici;

3) Pentru că noţiunea iniţială, în 1998, de card naţional de sănătate era valabilă în condiţiile asigurărilor facultative sociale de sănătate;

4) Pentru că şi-a pierdut sensul în 2006 când acestea au devenit obligatorii;

5) Pentru că este imposibil, tehnic şi legislativ, să aibă valabilitate în afara României;

6) Pentru că un card de sănătate este un instrument financiar specific unor societăţi de asigurări private de sănătate;

7) Pentru că de la un preţ de cost de maxim 0,3 euro se va vinde cu aproape 3 euro;

8) Pentru că se va vinde la aproximativ 15 milioane de cetăţeni, ceea ce înseamnă un profit probabil de aproximativ 30 milioane de euro;

9) Pentru că în afara acestui profit va mai aparea unul din obligativitatea cumpărării a aproximativ 30.000 de cititoare de carduri de către medici, cabinete medicale, spitale;

10) Pentru că va trebui cumpărat şi un soft special pentru aceste echipamente şi pentru transmiterea datelor de la unii la alţii;

11) Pentru că deja s-au cheltuit peste 100 milioane de euro cu Sistemul Informatic Unic Integrat, cu mult peste cele 15 milioane cu care trebuia realizat;

12) Pentru că s-au cheltuit în ultimii 10 ani cel puţin alte 100 milioane de euro cu achiziţii de calculatoare, servere şi transmisii de date la casele de sănătate, cu eficienţă aproape zero;

13) Pentru că reprezintă o maximă intoxicare şi o mare manipulare, fiind prezentat ca un instrument extrem de util pentru cetăţean, deşi în realitate este instrumentul prin care se încalcă flagrant drepturile fundamentale ale omului şi demnitatea umană;

14) Pentru că se doreşte încalcarea agresivă a intimităţii relaţiei profesionale pacient-medic şi confidenţialităţii actului medical, dând posibilitatea accesării abuzive şi ilegale a unor date personale;

15) Pentru că, astfel, se încalcă dreptul constituţional la viaţă intimă, familială şi privată;

16) Pentru că încearcă să reducă activitatea medicală la o activitate strict finaciar-contabilă, în care pacienţii ar reprezenta doar statistici, cifre şi fluxuri de capital;

17) Pentru că fiind cetăţean român, prin lege, eşti asigurat obligatoriu în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, ceea ce face inutil orice document care să dovedească această calitate;

18) Pentru că aproape toate datele consemnate pe acest card sunt datele din cartea de identitate;

19) Pentru că este prevăzut cu un cip, ceea ce va alimenta în permanenţă suspiciunea despre adevăratele performanţe şi scopuri de utilizare ale acestuia;

20) Pentru că identificarea unui asigurat se realizează extrem de simplu prin datele existente în documentul naţional de identitate (carte de identitate, certificat de naştere - CNP), nefiind necesară emiterea unui alt cod naţional de asigurat de sănătate;

21) Pentru că grupa de sânge şi Rh-ul trebuie consemnate pe cartea de identitate;

22) Pentru că dovedirea achitării contribuţiei la Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate trebuie asigurată de către baza de date a Ministerului Finanţelor Publice (Casei Naţionale de Sănătate) unde ar trebui să existe permanent o situaţie actualizată a fiecărui contributor;

23) Pentru că există o soluţie extrem de simplă pentru toate problemele sistemului de asigurări şi anume ieşirea Fondului de Sănătate din bugetul consolidat şi mutarea lui din trezoreria statutului la C.E.C., unde se afla şi în perioada interbelică şi unde ar putea genera dobândă;

24) Pentru că C.E.C. este o bancă istorică, 100% românească, cu acţionar unic Ministerul Finaţelor Publice, modernizată, cu o organizare naţională, cu sucursale în toate oraşele;

25) Pentru că prin această mutare se rezolvă imediat problema achitării contribuţiei şi a evidenţei acesteia, C.E.C. având deja toată infrastructura informatică şi de personal specializat, inclusiv posibilitatea emiterii unui card, din fonduri proprii;

26) Pentru că astfel se transferă unei structuri profesioniste mai mult de jumătate din activitatea caselor de sănătate, cea de evidenţă plătitori, încasare, gestionare şi decontare, extrem de greoaie şi supusă corupţiei în acest moment, cheltuielile imense din Fondul de Sănătate cu salarizarea personalului acestora putând fi reduse substanţial, în acelaşi timp cu reducerea semnificativă a birocraţiei excesive existente la acest moment;

27) Pentru că există suficiente instrumente de urmărire a accesării serviciilor medicale chiar şi în acest moment, cu atât mai mult în cazul transferării Fondului de Sănătate;

28) Accesul rapid la informaţii medicale despre pacient în caz de urgenţe medicale, invocat de subsecretarul de stat ARAFAT, este un argument FALS întrucât medicina de urgenţă pregăteşte medicii pentru aceste situaţii;

29) Pentru că necesitatea obligativităţii consemnării pentru întreaga populaţie a acordului de prelevare a organelor în caz de deces, invocată de subsecretarul de stat ARAFAT şi ministrul CSEKE, este DEOSEBIT DE PERICULOASÂ întrucât atentează grav la viaţa şi integritatea corporală a posesorului unui asemenea document electronic, acesta putând fi modificat cu uşurinţă în scopul prelevării de organe;

30) Pentru că insistenţa subsecretarului de stat ARAFAT a ministrului CSEKE şi a preşedintelui CNAS, DUŢĂ la necesitatea apariţiei unei Fişe medicale electronice, pentru fiecare cetăţean, într-o bază de date naţională este FALSĂ ŞI PERICULOASĂ, întrucât aceasta, dacă există, trebuie să rămână doar în baza de date securizată a medicului de familie, singurul răspunzător de confidenţialitatea datelor medicale individuale (şi doar ca o facilitate pentru evidenţele medicale ale acestuia, în paralel cu suportul de hârtie);

31) Pentru că apariţia acestui card, în vederea constituirii unei megabaze naţionale cu datele privind sănătatea fiecărui cetăţean, este DEOSEBIT DE PERICULOASĂ, şi ATENTEAZĂ LA SIGURANŢA INDIVIDUALĂ ŞI NAŢIONALĂ, transformând populaţia României în rezervor planetar oficial de organe umane prin crearea celei mai mari baze de acorduri de prelevare de organe, cu toate datele de sănătate individuale, inclusiv cu cele de compatibilitate, dând posibilitatea folosirii neautorizate, în scopuri nelegale a acestor date confidenţiale, de către persoane sau organizaţii care le pot accesa;

32) Pentru că este FALSĂ superioritatea securitaţii datelor electronice faţă de cele pe suport de hârtie, invocată de ministrul sănătăţii CSEKE, fiind cunoscută marea vulnerabilitate a datelor electronice la lipsa de curent electric şi la viruşi electronici

33) Pentru că există o mare atracţie a unor persoane neautorizate, individuale sau organizate, de a accesa/modifica documente şi date electronice din bazele de date sau de pe carduri de genul celui aflat în discuţie;

34) Pentru că securizarea şi gestionarea bazei de date şi a documentelor medicale va necesita o infrastructură, atât soft cât şi hard, foarte costisitoare, cu necesităţi greu de bănuit la acest moment, o actualizare permanentă şi eforturi deosebite şi costisitoare de a face faţă ameninţărilor din exterior,

35) Pentru că asemenea cheltuieli, în asemenea scopuri, nici măcar ţările cu economii performante nu sunt dispuse să le susţină;

36) Pentru că se va reuşi prin acest card antinaţional, intenţionat sau nu, în mod ironic, o supraveghere totală a populaţiei unei ţări europene, un vis de dictator şi servicii secrete, cu beneficiari oculţi, cu scopuri neclare, în condiţiile acordului inconştient al unei populaţii manipulate, neinformate corect şi chiar mai mult, pe banii acesteia;

37) Pentru că nu trebuie să uităm etniile celor doi principali decidenţi din sănătatea românească, a ministrului şi a subsecretarului de stat din Ministerul Sănătăţii, cei care sunt cei mai insistenţi şi grăbiţi pentru apariţia acestui sistem, care dau un tablou de tip secol XVIII, cu o dominaţie imperialistă dualistă în tandem cu o alta necreştină, peste o masă de valahi îngenuncheaţi;

38) Pentru că sistemul sanitar se poate reforma prin metode simple, cu cheltuieli minime, la îndemâna noastră, cu condiţia să fim dispuşi să le vedem şi să le acceptăm;

39) Pentru că mai există suficienţi români pregătiţi şi cu chef de muncă în folosul neamului şi al ţării.

OPRIŢI APARIŢIA ACESTEI NOI MEGAŢEPE!

OPRIŢI APARIŢIA CARDULUI ANTI - NAŢIONAL DE SĂNĂTATE!

La cele 39 de motive enumerate, as mai adauga câteva, care mi se par la fel de grave : va imaginati ca o persoana cu probleme medicale este foarte usor de santajat ?
Puteti anticipa la ce discriminari vor fi supuse persoanele bolnave de SIDA de exemplu ?
O vedeti pe tata Leana de la Cucuietii din Deal folosindu-se de cardul a carui emitere va trebui totusi sa o plateasca ?
Etc., etc., etc. ...

Alte articoleVezi toate articolele

Ministerul Sanatatii recomanda populatiei sa urmeze sfaturile medicilor si sa evite, pe cat posibil, expunerea prelungita la soare intre orele 11.00 si 18.00 in perioadele cu temperaturi extreme. In...
Helga Rohra / Foto: Arhiva personala Sunt un pacient model, spune Helga Rohra cu energie in glas, ea insasi diagnosticata cu Alzheimer. Stia ca aveam programat un interviu, dar mi-a marturisit ca...