Publicat la: 
19/11/2018

impactul culorilor asupra mancarii

Culoarea poate influenta gustul alimentelor, iar experientele si asteptarile noastre culinare pot influenta felul in care gustam alimentele, potrivit unui nou studiu, condus de cercetatorii de la Penn State, care sugereaza ca acest fenomen ar putea avea un impact asupra modului in care industria alimentara ar trebui sa isi comercializeze alimentele, conform sciencedaily.com.

”Culoarea unei bauturi poate influenta asteptarile noastre privind gustul acesteia. De exemplu, galbenul este frecvent asociat cu bauturi acre, cum ar fi limonada, iar rosul este asociat cu bauturile dulci”, spune John E. Hayes, profesor de stiinte alimentare.

Cercetatorii de la Pann State si-au propus sa afle cum invata oamenii sa asocieze culorile cu gustul, si daca aceste perceptii pot fi modificate. De asemenea, au vrut sa descopere de ce unor persoane le place gustul amar, iar altora nu.

”Gustul amar poate indica toxicitate, dar oamenii il savureaza in cafea, ciocolata sau bere. Deci, de ce unora le place, iar altora nu?”, spune Molly J. Higgins, doctor in stiintele alimentare.

Specialistii au cercetat aceasta idee, incercand sa descopere daca exista diferente intre compusii amari si daca oamenii sunt capabili sa le sesizeze. Daca exista mai multe tipuri de compusi amari, atunci s-ar explica de ce unora le place cafeaua, dar nu si ciocolata amaruie.

Pot exista mai multe tipuri de compusi amari, chiar daca nu ii putem descrie.

In prima faza a studiului, specialistii i-au invatat pe participanti sa asocieze anumite culori cu anumite gusturi. Acestia au creat solutii cu gust amar, dulce, acru sau picant si le-au asociat cu cate o culoare unica, de exemplu verde pentru dulce si rosu pentru amar.

”Am evitat perechile preconcepute cum ar fi galben pentru acru si rosu pentru dulce”, a specificat Higgins.

Participantii au gustat fiecare solutie in patru sesiuni diferite. Mai apoi, le-au dat solutii incolore si le-au cerut sa aleaga o culoare pentru fiecare. Participantii au facut asocieri corecte in proportie de 59%, fiind surprinzator cat de repede au invatat noile asocieri.

In a doua faza a studiului specialistii au vrut sa vada daca oamenii pot distinge diferenta dintre trei tipuri de gust amar, si anume cofeina, chinina si tetralone (extract de hamei gasit in bere). Exprimentul a fost repetat cu un grup nou de participanti, iar compusilor chimici amari li s-au atribuit culori. Dupa patru sedinte, participantii nu au reusit sa atribuie corect culorile.

”Acest lucru ar putea avea consecinte in industria alimentara. De exemplu, daca o companie ar lansa un nou produs aromat, cu o anumita culoare, unii consumatori ar putea sa nu accepte acea combinatie”, concluzioneaza Higgins.

Sursa: www.sciencedaily.com

Specialitate: 
Adaugă comentariu nou