Publicat la: 
26/11/2010

Dizabilitatile de invatare nu sunt o forma de retard. Cum poti sa-ti dai seama daca copilul tau are o deficienta de invatare

Walt Disney, Alexander Graham Bell si Winston Churchill au intampinat dificultati de invatare / Foto: Agerpres

El are capacitatea, daca doar ar incerca mai mult, ar putea sa o faca, doar ca alege sa nu incerce. Daca ar fi doar mai atenta un pic, sigur ar intelege. Dupa ce ii explic ce are de facut ramane asa, uitandu-se lung la foaia de hartie, fara sa faca nimic. Cred ca ii lipseste motivatia. Diagnosticul de dizabilitate de invatare poate fi descurajant, la inceput, dar este important sa stim ca aceasta dizabilitate nu are nimic de-a face cu capacitatea intelectuala. De fapt exista personalitati importante din toate domeniile care avut dificultati de invatare. Printre acestea se numara Walt Disney, Alexander Graham Bell (inventatorul telefonului) sau Winston Churchill.

Dizabilitatea de invatare afecteaza capacitatea creierului de a accepta, procesa, analiza sau acumula informatii, de aceea este posibil ca persoanele afectate sa nu poata acumula cunostinte la fel de repede si de usor ca celelalte. Exista foarte multe tipuri de dizabilitati de invatare. Unele din acestea pot afecta capacitatea de concentrare, in alte situatii poate fi afectata capacitatea de a scrie, citi sau rezolva probleme de matematica.

Semne ale deficientei de invatare

  • atinge stadiile de dezvoltare mai lent;
  • dificultati de coordonare sau de echilibru;
  • dificultati in manipularea obiectelor mici, precum legarea sireturilor, folosirea creioanelor sau incheierea nasturilor;
  • invata sa vorbeasca mai tarziu;
  • dificultati de pronuntie si isi dezvolta mai greu vocabularul;
  • probleme in intelegerea notunii de timp - e derutat de cuvinte precum maine, azi sau ieri;
  • isi aminteste cu dificultate notiuni folosite frecvent, intelege greu activitati de zi cu zi;
  • intelege greu notiunea de cauza efect;
  • e derutat de notiuni de baza, precum dimensiunea, forma sau culoarea;
  • e posibil sa nu inteleaga ideea de numarare;
  • are o energie debordanta nu sta linistit mai mult de cateva minute;
  • are tendinta de a se manifesta impulsiv;
  • ii e greu sa se concentreze
  • adesea este foarte priceput la unele activitati, in timp ce la altele nu se descurca deloc. De exemplu, un copil poate sa fie exceptional de talentat la scris si citit, dar sa nu faca fata la cursurile de matematica;
  • uneori copilul pare ca nu vrea sa asculte si are un deficit de atentie;
  • isi pierde usor sirul gandurilor, nu se poate concentra asupra subiectului de care vorbeste, schimba frecvent subientul;
  • repetarea constanta a unei singure idei si incapacitatea de a trece rapid de la o idee la alta;
  • nu isi aminteste unde si-a pus lucrurile si le pierde frecvent;
  • are dificultati in a-si organiza obiectele personale si a face ordine;
  • are probleme in a face diferenta intre stanga si dreapta;
  • poate avea tendinta de a inversa cifre, litere, numere. De exemplu poate confunda 48 cu 84 sau litera b cu d;
  • pot exista diferente intre usurinta cu care intelege atunci cand mesajul ii este transmis verbal sau scris;
  • este perceput ca neascultator, pentru ca intampina dificultati in intelegerea si realizarea sarcinilor;
  • dificultate in a intelege anumite gesturi;
  • dificultate de a "citi" expresiile faciale ale celor din jur;
  • tendinta de a interpreta gresit comportamentul colegilor sau al adultilor;
  • o aparenta lipsa a bunului simt, inconstienta.

Tipuri frecvente de deficiente de invatare:

Dislexia dificultatea de a invata scrisul si cititul. Nu exista o definitie anume pentru termenul de dislexie, ea fiind definita in mai multe moduri: World Federation of Neurologists a definit dislexia in anul 1968 ca fiind o boala a copiilor, care desi merg la scoala nu-si formeaza aptitudinile de limbaj caracteristice cititului si scrisului corespunzatoare capacitatii lor intelectuale. U.S. National Institutes of Health, USA a prezentat-o ca fiind o dizabilitate a invatarii care poate afecta capacitatea unei persoane de a citi, scrie, chiar si de a vorbi. Dislexia nu se poate trata, insa persoanele care sufera de dislexie pot invata sa-si amelioreze deficientele.

Discalculia - dificultatea de a intelege si rezolva sarcini matematice. Persoanele cu discalculie:

  • au abilitati scazute de a lucra cu numere sau cu notiuni matematice;
  • au dificultati de calcul matematic incepand cu operatiile de baza (adunare, scadere, inmultire, impartire);
  • sunt afectate operatiile de: selectie, ordonare, grupare;
  • nu se pot orienta in spatiul restrans si larg (caiet, carte, schita, sala de clasa, strada).

Disgrafia capacitatea scazuta a copilului cu limbaj, auz, dezvoltare mentala normale de a invata corect si a utiliza constant scrisul in conditiile de scolarizare normala.

Dispraxia dificultate specifica a procesului de invatare care afecteaza abilitatea creierului de a planifica succesiunea miscarii. Se crede ca dispraxia are legatura cu modul in care se dezvolta creierul si poate afecta planificarea a ceea ce trebuie sa faci si cum sa o faci. Deseori este asociata cu problemele de perceptie, limbaj si gandire. Efectele pe care dispraxia le are asupra abilitatii unei persoane de a functiona intr-un mediu de zi cu zi ca si intr-un mediu de invatare pot varia in functie de gradul dificultatii.

Copiii cu dificultati de invatare pot duce o viata normala si pot avea succes in cariera

Un copil cu o dizabilitate de invatare nu poate sa fie mai atent sau mai motivat. El trebuie ajutat sa invete cum sa faca toate aceste lucruri, iar stradaniile nu sunt in zadar. Stiinta a progresat, iar specialistii inteleg din ce in ce mai bine modul de functionare al creierului. O descoperire importanta, care trezeste speranta in cazul dizabilitatilor de invatare, este neuroplasticitatea.

Neuroplasticitatea este capacitatea naturala a creierului de a se schimba, de a forma noi conexiuni si a genera noi celule cerebrale ca raspuns la procesul de invatare si la experienta acumulata. Aceasta descoperire a dus la dezvoltarea de noi tratamente pentru dizabilitatile de invatare, care folosesc puterea neuroplasticitatatii de a remodela creierul.

Ca parinte, sa descoperi ca exista ceva care ar putea sta in calea succesului copilului tau poate fi dificil si nelinistitor. Chiar daca copilul tau sufera de o deficienta de invatare sau nu, aminteste-ti ca felul in care te porti cu el si lucrurile pe care le faci influenteaza cel mai puternic sansele sale de succes. Fiecare din noi intampina diferite dificultati si cel mai important lucru pe care il poti face pentru copilul tau, in afara de a-i oferi dragostea si suportul de care are nevoie, este sa ii arati ca obstacolele pot fi depasite. O atitudine pozitiva si adecvata nu va rezolva definitiv problema, dar ii va da copilului tau increderea si speranta ca lucrurile se vor imbunatati.

Nu este nimic neobisnuit ca unii copii cu in IQ ridicat, uneori peste 140, sa prezinte diferente majore intre capacitatea verbala si performanta si sa se confrunte cu deficiente de invatare. Adesea, copii foarte dotati au metode proprii de invatare, diferite de ale celorlalti copii si, chiar daca sunt extrem de inteligenti, pot suferi in acelasi timp de deficiente de invatare.

Fara a primi suportul adecvat, copiii cu dizabilitati de invatare pot avea probleme cu pastrarea increderii in sine, mai ales daca copilul este foarte inteligent. Chiar daca e vorba de un copil cu un coeficient ridicat de inteligenta sau nu, toti au nevoie sa fie incurajati si inconjurati cu multa dragoste.

Citeste si:

Autor: R.M.

Comentarii

In randul celor cu dislexie trebuie adaugat si... OZZY, pe care l'am vazut marti in concert la Montreal.

Principala problema a oamenilor este bagajul genetic sarac, IQ-ul este 80% genetic, asa ca pana cand nu gasim medicamentul sa ridicam inteligenta oamenilor,macar putin, programele de invatare au efect limitat. Iar parintii isi bat degeaba copii sa invete peste nivelul lor, este ca si cand ai vrea ca baiatul de 14 ani sa ridice o haltera de 50kg pt. ca asa ai vazut tu unu copil minune la tv.

N-are treaba geneticul cu inteligenta, mai informati-va si lasati indivia :)

Pai, atunci de ce nu si maimutele sau antilopele nu pot invata, daca nu-i vorba de genetica? daca ar fi fost cum zici tu, ar fi putut sa existe cel putin un caz unde un invatator de exceptie sa faca 90% dintre elevii lui din sat sa intre la fac. de matematica. Dar culmea, fiecare clasa da 3-5 elevi buni, apoi 10 mediocrii si restul slabi, exact cum ar fi si daca ar face un concurs de alergat, genetica isi spune cuvantul. Ia incearca tu si scoate 180 de IQ, sa te vedem.

Copil minune? Nu asa suntem toti in ochii parintilor cand avem sub 12-13 ani si inca nu am dat de pubertate?

pai ok sunt asa de derutat deci tiganii sunt rromi ok negrii africani foarte corect o spun din suflet dar oricat o sa incerce cineva sa ma convinga o sa o spun clar dixlexic = retardat nu k ar fii ceva in neregula cu retardatii dar sunt nu e o rusine cea ce ma irita la culme este k traind in europa de vest sunt doar un roman tigan criminal dar cumva analfabetii lor sunt dixlexici de ce ?

Cum si unde se face diagnosticul in Romania pentru tulburari de invatare?? Sunt direct interesata pentru ca din ce stiu eu, la noi nu sunt testele de achizitii care se gasesc in alte tari, si care sunt folosite, pe langa testele de IQ, pentru diagnosticarea tulburarilor de invatare.

Dupa parerea mea, nu testele sunt importante de vreme ce semnele le pot observa toti parintii putin atenti si suficient de obiectivi fata de copiii lor, ci cum anume se remediaza dificultatile de acest gen. Fiind psihoterapeut, din experienta de cabient stiu ca factorii deficitului de invatare sta in probleme in familie, care sde manifesta sau nu. radacinileminconstiente sunt cauza principala si tocmai de aceea se poate lucra cu astfel de copii.

Dorine,

Ceea ce spui tu dovedeste o intelegere superficiala a notiunilor de inteligenta,genetica,medicament,program de invatare,nivel..
Articolul nu se refera la inteligenta pentru ca alfabetizarea,de exemplu,clasele I-IV,solicita un nivel de inteligenta mult sub medie pentru promovare.
Reciteste cu atentie articolul.Este vorba de deficiente la invatare.

Lucrul cel mai greu pentru un parinte este sa recunoasca ,ca ,copilul sau nu este ceea ce si-a dorit.Copiii sunt unici.Fiecare poate atat cat l-a inzestrat Dumnezeu.Daca vom constientiza lucrul acesta ca parinti,atunci toata lumea va fi fericita.
Ca invatator,ma confrunt des cu aceasta problema.Parintii doresc calificativul cel mai mare pentru copiii lor,sunt suparati cand nu-l ating si uita ca de fapt viata inseamna si altceva decat stiinte exacte.Sa incercam sa dezvoltam in copiii frumusetea sufletului,calitatile ,aptitudinile.Sa nu uitam ca trebuie sa se descurce mai inainte de toate in jungla care se numeste SOCIETATE MODERNA.

Foarte bine pentru informatiile transmise,dar,dar, pentru numele lui Dumnezeu,nu mai folositi in presa si in media cuvantul" DIZabilitati"
Pentru a exprima "opusul" se foloseste prepozitia DES,adica in cazul de fatza "DESABILITATI".
O greseala asemanatoare se face cand in loc de ANTECAMERA ,adica
o camera dinaintea urmatoarei se scrie si se pronuntza ANTICAMERA
de parca ar fi camera impotyriva celei ce o urmeaza.

Anticamera este varianta corecta si acceptata. Informati-va inainte sa dezinformati!

Prin marirea numarului de elevi la clase este putin probabil ca un copil cu asemenea probleme sa primeasca ajutorul necesar ,in plus scoala se face luptandu-te cu parintii si nu cu copiii cu probleme .Daca nu sunt toti copiii niste genii ,iti sar parintii in cap .deci nimeni nu trebuie sa aibe probleme de invatare ,toti sunt geniali .O problema se poate rezolva in secunda in care accepti ca exista .

In tara noastra un astfel de copil se numeste prost. Nu inteleg de ce trebuie sa le gasim scuze. E nevoie de oameni si la matura.

Daca ai avea un copil la care medicul/psihologul i-ar pune acest diagnostic, tu i-ai spune copilului tau ca da fapt este prost?

in primul rand vreau sa salut aparitia unui asemenea articol.
Sunt mama unei fetite in clasa a II-a, diagnosticata cu dislexie la finalul clasei intai si stiu si aflu zilnic reactii cum sunt unele din comentariile deja postate.
In primul rand - am tras eu de invatatoare sa imi confirme banuielile - nu vroia sa imi spuna ca si dansa banuia ca este ceva in neregula cu fetita mea, ca sa nu ma supar.
Pe urma a trebuit sa trecem printr-o serie destul de complicata de evaluari - fetita mea fiind si bilingva.
Acum incercam sa facem fata logopediei in limba romana si presiunii celor din jur: nu are dom'le nimic, sa puna mana sa invete (si ea lucreaza constant), fugi dom'le de-aici, nu vrea - nu ca nu poate - ba chiar nu poate deocamdata! Pentru ea asocierea sunetului cu litera este un proces altfel decat a fost pentru mine sau e pentru alti copii.
Cat despre oamenii la matura - asa e! Eu nu imi cresc si educ copilul ca sa devina doctor, inginer, chimist :D - vreau sa fie OM! Si asta inseamna pe langa bun simt si educatie - si o anume instruire! Instruire pentru care ea lupta si munceste mai mult decat toti colegii ei. E ca si cand un copil cu un picior ar trebui sa tina pasul la cursa de 100 de metri cu ceilalti! Doar ca "piciorul" ei lipsa nu se vede.
In fine - nu am comentat ca sa trag de maneca pe unii sau pe altii - ci ca sa rog redactia sa continue seria acestor articole: desi lucram deja, noutati sau exercitii care ne-ar putea ajuta sunt mereu binevenite!
Numai bine!

buna ziua. nu stiu daca ma adresez cui trebuie dar am si eu o problema careia nu ii gasesc rezolvarea. am o fetita de 6 ani si de 1 an o tot urmaresc are o problema daca o pot numi asa cand sta singura intr-o incapere are tendinta de as baga mana la pasarica si se freaca ca si cum ar avea un orgasm. Nu stiu cum sa vorbesc cu ea ca nu vrea sa imi spuna de ce face acest lucru . Va rog sa ma ajutati si sa imi spuneti daca tre sa o las sa faca lucrul asta sau nu ma inspaimata gandul ca poate avea ceva. Va multumesc si va rog raspundetimi

Am doi baieti. Cu cel mare am avut probleme in clasele I-IV. Era mediocru in scris si slab la oral, din cauza unei "exprimari defectuoase". Am fost la un logoped si am aflat ca este OK. Au fost suficiente mai multe lecturi cu voce tare, mai mult timp petrecut cu el, mai multa rabdare cand avea de povestit ceva, mai multa incredere. Acum are 16 ani si 1,90 m. Este la un liceu de arta si nu are nici o problema scolara in afara de cele comune: lenea si, uneori, neatentia. Cel mic este intr-a III-a si a functionat perfect de la bun inceput, dar sufera si el din cand in cand de lene si neatentie. Concluzia? Copiii evolueaza diferit, isi dau drumul diferit, dar tot copii sunt. Iar noi, ca parinti, suferim in general de ambitia de a fi genitorii celor mai buni din clasa, uitand insa sa aruncam o privire in carnetele noastre de note, spre reamintire. Personal am fost un elev de nota 7, nu mai mult. Dar asta nu m-a impiedicat sa imi fac, totusi, o cariera rezonabila.

Cred ca scoala ar ajuta mult copii cu probleme dixlexice, dar pt ca exita o singura scoala la Targu Mures ne chinuim singuri fara materiale. Nimanui nu-i pasa de copiii nostri.Ghiozdanul incarcat cu carti,caiete,caiete speciale si portofolii la o greutate de 5-7 Kg si copilul nu stie scrie si citi.

As dori sa stiu daca dizabilitatile astea, sau cum se vor numi ele, astazi sau viitor, au la baza si deficitul de atentie, si daca este asa ce se poate face pentru a ajuta un copil sa se concentreze "in sarcina".

Alte articoleVezi toate articolele

Amintirile pot fi transmise din generatie in generatie in ADN-ul nostru, proces care poate fi cauza principala a fobiilor. O noua cercetare arata ca aminitirile pot fi transmise genetic, ceea ce ar...
Dr. Iulius Ioan Miclea / Foto: MedLive.ro In fiecare an mor din cauza cancerului de col uterin mai mult de 250.000 de femei, iar 85% dintre ele provin din tari sarace sau in curs de dezvoltare,...