Publicat la: 
3/02/2014

Se crede ca morcovul a fost cultivat pentru prima data in zona cunoscuta astazi ca fiind Afganistanul, acum mii de ani, ca o radacina bifurcata, lemnoasa, cu un gust amar. Morcovii sunt considerati a fi cele mai sanatoase legume. Cum a ajuns morcovul sa aiba o reputatie atat de buna si care sunt beneficiile acestuia asupra sanatatii?

Conform Departamentului de Agricultura al Statelor Unite, un morcov mediu, sau o jumatate de cana de morcovi tocati, este dimensiunea ideala a unei portii. O portie de morcovi are 25 de calorii, 6 grame de carbohidrati, 3 grame de zaharuri si 1 gram de proteine.

Morcovii sunt o sursa excelenta de vitamina A, oferind 210% din nevoile unui adult pe zi. Acestia ofera si 6% din necesarul de vitamina C, 2% din necesarul de calciu si 2% din necesarul de fier, pe portie.

Antioxidantul beta-caroten da morcovului culoarea portocalie. Acesta este absorbit in intestin si transformat in vitamina A in timpul digestiei.

Morcovii contin fibre, vitamina K, potasiu, acid folic, mangan, fosfor, magneziu, vitamina E si zinc.

  • Beneficiile pentru sanatate

Exista dovezi coplesitoare care sugereaza ca aportul crescut de fructe si legume bogate in antioxidanti reduce riscul aparitiei cancerului si a bolilor cardiovasculare.

Cancer: A fost demonstrat faptul ca mai multe tipuri de carotenoizi alimentari au efecte anti-cancer datorita puterii lor antioxidante in reducerea radicalilor liberi din organism.

Cancerul pulmonar: Un studiu a constatat ca  riscul dezvoltarii cancerului pulmonar la fumatorii care nu consuma morcovi este de trei ori mai mare, comparativ cu cei care consumau morcoi mai mult de o data pe saptamana.

Leucemie: Intr-un studiu din 2011 s-a constatat ca sucul din extract de morcov distruge celulele leucemice si inhiba progresia acestora.

Cancerul de prostata: In randul barbatilor tineri, dietele bogate in beta-caroten ar putea juca un rol de protectie impotriva cancerului de prostata, potrivit unui studiu realizat de Harvard School of Public Health's Department of Nutrition.

Vederea: Conform oftalmologului Jill Koury, deficitul de vitamina A cauzeaza deteriorarea segmentelor exterioare ale fotoreceptorilor ochiului, afectand vederea normala. Corectarea deficitului de vitamina A cu alimente bogate in beta-caroten poate restabili vederea normala.

Studiile au aratat ca este putin probabil ca persoanele afectate sa experimenteze orice schimbari pozitive in ceea ce priveste vederea. Acest lucru se intampla in cazul celor care au un deficit existent de vitamina A, care este comun in tarile in curs de dezvoltare.

Alte beneficii posibile: antioxidantii si fitochimicalele din morcovi poate ajuta la reglarea nivelului zaharului din sange, poate incetini efectele imbatranirii si are capacitatea de a imbunatati functia imunitara.

Precautii

  • Excesul de vintamina A poate fi toxic pentru om, dar este putin probabul ca acesta sa fie atins doar prin consumul normal (excesul de vitamine are loc, in general, prin supraalimentare)
  • Excesul de caroten poate provoca aparitia unei tente portocalii a culorii pielii, dar nu este daunatoare pentru sanatate.

Sursa: MedicalNewsToday

A.C.

Taguri Medlife: 

Alte articoleVezi toate articolele

Efectele consumului excesiv de zahar/ Foto: MorgueFile.com Consumat cu moderatie, zaharul (in stare naturala) este esential pentru un organism sanatos, dar in exces acesta poate dauna sanatatii,...
Un aliment plin de beneficii in sezonul friguros/ Foto: Dreamstime.com Nu degeaba era nelipsita de pe masa bunicilor in lunile de iarna. Pregatita natural, traditional, cu diverse ingrediente (...