Publicat la: 
12/08/2013

De ce nu ne putem concentra?

Foto: MorgueFile

Retelele de socializare
Fie ca suferiti de ADHD sau cateodata aveti probleme cu concentrarea, trebuie sa fiti constienti ca lumea de astazi este plina de factori care va distrug aceasta capacitate. Psihologul Lucy Jo Palladino a vorbit despre gestionarea distragerilor, incepand cu retelele de socializare. In zilele noastre, este foarte usor sa te conectezi cu prietenii si sa te deconectezi de la munca. Fiecare "actualizare a starii" pe retelele de socializare va perturba gandurile.

Sfat: Evitati sa va conectati pe retelele de socializare in timp de munciti. Daca doriti foarte mult sa faceti acest lucru, incercati sa o faceti in timpul pauzelor, cand fluxul constant de mesaje nu va intrerupe concentrarea.

E-mailul
E-mailurile reprezinta o alta cauza majora a lipsei de concentrare. Desi multe e-mailuri sunt legate de munca, acestea tot ne distrag de la proiectul la care lucram. Nu veti fi capabil sa va concentrati si sa terminati munca daca va opriti in mod constant ca sa raspundeti la fiecare mesaj.

Sfat: In loc sa va verificati e-mailul continuu, stabiliti un moment al zilei si folositi-l in acest scop. In restul zilei, evitati sa mai deschideti e-mailul.

Telefonul mobil
Poate chiar mai perturbator decat e-mailul este tonul de apel pe telefonul tau mobil. Este un sunet pe care putini dintre noi il pot ignora. Dar a primi un apel nu va costa numai timpul petrecut vorbind - va poate taia si cheful de a duce la bun sfarsit o anumita sarcina.
Daca stiti ca apelul nu este important, incercati sa nu raspundeti la telefon. Daca lucrati la un proiect deosebit de important puneti-va telefonul pe modul silentios pentru a nu fi tentat sa raspundeti.

Plictiseala
Unele dintre sarcinile pe care le avem de a face in fiecare zi sunt mai interesante decat altele. Sarcinile plictisitoare va fac extrem de vulnerabil la distrageri: telefonul, internetul, chiar si curatenia pot parea tentante daca sunteti plictisit.

Sfat: Fa o intelegere cu tine: Daca reusesti sa te ocupi de o sarcina plictisitoare pentru o anumita perioada de timp, castigi o pauza de 10 minute. Rasplateste-te cu o cafea, o gustare sau o plimbare in aer liber. Sarcinile plictisitoare sunt mai usor de realizat atunci cand stii ca vei fi rasplatit.

Gandurile cicalitoare
Este greu sa va concentrati pe munca daca va faceti griji referitoare la facturi sau la treburile din gospodarie. De asemenea, reluarea unei discutii suparatoare poate avea acelasi efect. Gandurile sacaitoare, de orice fel, pot fi o distragere puternica.

Sfat: Cea mai buna modalitate de a scapa de gandurile sacaitoare este de a le scrie pe o foaie. Faceti o lista cu treburile casnice, comisioanele sau alte sarcini pe care le veti finaliza mai tarziu. Puteti face acelasi lucru si in cazul frustrarilor cauzate de o discutie neplacuta: notati-le intr-un jurnal. Odata ce gandurile sunt pe hartie veti putea sa va detasati de ele pentru o perioada.

Stresul
Cand simtiti ca se "umple paharul" este din ce in ce mai greu sa va concentrati. Din pacate, stresul lasa urme si pe corp: durerile de cap sau durerile de inima, ambele avand impact asupra capacitatii de concentrare.

Sfat: Incercati mai multe tehnici de reducere a stresului, precum meditatia. Acest lucru va poate ajuta sa tineti in frau gandurile stresante. Intr-un studiu, cercetatorii au descoperit ca oamenii care au participat la un curs de meditatie de opt saptamani si-au imbunatait capacitatea de concentrare.

Oboseala
Este mult mai greu sa te concentrezi atunci cand esti obosit, chiar si daca nu exista distrageri in jurul tau. Studiile au sugerat ca prea putin somn perturba capacitatea de atentie si afecteaza memoria pe termen scurt.
Majoritatea adultilor au nevoie de 7-9 ore de somn pe noapte.

Sfat: Transformati somnul intr-o prioritate.

Foamea
Creierul nu se poate concentra fara energie. Nu sariti peste micul dejun. Acest obicei este unul dintre principalele cauze ale lipsei de concentrare. Cercetarile arata ca memoria pe termen scurt si atentia sufera atunci cand nu tineti cont de mesele regulate.

Sfat: Mancati gustari bogate in proteine si evitati carbohidratii simpli (dulciurile, pastele).

Depresia
Majoritatea oamenilor tind sa considere tristetea ca fiind primul semn al depresiei. Cu toate acestea, Institutul National de Sanatate Mentala din Statele Unite a demonstrat ca lipsa capacitatii de concentrare este una dintre cele mai comune simptome.

Sfat: Daca considerati ca sunteti deprimat, primul pas ar fi sa vorbiti cu un doctor sau cu un terapeut.

Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atentie (ADHD)
Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atentie nu este doar o problema a copiilor. Mai mult de jumatate dintre copiii care sufera de ADHD continua sa experimenteze simptomele si atunci cand ajung la maturitate.

Sfat: Daca aveti probleme mari cu concentrarea si ati avut probleme cu atentia atunci cand ati fost copil, adresati-va medicului si incercati sa aflati cat mai multe despre tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atentie.

Sursa: WebMd

Alte articoleVezi toate articolele

Lehuzia este intervalul de 6-8 saptamani dupa nastere, in care organismul revine la starea dinaintea gestatiei. In aceasta perioada organele isi reiau functiile, astfel incat permit o noua...
Oamenii de stiinta au crescut dinti rudimentari dintr-o sursa cel putin neasteptata, urina umana. Rezultatele, publicate in Cell Regeneration Journal, au aratat ca urina poate fi folosita ca o...