Publicat la: 
2/03/2017

De ce te doare tot corpul dupa o zi petrecuta pe scaun

Gat rigid, umeri incordati si dureri de spate, dupa ce stai toata ziua la lucru, cel mai probabil pe un scaun de birou prost conceput?

"Orice pozitie statica pe care o adoptam pentru o perioada lunga de timp se va transforma in cele din urma in durere, deoarece organismul nu este construit sa faca acest lucru", spune Joan Vernikos, fost om de stiinta la NASA, scrie thrillist.com.

Ea a descoperit ca o pozitie statica prelungita poate duce la efecte asupra sanatatii similare cu cele pe care astronauti le sufera dupa ce au petrecut timp in microgravitatie - degenerare musculara si osoasa, dureri din spate.

"Cei mai multi oameni stau pe loc de la sase pana la 13 ore pe zi si aceasta imobilitate contribuie la bolile moderne, cum ar fi diabetul zaharat, obezitate, cancer, boli de inima".

In timp ce aceste boli se dezvolta in ani de zile, durerea ce apare atunci cand te ridici de pe scaun dupa ce ai stat ore intregi la birou e imediata. Iata de ce totul te doare dupa o zi petrecuta legat de scaun.

Muschii tai se irosesc

Atunci cand stai toata ziua, stii ce fac muschii tai? Mai nimic. "Nu e important numarul de ore pe care il petreci asezat pe scaun, ci cate ore neintrerupte adopti aceasta pozitie statica", a spus Vernikos. Atunci cand a realizat un studiu cu persoane care stateau culcate in pat 24 de ore pe zi, ea a constatat ca ridicatul in picioare la fiecare jumatate de ora a fost suficient pentru a preveni efectele nocive ale unui stil de viata imobil.

Efecte nocive asupra nervilor

Statul pe scaun ar putea fi relaxant pentru corpul tau, dar pentru nervi e tortura. Pozitia nenaturala provoaca nervi tensionati, ceea ce duce la durere in tot corpul.

Daca stai intr-o singura pozitie suficient de mult timp si nu te misti, muschii se contracta si tensionezi si nervii.

Dar, din moment ce acesti nervi sunt influentati de fiecare miscare, nu ar trebui sa simtim durerea tot timpul? Nu chiar, spune Vernikos.

"Este diferit sa stimulezi muschii pentru a se contracta si relaxa atunci cand esti angajat intr-o activitate. Daca muschii se contracta si nu te misti pentru o lunga perioada de timp, vei avea dureri in partea inferioara a spatelui si a umerilor.

Partea superioara a corpului se apleaca inainte

Probabil ati vazut acele diagrame despre cum sa ai o pozitie corespunzatoare la birou: umerii relaxati, ochii la acelasi nivel cu ecranu, brate paralele cu podeaua, spatele drept. Insa, te apleci, fie ca vrei, fie ca nu. Cand te apleci in timp ce stai pe scaun, capul este tras in jos si inainte de gravitatie. Coloana vertebrala va incepe sa se curbeze si corpul tau va experimenta durere, a remarcat Vernikos.

Efecte asupra discurilor lombare

Coloana vertebrala te implora sa te ridici. Pozitie verticala aseaza discurile din partea inferioara a spatelui intr-o pozitie corecta si reduce la minim presiunea suportata. Cand stai pe scaun, pe de alta parte, se forteaza vertebrele, crescand riscul de dureri cronice de spate.

"Muschii slabesc si vertebrele se pot deplasa, nervii dintre discuri sunt comprimati. Toate acestea sunt o sursa imensa de durere", a adaugat Vernikos.

Iata o veste buna: studiile efectuate de Vernikos si alti cercetatori au descoperit ca ajustarea pozitiei la fiecare 15-30 de minute previne modificari ale discurilor lombare. Asa ca, ridica-te pentru o cafea, o discutie cu un coleg de birou sau doar pentru a privi pe fereastra si vei simti clar mai putina durere.

Te lupti cu un instinct natural

Vernikos considera ca unul dintre motivele principale pentru care corpurile noastre raspund cu durere la o o pozitie statica prelungita se datoreaza instinctului nostru natural de a ne misca.

"Organismul are nevoie sa se miste, are o nevoie biologica de a se deplasa. Cand nu ne miscam, suferim."

Vernikos sugereaza ca solutia la durere este miscarea. Chiar si cand te ridici dupa o sticla cu apa sau mergi pana la la imprimanta, aceste lucruri sunt suficiente pentru a contracara durerea.

Autor: A.R.