Publicat la: 
13/05/2014

Care sunt contextele in care se declanseaza mancatul pe fond emotional si cum le putem evita

Mancatul pe fond emotional este practica prin care consumati cantitati mari de alimente (de obicei fast food) ca raspuns la anumite sentimente, fara sa aveti senzatia de foame. Expertii estimeaza ca 75% din consumul de alimente in exces este cauzat de emotii. Majoritatea persoanelor stiu ca mancarea poate aduce confort, cel putin pe termen scurt. Ca urmare, de multe ori se intorc la mancare pentru a-si rezolva problemele emotionale. Mancatul devine un obicei care previne asimilarea unor aptitudini care sa rezolve, in mod eficient, problemele emotionale.

Depresia, plictiseala, singuratatea, furia cronica, anxietatea, frustrarea, stresul, problemele de la nivelul relatiilor interpersonale si stima de sine scazuta pot duce la supraalimentare si la cresterea in greutate.

Daca identificati factorii declansatori care duc la mancatul pe fond emotional, puteti sa inlocuiti acest obicei cu tehnici mai potrivite pentru gestionarea problemelor emotionale.

Cum sa identificati factorii declansatori

Situatiile si emotiile care provoaca mancatul pe fond emotional se incadreaza in cinci categorii principale:

Sociale. Mancati atunci cand va aflati langa alte persoane. de exemplu, mancatul excesiv poate rezulta din incurajarile celorlalti; mancati ca sa va simtiti ca parte a grupului sau din cauza senzatiei de inadecvare.

Emotionale. Mancati ca raspuns la plictiseala, stres, oboseala, tensiune, depresie, furie, anxietate sau singuratate pentru a "umple golul"

Situationale. Mancati pentru ca posibilitatea de a o face este in fata dumneavoastra. De asemenea, mancatul poate fi asociat cu anumite activitati, precum statul in fata televizorului, iesitul la cinema sau la un eveniment sportiv.

Fiziologice. Mancati ca raspuns la indiciile fizice. De exemplu, foamea excesiva cauzata de faptul ca ati sarit o masa, precum si mancatul pentru vindecarea durerilor de cap.

Gandurile. Mancati ca urmare a unei evaluari negative cu privire la propria persoana.

Cum sa stopati mancatul pe fond emotional

Identificarea factorilor care declanseaza mancatul pe fond emotional si a obiceiurilor alimentare proaste reprezinta primul pas. Cu toate acetea, doar aceste doua masuri nu sunt suficiente pentru a va modifica atitudinea. In mod normal, atunci cand ati identificat un model, mancatul pe fond emotional a devenit deja un obicei. Ce va ramane de facut este sa rupeti acesti obicei.

Dezvoltarea de alternative este cel de-al doilea pas. Atunci cand incepeti sa va indreptati spre mancare ca raspuns la unul dintre factorii declansatori de mai sus, incercati una dintre urmatoarele activitati:

  • Cititi o carte buna, o revista sau ascultati muzica
  • Mergeti la o plimbare sau la alergat
  • Faceti exercitii de respiratie
  • Jucati un boardgame
  • Vorbiti cu un prieten
  • Faceti curatentie, spalati hainele sau curatati curtea
  • Spalati masina
  • Scrieti o scrisoare
  • Intreprindeti orice activitate placuta pana va trece dorinta de a manca

Sursa: WebMd

A.C.

Alte articoleVezi toate articolele

Dr. Alin Popescu / Foto: Arhiva personala Acum aproximativ opt ani, jucand fotbal in sala am fortat un sut la poarta si m-am ales ulterior cu un genunchi umflat destul de tare. Nu am mers la...
Durerea trece mai usor cu un pic de iubire / Foto: PhotoXpress "Love hurts", spunea un cantec din anii '70. Specialistii americani de la Universitatea Stanford au dorit sa verifice daca e adevarat...