Publicat la: 
20/08/2018

Consum de carbohidrati

Cercetatorii au demonstrat, printr-un nou studiu publicat in revista ”The Lancet Public Health”, ca atat dietele ce recomandau un consum mare de carbohidrati, cat si cele care recomandau un consum mic, au dus la o rata mare a mortalitatii, pe cand consumatorii moderati au avut cel mai mic risc, conform sciencedaily.com.

Cercetatorii au ajuns la concluzia ca dietele care presupun un consum scazut de carbohidrati, care recomanda inlocuirea lor cu proteine si grasimi din plante, au fost asociate cu un risc mai mic de mortalitate, comparativ cu cei care inlocuiesc carbohidratii cu proteine si grasimi din surse animale.

Nu toate dietele cu carbohidrati sunt la fel

Specialistii au analizat studiile privind consumul de carbohidrati, care au inclus mai mult de 432.000 de persoane din peste 20 de tari, sugerand ca nu toate dietele cu carbohidrati sunt la fel. Consumul mai multor proteine si grasimi din alimente precum carnea de vita, miel, porc, pui, dar si branza, in loc de carbohidrati, a fost asociata cu un risc mai mare de mortalitate. In acelasi timp, consumul mai multor proteine si grasimi, pe baza de plante, din alimente precum legume si fructe cu coaja lemnoasa a fost asociat cu o mortalitate mai scazuta.

”Trebuie sa fim foarte atenti la componentele sanatoase din dieta noastra. Dietele care inlocuiesc carbohidratii cu proteine sau grasimi castiga din ce in ce mai multa popularitate, fiind vazute ca metode eficiente de a pierde in greutate. Datele noastre sugereaza ca, in America de Nord si in Europa, dietele cu continut scazut de carbohidrati, bazate pe alimente de origine animala, sunt predominante. Totusi  proteinele si grasimile din plante sunt mult mai sanatoase”, spune dr. Sara Seidelmann, cercetator in medicina cardiovasculara, din Boston, America.

Prin studiile anterioare s-a demonstrat ca dietele cu continut scazut de carbohidrati sunt benefice pentru pierderea in greutate pe termen scurt si pentru scaderea riscului cardiometabolic. Cu toate acestea, impactul pe termen lung al restrictiei carbohidratilor asupra mortalitatii este controversat. Mai mult, studiile anterioare nu au abordat problema sursei sau calitatii proteinelor si grăsimilor consumate in dietele cu continut scazut de carbohidrati.

Pentru a rezolva aceasta dilema, cercetatorii au inceput studiul analizand datele a 15.428 de adulti, cu varsta cuprinsa intre 45-64 de ani, din diferite medii socio-economice din patru comunitati americane (Forsyth County, NC, Jackson, Statele Unite ale Americii, Minneapolis, MN si Washington County, MD). Toti participantii au raportat un consum de 600-4200 kcal pe zi pentru barbati si de 500-3600 kcal pe zi pentru femei.

Atat la inceputul studiului, cat si 6 ani mai tarziu, participantii au completat un chestionar cu privire la tipurile de alimente si bauturi pe care le-au consumat si marimea si frecventa portiilor. Cercetatorii au folosit aceste chestionare pentru a estima media caloriilor obtinute din carbohidrati, proteine si grasimi. Cercetatorii au evaluat asocierea dintre aportul total de carbohidrati si toate cauzele mortalitatii, dupa ajustarea in functie de varsta, sex, rasa, consumul total de energie, educatie, exercitii fizice, nivel de venit, fumat si diabet. In decurs de 25 de ani, 6283 de persoane au decedat.

Exista o asociere intre aportul total de carbohidrati si speranta de viata

Rezultatele au aratat o asociere intre aportul total de carbohidrati si speranta de viata. Astfel, atat o dieta scazuta in carbohidrati (mai putin de 40% din calorii provenite din carbohidrati), cat si una bogata in carbohidrati (mai mult de 70%), au fost asociate cu un risc mai mare de mortalitate, comparativ cu consumul moderat (50-55% din calorii). Cercetatorii au estimat ca, de la varsta de 50 de ani, sperantei medii de viata i s-au adaugat 33 de ani in cazul celor cu aport moderat de carbohidrati, adica cu 4 ani mai mult decat cei cu consum redus de carbohidrati si cu un an mai mult decat cei cu consum mare. Cu toate acestea, autorii studiului subliniaza faptul ca dietele au fost masurate numai la inceputul studiului si 6 ani mai tarziu, astfel ca modelele dietetice s-ar putea schimba peste 25 de ani.
In urmatoarea etapa a studiului, autorii au analizat datele a 432.179 de persoane din tarile nord-americane, europene si asiatice. Acest lucru a evidentiat tendinte similare.

” O medie a consumului de carbohidrati ar putea fi considerata moderata in America de Nord si Europa, unde consumul mediu este de aproximativ 50%, dar scazuta in alte regiuni, cum ar fi Asia, unde consumul mediu este de 60% carbohidrați”, explica Seidelmann.

”Aceste constatari reunesc cateva componente care au fost controversate. Prea multi sau prea putini carbohidrati pot fi daunatori, dar cel mai important este tipul de grasime, proteine si carbohidrati ", spune Walter Willett, profesor de epidemiologie si nutritie.

Constatarile arata mai degraba asocieri decat cauze si efecte. Analizand dovezile din alte studii, autorii considera ca dietele de tip occidental, care restrictioneaza carbohidratii, conduc la un consum mai mic de legume, fructe si cereale si conduc la un consum mai mare de proteine si grăsimi animale. Acest lucru poate duce la stimularea cailor inflamatorii, la accelerarea imbatranirea biologica si pot favoriza stresul, fiind factori care contribuie la cresterea mortalitatii. Desi dietele bogate in carbohidrati (obisnuite in tarile asiatice si dezavantajate din punct de vedere economic) tind sa cuprinda carbohidrati rafinati, cum ar fi orezul alb, pot contribui, de asemenea, la cresterea glicemiei si la incetinirea metabolismului.

Autorii au intampinat anumite piedici, cum ar fi faptul ca modelele dietetice au fost bazate pe date auto-raportate, care ar putea sa nu prezinte cu exactitate consumul alimentar al participantilor, iar concluziile lor privind sursele de grasimi si proteine pe baza de animale ar putea avea o mai mica raspandire printre asiatici, care tind sa aiba diete bogate in carbohidrati, dar consuma adesea peste in loc de carne. Avand in vedere numarul relativ mic de indivizi care urmeaza diete cu continut scazut de carbohidrati, pe baza de plante, sunt necesare cercetari suplimentare.

”Elementele nutritive esentiale trebuie sa fie consumate peste un nivel minim, pentru a evita deficienta, si sub un nivel maxim, pentru a evita toxicitatea. Desi carbohidratii nu sunt din punct de vedere tehnic un nutrient esential, spre deosebire de proteine si grasimi, este necesara o anumita cantitate pentru a avea suficienta energie, pe termen scurt, in timpul activitatilor fizice si pentru a mentine grasimile. In functie de aceste lucruri, aportul moderat de carbohidrati este cel mai recomandat pentru populatie”, spun doctorii Andrew Mente si Salim Yusuf, de la Universitatea McMaster, Hamilton, Canada.

Sursa: sciencedaily.com

Taguri Medlife: 
Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Fructele, legumele si cerealele integrale pot reprezenta un tratament surprinzator pentru astmul alergic, potrivit studiilor pe animale. Testele efectuate pe soareci, publicate in revista Nature...
Dr. Violeta Stolea / Foto: MedLive.ro Pe masura ce zilelele se incalzesc, tot mai multe doamne si domnisoare incep sa tina regim. Insa dietele drastice, nepersonalizate, de cele mai multe ori ofera...