Publicat la: 
21/03/2011

Cum sa urmam o dieta sanatoasa, eficienta siconstienta? Despre cele patru etape ale dietei sanatoase cu dr. Alin Popescu

Greutatea, o problema

Moda se schimba. Mai nou topmodelele americane sunt mai plinute, mai corpolente, mai sportive. In conditiile cresterii numarului de persoane obeze, dieta este din ce in ce mai mult o necesitate si trebuie sa reprezinte o preocupare permanenta, fiind o problema serioasa de sanatate.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.ro

Ce informatii referitoare la dieta intalnim in mass-media?

  • reguli generale de dieta
  • dietele vedetelor
  • diete de tipul slabesti 30 kg / luna
  • diete de tipul mananci si slabesti, etc.
  • posturi religioase

Oare cat adevar este in aceste recomandari ?
Pentru a afla acest lucru, sa vedem pentru inceput, care sunt principalele etape si caracteristici pe care trebuie sa le aiba o dieta corecta de slabire ?

Perioada pre-dieta (reguli generale).

Constientizarea unor adevaruri cum ar fi :

  • dieta, pentru a fi eficienta si sanatoasa, este necesar un proces de durata; nu se poate slabi intr-o perioada scurta, fara a risca grave dezechilibre ale organismului;
  • astazi exista suficiente cunostinte stiintifice calitative si cantitative, acumulate si verificate, care permit o modificare a greutatii in sensul dorit in conditii de mentinere a sanatatii;
  • respectarea unei diete, pentru a fi eficienta, este un efort de vointa pe care trebuie sa-l facem constient, perseverent si participativ;
  • si nu in ultimul rand, daca stim de ce trebuie sa facem anumite lucruri in cadrul unei diete, suntem poate mai motivati sa le facem.

Stabilirea si respectarea unor reguli generale de alimentatie pana devin reflexe, ca de exemplu :

  • numarul de mese / zi, sa fie minimum 3, cu posibilitatea unor gustari intre dejun si pranz, respectiv intre pranz si cina;
  • sa se elimine unele obiceiuri daunatoare ca rontaitul de stiksuri intre mese, consumul exagerat de bauturi racoritoare sau energizante s.a.;
  • sa fie crescuta consistenta dejunului si sa se diminueze calitativ si cantitativ continutul cinei;
  • sa se stabiliasca ora limita pentru sevirea cine de regula 19.00, etc.

Dezintoxicarea organismului:

  • limitarea cantitatii de cafea si tigari / zi (daca e cazul);
  • limitarea cantitatilor de sare si zahar;
  • eliminarea din consum a unor cantitati exagerate de carne rosie (porc, vita) si inlocuita cu pasare fara piele si peste gatite la gratar sau si mai bine la abur;
  • cresterea cantitatii de legume si fructe de preferinta crude, consumate / zi, etc,;
  • urmarea unor regimuri speciale de dezintoxicare.

Stabilirea obiectivelor dietei

  • Numarul de kilograme de slabit / luna;
  • Tipul de dieta cat mai apropiat de particularitatile persoanei respective;
  • Informare si documentare selectiva in probleme de dieta, inclusiv consultarea unui nutritionist.

Perioada dietei propriu-zise

  • Dieta trebuie sa fie personalizata
  • Dieta trebuie sa fie echilibrata energetic si nutritional.
  • Dieta trebuie sa fie insotita de miscare fizica sistematica, zilnica, de tipul si
  • durata adecvate persoanei si recomandata de medic.

Perioada post-dieta

Presupunand ca in urma dietei s-a atins greutatea dorita, pastrarea acesteia este o problema la fel de grea ca reducerea greutatii, daca nu chiar mai dificila. Dieta va trebui urmata de o perioada nelimitata in timp in care sa se respecte un regim alimentar de intretinere. Dar oare cate din dietele care ne sunt recomandate, respecta aceste reguli?.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.

Dr. Alin Popescu, medic specialist in medicina sportiva

Alte articoleVezi toate articolele

Una dintre consolarile faptului ca am inceput sa imbatranesc este iluzia ca as fi mai intelept, care e patognomonica pentru lipsa de intelepciune. Nu din exces de experienta sau inteligenta scriu...
Migrena este o suferinta cronica caracterizata prin dureri de cap moderat-severe, recurente. Poate sa apara o data sau de doua ori pe an sau de mai multe ori pe luna. Acestea sunt asociate de...