Publicat la: 
9/06/2016

Odata cu modificarea informatiilor nutritionale aflate pe ambalajele produselor alimentare, implementata prin lege in Statele Unite ale Americii, au fost puse in discutie efectele negative ale consumului de zahar, precum si sursele ascunse de zahar din alimentatie. Aflam tot ce trebuie sa stim despre consumul de zahar, dintr-un material realizat de NYTimes pe baza informatiilor culese de la specialistii in nutritie.

De ce era necesara modificarea informatiilor nutritionale prezente pe etichetele produselor alimentare?

Aceasta schimbare a intervenit dupa multi ani in care expertii in nutritie au considerat a fi necesara avertizarea publicului larg in privinta consumului de zahar, fiind cauza principala a obezitatii si declansarii bolilor de inima. Cu toate astea multe companii din industria alimentara s-au opus acestei schimbari, argumentand ca cel mai important aspect il reprezinta, in acest sens, valoarea calorica, mai degraba, decat cantitatea de zahar continuta de alimente. Acestia sunt de parere ca mentionarea cantitatii de zahar este lipsita de logica, intrucat zaharul continut in mod natural de unele alimente, in speta de fructe si legume, nu este, in esenta, diferit de zaharul adaugat in mod obisnuit in produsele alimentare ambalate. Insa oamenii de stiinta sunt de parere ca lucrurile nu sunt atat de simple.

Este zaharul adaugat alimentelor diferit de zaharul pe care unele dintre acestea il contin in mod natural?

Cele mai multe zaharuri sunt, in esenta, o combinatie de doua molecule, glucoza si fructoza, in proportii diferite. Zaharul dintr-un mar proaspat, spre exemplu, este in general la fel precum zaharul de masa adaugat la o placinte cu mere. Ambele sunt cunoscute in termeni tehnici drept zaharoza - care in timpul procesarii alimentelor este decompusa in intestin in glucoza si fructoza. Glucoza poate fi metabolizata de orice celula din organism, insa fructoza este procesata in mod exclusiv de catre ficat. "Odata ce procesul de digestie a ajuns in acest punct, ficatul nu poate face diferenta intre fructoza provenita din fucte sau din alimente procesate," a declarat  Kimber Stanhope, cercetatoare in cadrul Universitatii din California.

Insa tipul de zahar care este adesea adaugat alimentelor procesate este siropul de porumb, care este bogat in fructoza, folosit ca indulcitor in industria alimentara pentru o varietate de alimente, de la bauturi racoritoare, la paine si sosuri. Realizat din amidonul de porumb, siropul de porumb este mult mai ieftin decat zaharul obisnuit si contine aceleasi componente precum zaharul de masa, glucoza si fructoza, in cantitati diferite, insa.

Ce trebuie sa stim despre indulcitorii naturali?

Companiile alimentare folosesc nectar de agave, sflecta de zahar si trestie de zahar, precum si alte surse naturale de zahar, ca alternativa la siropul din porumb, care este bogat in fructoza. Insa, indiferent de sursa lor, indulcitorii naturali sunt foarte similari. A sugera ca o sursa este mai buna sau mai sanatoasa decat alta, este exagerat, sunt de parere specialistii.

Este siropul de porumb bogat in fructoza mai daunator decat zaharul obisnuit? Care sunt diferentele?

Siropul de porumb si zaharul de masa sunt atat de similare, incat multi experti spun ca efectele asupra organismului nostru sunt aceleasi. Insa, principala diferenta consta in faptul ca siropul de porumb, pe care il gasim cel mai adesea in compozitia bauturilor racoritoare, contine mai multa fructoza. Intr-un studiu realizat in anul 2014, cercetatorii au analizat mai mult de 12 tipuri de bauturi racoritoare si au constatat ca siropul de porumb continut de bauturi precum Pepsi, Sprite, Mountain Dew, Coca-Cola si Ice Tea avea in compozitia sa 40% glucoza si 60% fructoza, pe cand zaharul de masa contine glucoza si fructoza in parti egale.

De ce reprezinta zaharul o amenintare pentru sanatatea organismului nostru?

Multi experti in nutritie sunt de parere ca zaharul consumat cu moderatie nu este un pericol pentru cei mai multi oameni. Insa, consumat in exces, zaharul poate cauza probleme ale metabolismului, dincolo de faptul ca duce la cresterea in greutate. Motivul pentru acestea este, conform cercetatorilor, prezenta fructozei, care este procesata de catre ficat si transformata in trigliceride.

Trigliceridele in combinatie cu colesterolul de tip HDL este cauza principala a declansarii bolilor de inima, a declarat Dr. Aseem Malhotra, medic cardiolog din Marea Britanie.

"Atunci cand oamenii reduc aportul de zahar din alimentatia lor, observa ca nivelul colesterolului se imbunatateste. Observ acest lucru la toti pacientii mei, efectele sunt foarte rapide," a adaugat acesta.

Sursa: New York Times

G.T.

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Dorina și Marius L. își doresc mult să devină părinți. Din cauza unei probleme de sănătate a lui Marius, au pornit de la început pe drumul procreării urmând calea FIV, adică a fertilizării in vitro...
Oboseala neexplicata, mintea incetosata, kilogramele in plus, frisoanele si pierderea parului sunt toate semne ale unei probleme cu glanda tiroida. Acelasi lucru este valabil si pentru simptomele...