Publicat la: 
9/01/2013

 

Dr. Mariana Rosculete/ Foto: HotNews.ro

Cum putem sa ne recapatam silueta dupa perioada sarbatorilor de iarna? Exista diete care sa ne ajute sa fim in forma fizica buna cat mai repede? Care sunt cele mai comune greseli in alimentatie pe care oamenii le fac, mai ales in aceasta perioada? Cum putem combina in mod sanatos alimentele? Dr. Mariana Rosculete-Dinu, medic specialist nutritionist, a discutat online cu cititorii MedLive.ro si a raspuns acestor intrebari si altora intr-un interviu acordat redactiei.

Dr. Mariana Rosculete este medic specialist diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, in cadrul Hyperclinicii MedLife. Nota redactiei:

  • Puneti intrebarile in formularul de comentarii de la finalul articolului;
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.

Fragmente din interviu:

  • Despre dietele dupa excesele de sarbatori: Ar fi bine sa nu facem excese, pentru ca va fi din ce in ce mai greu ulterior sa ne revenim. Trecerea trebuie sa se faca treptat - si de la mesele obisnuite la cele copioase, de sarbatori, si ulterior.
  • Lucrurile nu sunt foarte clar stabilite. Trebuie sa existe un stil de viata echilibrat, trebuie sa avem in vedere moderatia, consumul echilibrat care sa includa toate categoriile de alimente.
  • Nu exista un regim magic, universal valabil pentru toata lumea. In principiu, dieta ar trebui sa fie adaptata fiecarui pacient, individualizata in functie de particularitati - greutate, inaltime, varsta, sex, nivelul actvitatii fizice, preferintele fiecaruia.
  • Care sunt cele mai frecvene greseli de alimentatie? Prima ar fi saritul peste mese, majoritatea au impresia ca daca mananca doar seara, o sa slabeasca. Obtin exact contrariul. Foarte multi incearca sa faca restrictii foarte severe, ceea ce pe termen scurt poate avea beneficii, insa pe termen lung exact opusul, pentru ca au loc tulburari metabolice cu repercusiuni pe termen lung.
  • Majoritatea aleg alimente la idnemana - fast-food, sandvisuri, covrigi - care aduc calorii si grasimi si in niciun caz vitamine, minerale, fibre, asa cum ar trebui.
  • Apropo de fibre: acestea lipsesc frecvent din alimentatia persoanelor care vin la cabinet. Multi uita sa manance fructe, legume, cereale integrale, paine integrale, paste integrale, fasole boabe, mazare. Ajung sa conusme doar alimente rafinate, luate din drum sau supermarketuri.
  • Beneficiile sunt si pe scaderea in greutate. Pe de alta parte, previn probleme de tub digestiv - de la constipatie pana la cancerul de colon. Au rolul de a ameliora prpofilul lipidic - scad colesterolul.
  • Asocierea de alimente, in special carnea cu garnituri:  Sunt o multime de voci care vin si spun diverse lucruri apropo de asocieri, unele sunt doar la moda. Cartofii cu friptura nu reprezinta chiar o tragedie daca sunt consumate la masa de pranz. Altfel, iaurtul cu fructele nu reprezinta o problema. Poate nu e bine sa consumam fructele cu masa principala, este bine sa le mancam intre mesele principale. Dar nu sunt niste reguli batute in cuie general valabile pentru toata lumea. Trebuie vazut cu fiecare pacient in parte.
Taguri Medlife: 

Comentarii

Iaurtul cu fructe nu reprezintă nicio problemă? Poate cel făcut acasă, cel din comerț este oribil. Uitați-vă cât zahăr are, pe lângă conservanți și x alte lucruri. Reducerea zahărului (inclusiv din fructe foarte dulci), evitarea patiseriei și în general a carbohidraților albi (orez, cartofi, orice e făcut cu făină albă, etc) și a mezelurilor din comerț foarte procesate și pline de aditivi. Se recomandă consumul de fructe acrișoare (care întâmplător tind să fie și cele mai puțin afectate de pesticide, cum sunt merele de la țară, diverse fructe din familia murei, kiwi, grapefruit, portocale, etc), legume, diverse semințe gen nuci, migdale, caju, alune de padure, pește și carne cât mai proaspătă și mai puțin procesată - chiar dacă e grasă. Zahărul și fructoza fac insulina s-o ia razna, la fel și glicemia care crește și scade brusc, creând senzație de foame în extrem de scurt timp. Eu la micul dejun mănânc de regulă 3 ouă făcute omletă cu telemea și puțin unt (în tăvi non stick nu trebuie decât f puțin unt sau deloc - uleiul nu e bun pt prăjit) la care adaug un ardei roșu mare sau niște smântână pentru o senzație răcoroasă. Cu combinația asta consumată la 7:30 dimineața sunt sătul până pe la ora 14.00 la care bag o pungă de migdale (50g) și până la 5-6 nu mai îmi e foame. La 5-6 o masă cu ceva carne și legume și nu mai am treabă. Înainte când mâncam cu pâine mă ținea de foame un mic dejun similar până pe la 11, și când mă apuca foamea era foarte puternică. Așa pot să nu mănânc nimic până ajung acasă dacă vreau și nu mă deranjează prea tare.

Va rog daca ma puteti ajuta cu grasimea de pe abdomen ce fel de date as putea sa va furnizez referitor la modul meu de alimentatie ,as fi recunoscatoare daca i-mi dati cateva sfaturi

maria

Intalnirea online s-a incheiat. Puteti adresa in continuare intrebari medicului, care va raspunde in functie de disponibilitate. Va multumim.
Redactia

Dieta Dukan face parte din categoria dietelor hiperproteice, o alta extrema a nutritiei, cum am mentionat. Pentru anumite persoane si pentru perioade scurte de timp, poate fi o solutie de scadere ponderala, insa pe termen lung toate dietele hiperproteice au numeroase dezavantaje pentru sanatate (cresterea colesterolului, risc de cancere digestive, probleme renale, probleme cardiovasculare).

La multi ani!!
Cum am mentionat deja, fiecare dieta are avantaje si dezavantaje si fiecare persoana are anumite preferinte si ce se potriveste pentru persoana x, nu functioneaza la y. Pe termen scurt poate fi o alegere rezonabila, dar pe termen lung recomand o dieta echilibrata in fiecare zi.

Consumul de dulciuri in exces poate produce un cerc vicios, intrucat apare o crestere glicemica brusca, dar apoi datorita insulinei, se produce o scadere la fel de brusca a nivelului glicemiei, ce poate fi resimtita neplacut (slabiciune, ameteala, tremor) si se remediaza dupa consumul unor alte alimente dulci. Pe de alta parte, putem vorbi de o ''adictie''la dulciuri, intrucat se secreta serotonina (hormonul fericirii). Nu cred ca e o disfunctie in cazul dumneavoastra, insa conform piramidei alimentare, consumul de dulciuri trebuie sa fie ocazional si in cantitati mici. Va recomand in loc de dulciuri gustari de fructe intre mesele principale.

De multe ori, balonarea se produce din cauza greselilor din alimentatia zilnica, alaturi de excesele din anumite momente; alteori, poate fi vorba de o afectiune digestiva, astfel incat se indica si un consult gastroenterologic. Uneori, organismul ne transmite semnale, pe care ar trebui sa invatam sa le ascultam.

Alimentatia persoanelor care fac sport difera in functie de factori individuali, de ora la care fac miscare, de tipul de miscare. In general, recomandarea este ca inainte de exercitiul fizic sa se consume glucide (fructe, cereale integrale, cu aproximativ 1 ora inainte de sala), iar dupa miscare sa se consume proteine si legume (de exemplu peste la gratar cu salata verde).

La multi ani!
Intr-adevar, grasimea abdominala nu este doar o problema de ordin estetic, ci si una medicala;ea reprezinta un factor de risc pentru bolile cardiovasculare, diabet zaharat, steatoza hepatica. Pentru a putea da sfaturi in ceea ce priveste alimentatia dumneavoastra, sunt necesare mai multe date.

In nici un caz nu trebuie excluse, ci doar consumate in cantitatile recomandate de medicul diabetolog.

Cum am mentionat deja, dieta se bazeaza pe niste caracteristici individuale (greutate, inaltime, varsta, nivel de activitate fizica, preferinte alimentare, starea de sanatate) si trebuie stabilita in urma consultului de specialitate. Sa nu uitam totusi ca dietele temporare dau rezultate temporare si ca beneficii pe termen lung se obtin prin modificarea obiceiurilor alimentare si evitarea sedentarismului.

Dupa sarbatori am avut o senzatie de oboseala, ma urneam abia la 12 din casa. Asta desi veneam dupa o saptamana de concediu. Apoi, in ultimul timp, am remarcat aparitia pe abdomen, cu precadere sub buric, a mai multor bubite de un rosu viu. Nu-s mari, dar usor proeminente. Au inceput sa apara de mai mult timp, dar s-au tot inmultit, am vreo 10 astazi. Nu dispar cand apasa pe ele, sunt rosii-rosii, nu ma deranjeaza in niciun fel. Dar banuiesc ca o fi un simptom de la ficat, pancreas? Ma puteti lamuri va rog? Multumesc

Strategia de scadere ponderala se elaboreaza, in functie de mai multi parametri individuali, de catre medicul specialist. Pentru ca strategia sa dea rezultate cat mai bune, recomand asocierea acesteia cu activitatea fizica

Alcoolul este inamicul proceselor de mentinere si scadere ponderala din mai multe motive. Pe de o parte, prin metabolizare, 1 gram de alcool pur genereaza 7 kcal; pe de alta parte, alcoolul favorizeaza pierderea controlului in legatura cu consumul alimentar.

Restrictii alimentare severe se impun doar in anumite afectiuni. Altfel, se recomanda reducerea consumului de alimente rafinate, intens procesate (dulciuri, fast food, sucuri), minimizarea aportului de grasimi trans (margarina, biscuiti, produse de patiserie), alimente bogate in aditivi (mezeluri, chipsuri).

Buna ziua,
Ce parere aveti despre dieta Dukan?este echilibrata ?

Dieta raw vegan este una din extremele nutritiei, la polul opus dietelor hiperproteice si, ca orice dieta, are avantaje si dezavantaje. Dintre avantaje putem aminti scaderea ponderala, ameliorarea profilului lipidic, aport crescut de minerale, vitamine si fibre. Dezavantajele pot fi multiple, mai ales daca alimentele nu sunt corect asociate. Totul depinde de preferintele individuale, de starea de sanatate (o persoana cu anumite probleme digestive nu va putea tolera o astfel de dieta), de varsta persoanei. Ca surse de proteine vegetale as mentiona painea si derivatele din cereale integrale: orez brun, germeni de grau, quinoa, hrisca, fasole boabe, mazare, linte, naut, soia, migdale, nuci, alune, porumb, chia, susan. Sursele vegetale de vitamina B12 sunt mai reduse comparativ cu cele de origine animala (spirulina, tempeh, miso, cereale imbogatite, lapte de soia imbogatit, drojdie, muraturi in saramura raw); se presupune ca in apa si diverse alimente exista microorganisme producatoare de vitamina B 12.

buna ziua,

Incept prin a va ura LA MULTI ANI!
As dori sa stiu ce parere aveti despre alimentatia disociata:zi de proteine,legume,carbihidrati,fructe?
Dupa cat timp organismul se obisnuieste cu un nou stil de viata?
Eu am tinut aceasta dieta, si datorita faptului ca presupunea ca micul dejun sa contina fructe am reusit sa am o digestie sanatoasa, nu am avut balonari sau senzatia de greu.
As dori sa fac un stil de viata cu aceasta dieta si va intreb daca aceasta dieta poate face rau organismului.
mentionez ca am 24 ani,1.60 inaltime,60kg.

Buna ziua doamna doctor,

De fiecare data de sarbatori, dar si atunci cand mananc o masa mai consistenta ma balonez. Iau carbune medicinal, triferment sau espumisan, dar nu se vede un efect. Vreau sa-mi spuneti de la ce se produce balonarea si cum pot evita acest proces neplacut? Ce alimente-mi recomandati?

Buna ziua,

Am o problema in ceea ce priveste dulciurile. Desi nu sunt diabetica, simt nevoia de a manca dulce zilnic, mai ales ciocolata. Daca mananc constant dulciuri dupa o perioada am dureri de cap si stari de ameteala, slabiciune. Daca intrerup consumul de dulciuri ma simt mai bine. Credeti ca este vreo disfunctie in organism? Cum sa fac sa tin sub control aceasta nevoie constanta de dulce? Multumesc

Buna ziua si La multi ani!

As dori sa va pun o intrebare referitore la grasimea de pe burta, se mai poate face ceva nutritional si nu ma deranjeaza doar aspectul ,am inteles ca este f periculoasa pt sanatate.Am 42 de ani si 69 kg

Va multumesc

Ce-mi recomandati inainte si dupa o sedinta de aerobic la sala?
Mentionez ca fac aerobic de doua ori pe saptamana si as vrea sa slabesc 4-5 kg. Am 64 de kg la o inaltime de 1,67.
Multumesc

Cartofii, orezul si mazarea verde trebuie excluse din alimentatia unui bolnav de diabet zaharat de tip II avand in vedere continutul ridicat de hidrati de carbon al acestor alimente?

ce parerere aveti despre dieta mayo, cam odata pe an? bineinteles impreuna cu sport. eu am slabit anul trecut 8 kg cu aceasta dieta in 13 zile si vreau sa mai dau inca vreo 6-7 in acest an. mentionez ca nu am avut nici o problema in a tine dieta, sau cu stari de rau si alte cele.

Ce si cat ar trebui sa manance pentru a slabi o persoana sanatoasa care nu consuma nimic de origine animala (vegan) si nu face miscare in mod organizat (nu merge la sala, nu alearga, etc)?

Este adevarat ca alcoolul ingrasa cel mai rau? Berea, vinul sau tariile?
Exista un indice caloric pentru ele?

ce parere aveti de dieta raw-vegan si care sunt principalele surse de proteina vegetala? Se poate obtine vitamina B12 din legume si fructe?
va multumesc

Buna ziua,
Care sunt alimentele "interzise", pe care nu ar trebui sa le mancam?(exceptand ulei, margarina)

buna ziua ! vreau sa imi spuneti si mie de ce analize am nevoie inainte de a veni la dumneavoastra.Va multumesc

Buna ziua! Am 1,67 si 42 kg. As vrea mult sa ma ingras, insa nu prefer lactatea. Imi puteti propune un regim oarecare care permite ingrasarii? As vrea mult o ingrasare rapida pentru ca curind absolvesc liceul si as vrea sa arat bine. Mersi mult!

Buna ziua.stiu ca soia este foarte bigata in proteine.circa 50 gr proteine/100 gr.Intrebarea mea este: aproximativ cate grame de proteine se pierd dupa fierbere?

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

O noua cercetare, ale carei date au fost publicate in revista online "International Journal of Eating Disorders", evalueaza efectele fatale inregistrate in randul persoanelor cu dereglari digestive...
prof. Luc Montagnier Cei doi francezi care au descoperit virusul HIV in 1983 au fost recompensati cu un Nobel pentru medicina in 2008. Am avut sansa unui interviu cu fiecare dintre cei doi. Primul...