Publicat la: 
28/03/2016

Care este legatura intre numarul de kilograme in plus si mijlocul de transport folosit? Cum putem introduce activitatea fizica in rutina de zi cu zi?

Alegerea unui mijloc activ pentru deplasarea zilnica de acasa la birou ar putea face o mare diferenta la cantar, conform unui studiu efectuat recent in Marea Britanie. Studiind comportamentul zilnic al persoanelor de peste 40 de ani, cercetatorii au descoperit ca persoanele care conduc masina personala zilnic pentru a se deplasa la locul de munca au avut un nivel mai mare al indicelui de grasime corporala, decat cei care aleg zilnic alte mijloace de deplasare, cum ar fi mersul pe jos, mersul pe bicicleta sau transportul in comun, scrie reuters.com.

Cei care merg zilnic pe bicicleta sunt au cel mai mic indice de grasime corporala si un nivel scazut al tesutului adipos, raporteaza autorii studiului publicat in jurnalul "The Lancet Diabetes and Endocrinology".

Stim cu totii ca exercitiile fizice efecute in mod regulat ne protejeaza impotriva obezitatii si declansarii bolilor cronice si cu totii ne zbatem sa integram in viata de zi cu zi un program de miscare de pe urma caruia sa beneficiem atunci cand vine vorba de sanatatea noastra, este de parere Ellen Flint, autoarea principala a studiului, profesoara in cadrul "London School of Hygiene and Tropical Medicine".

"Acest studiu arata ca persoanele care reusesc sa se foloseasca de timpul petrecut in trafic, in drum spre munca, pentru a face miscare, beneficiaza de o greutate corporala cu mult mai mica si de un organism cu mult mai sanatos, decat cei care obisnuiesc sa foloseasca masina," declara autoarea intr-un interviu acordat pentru Reuters.

In Statele Unite ale Americii aproximativ o treime dintre adulti sunt obezi si 18% dintre adulti merg la locul de munca cu bicicleta sau pe jos, conform unei statistici efectuate de Centrul American pentru Controlul si Prevenirea Bolilor.

Pentru a examina legatura intre mijloacele de transport folosite zilnic de angajati si starea de sanatate a acestora, cercetatorii au folosit datele a 157 de mii de adulti britanici, colectate intre anii 2006 si 2010 de catre UK Biobank. Tesutul adipos a fost evaluat in doua moduri: indicele de masa corporala, care este raportul de greutate la inaltime, si procentul de grasime corporala.

Transportul cu masina personala a fost cea mai dominanta metoda de transport folosita zilnic in drumul catre munca, astfel ca 64% dintre barbati si 61% dintre femei au raportat ca acesta este mijlocul de transport pe care il folosesc zilnic in drumul spre munca. Din restul 23% dintre barbati si 24% dintre femei au declarat ca folosesc o metoda de deplasare mai activa, folosind mijlocul de transport in comun. Si numai 4% dintre barbati si 2% dintre femei au declarat ca obisnuiesc sa mearga pe jos sau cu bicicleta.

Pe durata celor 4 ani de studiu, cercetatorii au observat ca cei care conduceau masina zilnic aveau indicele de masa corporala si procentul de grasime corporala la un nivel mai mare decat cel normal.

Exista o serie de factori care pot influenta alegerea metodei de transport folosita zilnic de angajati, insa oamenii trebuie sa fie constienti de faptul ca micile alegeri ce tin de rutina de zi cu zi fac o diferenta mare pe termen lung in ceea ce priveste mentinerea unei greutati corporale in limitele normale.

"In medie persoanele de peste 30 de ani iau in greutate circa 1-2 kilograme pe an. Aceasta tendinta poate fi prevenita prin renuntarea la anumite obiceiuri efectuate zilnic, cum ar fi micile schimbari in nutritie si alegerea unui mijloc de transport activ," a declarat Dr. Lars Bo Andersen de la Universitatea Sogn si Fjordane din Norvegia.

Fiecare comunitate ar trebui sa ofere infrastructura care faciliteaza oamenilor posibilitatea de a isi alege un alt mijloc de transport pentru drumul zilnic la birou, fie pe jos, fie cu bicicleta, pentru a ii ajuta sa faca alegeri mai bune pentru starea lor generala de sanatate. Trecerea de la mersul cu masina personala zilnic, la o rutina mai putin sedentara, ne permite sa introducem gradual in programul zilnic miscarea fizica, deosebit de importanta pentru o viata sanatoasa, adauga Dr. Lars Bo Andersen.

Sursa: Reuters

G.T.