Publicat la: 
8/11/2017

Etapele dezvoltarii copiilor: de la ce varsta dezvolta creierul uman capacitatea de a face generalizari?

Viata noastra este intotdeauna presarata de decizii, iar abilitatea de a cantari probabilitatea ca anumite evenimente sa aiba loc joaca un rol central in alegerile pe care le facem. Invatand sa estimam ce eveniment este mai probabil sa se intample, devenim din ce in ce mai buni in analizarea riscurilor si a beneficiilor ce ne ghideaza actiunile. Insa care este varsta la care incepem sa dezvoltam aceste abilitati? Iata care sunt constatarile oamenilor de stiinta de la Max Planck Institute, conform cbs.mpg.de.

Una dintre cele mai importante caracteristici ale mintii umane este capacitatea sa de a face generalizari pe baza informatiilor date. Creierul nostru indeplineste aceasta sarcina prin folosirea datelor statistice pe care le culege din mediul inconjurator pentru a ne indruma actiunile. Ca adulti avem o vaga intelegere despre evenimentele care pot aparea, dar pana de curand nu a fost clar care este momentul in care creierul nostru incepe sa dezvolte si sa puna in practica aceste abilitati.

Calcule probabilistice, de la varsta de numai sase luni

Oamenii de stiinta de la Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences din Leipzig au condus un studiu ce arata ca incepem sa facem astfel de calcule probabilistice in baza informatiilor pe care le culegem din mediul inconjurator incepand de la varsta de numai sase luni.

Copiii reusesc inca de la aceasta varsta sa determine, spre exemplu, culoarea pe care o au majoritatea bilelor dintr-o piscina cu bile pentru joaca.

"Sase luni este varsta minima la care creierul bebelusilor incepe sa faca calcule probabilistice in baza informatiilor colectate din mediul inconjurator. Studiile efectuate anterior pe aceasta tema arata ca la varsta de patru luni acestia nu indeplinesc astfel de sarcini si, prin urmare, creierul lor nu este inca dezvoltat pentru a colecta astfel de informatii," declara Ezgi Kayhan, cercetator in neurostiinte la Max Plank Institute si autorul principal al studiului.

Pentru a ajunge la aceste constatari, oamenii de stiinta au prezentat unui grup de 75 de copii cu varste cuprinse intre sase si optisprezece luni clipuri video ce reprezentau o masina umpluta cu bile dintre care cele mai multe aveau culoarea albastra, iar restul culoarea galbena. O secventa a filmarii arata cum masina de bile separa bilele albastre intr-un container, iar bilele galbene intr-altul. In acest context era de 625 de ori mai putin probabil ca masina sa fi ales bilele galbene in locul celor albastre si, prin urmare, umplerea containerului cu bile galbene reprezenta un eveniment mai putin probabil.

In timp ce bebelusii urmareau filmarile prezentate, neurologii au analizat catre care container era indreptata atentia celor mici pentru a observa daca acestia au capacitatea de a anticipa care este containerul care se va umple de bile.

Pentru a exclude optiunea ca atentia celor mici sa fie atrasa mai degraba de culori, oamenii de stiinta au reprodus experimentul cu bile de culori verzi si rosii.

"Desi mai multe studii efectuate pana in prezent au investigat daca sugarii pot evalua probabilitati, studiul nostru este primul care cerceteaza daca nivelul de dificultate al datelor probabilistice poate face o diferenta," afirma autorul studiului.

In consecinta, cercetatorii au dorit sa testeze limitele estimarilor facute de cei mici: sunt copiii sensibili la aceste informatii atunci cand doua situatii au un grad de probabilitate mai greu de distins?

Experimentul a aratat ca preferintele sugarilor s-au schimbat in functie de raportul dintre bilele albastre si cele galbene. Atunci cand in situatia data exista o probabilitate de noua ori mai mare ca masina sa aleaga bilele albastre in loc de cele galbene, copiii au fost mai dispusi sa priveasca containerul in care erau scoase bilele de culoare predominanta, cum a fost cazul bilelor de culoare albastra.

"Rezultatele sunt surprinzatoare. Odata cu scaderea raportului dintre cele doua culori de bile, complexitatea informatiilor date a crescut, iar atentia copiilor a fost concentrata asupra containerului de bile cu care erau mai familiarizati - in acest caz fiind bilele albastre. Din studiile anterioare stim ca bebelusii prefera sa priveasca mai mult obiectele cu care sunt mai familiarizati, prin comparatie cu cele noi sau mai putin cunoscute," mai adauga Kayhan.

Cu toate acestea, studiul arata clar ca sugarii au capacitatea sa estimeze probabilitatea ca un eveniment sa aiba loc, insa abilitatile acestora pot fi limitate de gradul de dificultate al problemelor date sau al informatiilor pe care le colecteaza din mediul inconjurator.

Alte articoleVezi toate articolele

Raspunsul simplu este ca faptele si argumentele rationale chiar nu sunt foarte bune la modificarea convingerilor oamenilor. Teoriile conspiratiei apar cu o asemenea regularitate datorita dorintei...
Viata noastra este intotdeauna presarata de decizii, iar abilitatea de a cantari probabilitatea ca anumite evenimente sa aiba loc joaca un rol central in alegerile pe care le facem. Invatand sa...