Publicat la: 
18/01/2018

De ce mancam mai mult decat ne trebuie, adesea fara sa realizam

Tindem sa credem ca ne oprim din mancat atunci cand stomacul nostru este plin. Stiinta ne arata ca lucrurile stau altfel. Iata 5 motive din cauza carora ajungem sa mancam prea mult, conform theconversation.com.

1. Dimensiunea portiilor

Aspectele vizuale ale unei mese, cum ar fi dimensiunea portiei, influenteaza cat de mult mancam. Intr-un studiu american despre satietate, participantii au fost asezati la masa si au fost instruiti sa manance supa. Jumatate dintre boluril au fost reumplute lent si imperceptibil, printr-un tub aflat sub masa, pe masura ce continutul era consumat. Participantii ale caror boluri au fost reumplute pe ascuns au consumat cu 73% mai multa supa decat cei care au si-au reumplut bolurile singuri, dar nu au crezut ca au consumat mai mult si nici nu s-au simtit mai plini.

Este putin probabil ca cineva sa-ti umple bolul de supa pe sub masa, in secret, dar este important sa fii constient de faptul ca este posibil sa mananci toata mancarea care se afla pe farfurie.

2. Varietatea

De obicei, atunci cand mancam, ne obisnuim cu gustul mancarii, ceea ce inseamna ca primim mai putina placere si astfel ne oprim din mancat. Acest efect se numeste "satietate specifica senzorilor". In esenta, inseamna ca ne plictisim de acelasi gust specific. Cu toate acestea, atunci cand mancam dintr-o farfurie cu alimente variate, trecerea de la un aliment la altul continua sa le reinnoiasca gustul.

Cand cercetatorii au testat acest efect, au descoperit ca oamenii au mancat de patru ori mai mult atunci cand li s-au dat mai multe alimente diferite.

Desi sfaturile nutritionale sugereaza o dieta variata pentru o sanatate buna, trebuie sa fii atent la situatiile in care pe farfurie sunt in acelasi timp multe produse alimentare variate, cum ar fi mesele tip bufet.

3. Distragerea atentiei

Oamenii mananca adesea in timp ce fac alte lucruri, cum ar fi sa se uite la televizor sau pe telefon. Aceasta distragere de la masa interfereaza cu mecanismele care in mod normal ne opresc din a manca. Simti mai putina placere dupa consumarea unei anumite cantitati, ceea ce inseamna ca va dura mai mult sa te simti satul. De asemenea, atunci cand esti distras, esti mai putin constient de faptul ca esti satul, deci trebuie sa consumi mai multe alimente pentru a reduce foamea.

Mancatul in aceasta situatie tinde sa creasca aportul si acest efect continua pe tot parcursul zilei. Distragerea poate perturba atat constientizarea satietatii, cat si memoria, astfel ca e probabil sa mancati si mai tarziu in timpul zilei.

4. Alcoolul

Alcoolul mareste probabilitatea supraalimentarii din mai multe motive, inclusiv reducerea autocontrolului si cresterea impulsivitatii. Poate chiar sa faca alimentele mai gustoase. Cercetarile recente sugereaza ca aceasta poate, de asemenea, sa perturbe capacitatea de a monitoriza semnalele organismului, asa-numita interoceptie.

Interoceptia poate fi masurata printr-o activitate de urmarire a batailor inimii. Oamenii care reusesc sa faca acest lucru au o probabilitate mai mare de a avea o greutate sanatoasa si obiceiuri alimentare sanatoase. Doar doua bauturi alcoolice diminueaza semnificativ abilitatea unei persoane de a-si monitoriza ritmul inimii.

5. Mananci impreuna cu alti oameni

Consumul de alimente impreuna cu alte persoane mareste cantitatea pe care o poti manca. Alegerea alimentelor pe care le consumi poate fi influentata - e mai probabil sa alegi alimente similare cu cele pe care le aleg cei din jur

Acest efect creste atunci cand avem relatii stranse cu oamenii cu care luam masa, deoarece simtim o nevoie mai puternica de a ne identifica cu ei. Acesta este in primul rand un efect social, in care folosim comportamentul alimentar al altora ca un ghid pentru comportamentul nostru. Cu toate acestea, cercetarile recente sugereaza ca acest fenomen poate afecta si experienta de a manca. Daca oamenii cu care te identifici se bucura de o mancare speciala, acest lucru sugereaza ca mancarea va avea un gust bun. Atunci cand te astepti ca o mancare va avea un gust bun, placerea va creste si se mareste cantitatea consumata.

Deci, ce putem face pentru combaterea supraalimentarii daca nu suntem constienti de aceasta. Cercetarile arata ca atunci cand mananci cu atentie (te concentrezi asupra mancarii) reduci aportul curent prin cresterea gradului de constientizare a alimentelor consumate.

Taguri Medlife: 
Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Ce nevoi are organismul in materie de nutritie dupa perioada sarbatorilor si cum le gestionam sanatos? Care sunt principalele recomandari de alimentatie dupa vacanta de Craciun? Ce greseli frecvente...
Nivelurile de hormoni ce regleaza senzatia de foame si cea de satietate cresc direct proportional dupa pierderea in greutate, insa oamenii resimt in special o crestere a apetitului, dar nu si...