Publicat la: 
18/05/2012

ExpertForum (EFOR), împreuna cu Local American Working Group (LAWG), au lansat în dezbatere publica raportul Veniturile şi cheltuielile sistemului de sanatate: analiza comparativa a variantelor de reforma. Dezbaterea a raspuns urmatoarelor întrebari: Care sunt pasii urmatori în reforma finantarii sanatatii, privind România într-o perspectiva comparativa europeana? De unde pot veni resurse suplimentare pentru a acoperi cheltuielile operationale sau investitiile necesare în sector? Care este echilibrul corect public-privat în finantarea sanatatii?

Principalele concluzii ale studiului sunt:

  • In lipsa unor resurse suplimentare, sistemul de sanatate nu poate oferi pacientilor calitate si acces mai bun la servicii. România este statul cu cele mai mici cheltuieli de sanatate din PIB din Uniunea Europeana, înregistrând o valoare de 5,6 % în anul 2009 fata de media UE de 9,9%. În anul 2011, cheltuielile publice cu sanatatea în România au atins 3,7% din PIB, în scadere fata de anul 2010.
  • In tara noastra, din totalul resurselor alocate sanatatii, 80% sunt publice, iar 20% private. În privinta celor publice, cele mai multe - 85% - sunt administrate de Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate. În 2011, acestea au atins valoarea de 17,8 miliarde RON.
  • Una dintre cele mai importante reforme din sistem este implicarea sectorului privat în asigurarile sociale si voluntare de sanatate. La nivelul UE, România este una dintre tarile cu cele mai mici cheltuieli în contul asigurarilor private de sanatate. Pentru exemplificare, România cheltuieste cu asigurarile voluntare 0,01% din PIB fata de media UE de 0,4% din PIB.
  • In ultimii doi ani, cresterea consumului de medicamente compensate si gratuite eliberate prin farmacii cu circuit deschis a fost moderata. Din punct de vedere al consumului per capita, exprimat în euro la paritatea puterii de cumparare, înregistram cea mai mica valoare de la nivelul întregii Uniuni Europene, cu 40% mai mica decât în Polonia, Lituania sau Estonia (respectiv 156 euro fata de 235 – 255 de Euro PPS în anul 2009). În acest context, taxa clawback asupra producatorilor si importatorilor de medicamente - asa cum a fost modificata în anul 2011 - este nejustificata si reprezinta exclusiv un instrument de acoperire a deficitelor fondului de asigurari de sanatate.
Taguri Medlife: 
Comentarii

Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate ?
Banii unei Companii sau Institutii de Asigurari provin de la cei care se asigura platind o contributie pentru a beneficia de servicii, medicamente gratuite, etc. Ce procentaj din banii adunati in acest Fond ajung in buzunarul celor ce administreaza... Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate ? Poate cineva sa raspunda ? Pentru ce nu se publica si un astfel de indicator ?

Sistemul de asigurari de sanatate din Germania

1. In Germania, toti salariatii sunt obligati sa aiba asigurari de sanatate de stat. Numai persoanele care castiga mai mult de 50.000 Euro pe an pot opta pentru asigurari private. O persoana care opteaza pentru asigurare privata nu poate opta si pentru asigurare de stat. 85% din populatia Germaniei au asigurarea de baza (de stat).

2. Fondurile pentru asigurarea de stat sunt gestionate de organizatii NON-PROFIT. Ele sunt supuse unor reglemantari guvernamentale stricte si sunt constituite din contributia lunara a angajatilor si angajatorilor. O parte a acestor fonduri e finantata de stat (asistenta financiara) pentru a acoperi asigurarea persoanelor care nu au fost niciodata angajate sau nu platesc pentru sistem.

3. Exista un sistem de preturi uniform in toata Germania numit DRG (un sistem de spitale clasificate). Acesta include plata medicilor, serviciile medicale, mancarea si cazarea din spital.

4. Exista reglementari guvernamentale stricte care stabilesc calitatea actelor medicale iar serviciile medicale sunt supravegheate in mod continuu. Sunt colectate date prin diverse proceduri, fiind analizate sistematic (o rutina) de agentii guvernamentale.

5. Sistemul de spitale din Germania este foarte vast avand aproximativ 2000 de spitale care sunt grupate in functie de apartenenta:
a. 55% dintre spitalele din Germania apartin statului.
b. 38% dintre spitale apartin unor organizatii non-profit.
c. 7% dintre spitale apartin unor societati comerciale.

6. Spitalele din Germania sunt faimoase pentru criteriile inalte de performanta pe care le impun. Ele au cei mai bine calificati medici care sunt acceptati sa practice ca specialisti numai dupa o pregatire lunga si intensiva.

7. Spitalele din Germania au de regula camere cu doua paturi, pentru doi pacienti. In aceste spitale se poate plati o taxa suplimentara pentru cei care doresc o camera doar pentru ei.

8. Nu exista liste de asteptare pentru operatiile importante si pentru tratamente.

Alte articoleVezi toate articolele

ExpertForum (EFOR), împreuna cu Local American Working Group (LAWG), au lansat în dezbatere publica raportul Veniturile şi cheltuielile sistemului de sanatate: analiza comparativa a variantelor de...