Publicat la: 
24/03/2017

Cu totii stim de ce este indicat sa ne tinem departe de dulciurile si produsele procesate care contin zahar sau indulcitori, insa ce se intampla, mai exact, in organism atunci cand consumam astfel de produsei? Iata opt moduri in care organismul nostru reactioneaza, conform health.com.

1. Sanatatea creierului:

In timp, o dieta bogata in indulcitori poate ingreuna procesul de invatare, dar si memoria.

Fructoza - substanta dulce regasita in mod natural in fructe, glucoza - substanta care fie se regaseste in mod natural in miere, fie se prepara industrial, dar si zaharul, toate acestea stimuleaza zona neuronala a centrului de recompensa. De aceea, pentru a ne pastra creierul sanatos, este indicat sa inlocuim dulciurile cu gustari sarate, naturale, este de parere medicul endicrinolog Robert Lustig de la Benioff Children's Hospital din San Francisco.

2. Poftele alimentare:

Prin stimularea centrului de recompensa al creierului, dar si a poftei de mancare, fructoza poate influenta senzatia de satietate. Astfel ca, prin contrast cu opinia larg raspandita conform careia o portie mica de dulciuri ne poate satisface pofta, orice aliment dulce consumat ne induce, de fapt, pofta de consuma mai mult alimente bogate in zahar.

3. Dependenta:

In plus, consumul de zahar stimuleaza eliberarea hormonului placerii - dopamina - neurotransmitatorul care ne controleaza centrul de recompensa din creier, astfel ca in urma hiperstimularii receptorilor de dopamina acestia dezvolta o toleranta crescuta, care ne determina sa consumam si mai mult zahar pentru a obtine acelasi efect placut.

4. Sanatatea pielii:

Consumul de zahar in exces poate impiedica productia de colagen - proteina care mentine pielea sanatoasa. O dieta ce contine un nivel ridicat de zahar poate cauza, astfel, o elasticitate redusa a pielii ce duce la aparitia prematura a ridurilor.

5. Tesutul adipos:

Ficatul are o capacitate innascuta de a metaboliza zaharul si a il transforma in energie, insa aceasta functie are limitele sale, explica Dr. Lustig. Indulcitorii consumati in exces vor fi, astfel, transformati in grasime, ce se depoziteaza pe organele interne si creste riscul declansarii obezitatii, diabetului de tip II si a bolilor cardiovasculare.

6. Nivelul de stres:

Consumul alimentelor dulci poate scadea nivelul de cortizol - hormonul stresului - din organism. Insa mancatul in exces, mai ales pe fond nervos, creste rezistenta la insulina, care declanseaza un alt tip de stres ce provine din interiorul organismului. Cea mai buna recomandare impotriva stresului este sportul, intrucat reuseste sa induca buna dispozitie si reduce nivelul de cortizol din organism, adauga Dr. Lustig.

7. Oxidarea la nivel celular:

Fructoza accelereaza procesul natural de oxidare ce are loc la nivel celular, afirma Dr. Lusting, iar rezultatul este ca atat proteinele, cat si tesurile si organele interne se pot deteriora, iar riscul aparitiei unor afectiuni - precum bolile hepatice, insuficienta renala si cataracta - creste.

8. Nivelul de energie:

Carbohidratii rafinati - precum painea alba si pastele fainoase - provoaca o creste rapida a glucozei in sange, asa incat in prima faza ne simtim energizati. Insa pe termen lung, consumul de carbohidrati in exces ne poate obosi intregul organism. In schimb, consumul de gustari bogate in proteine, precum iaurtul grecesc si fructele de padure, sau legumele proaspete si humusul, ne ajuta sa restabilizam nivelul de zahar din sange si ne ofera energie pentru un timp indelungat.

Autor: G.T.