Publicat la: 
22/02/2018

carbohidrati grasimi dieta

Am auzit cu totii povesti despre cunostinte care au tinut o dieta si au reusit sa slabeasca, insa reteta nu a functionat la fel si in alte cazuri. Acest lucru se intampla pentru ca suntem diferiti si abia acum incepem sa intelegem aceasta diversitate, scrie med.stanford.edu.

Ce dieta alegem pentru a slabi?

Niciuna dintre aceste optiuni nu este mai buna decat cealalta: eliminarea carbohidratilor sau a grasimilor din alimentatie reuseste sa duca la scaderea in greutate in aceeasi proportie, constata autorii studiului. 

Mai mult, cercetatorii au analizat daca nivelul de insulina din organism sau genotipul unei persoane ar putea prezice succesul uneia dintre cele doua tipuri de dieta. Raspunsul a fost in ambele cazuri negativ.

"Poate ca nu ar trebui sa ne intrebam care este cea mai buna dieta alimentara pentru a slabi, ci care este cea mai buna dieta alimentara pentru mine," declara Dr. Christopher Gardner, profesor de medicina la Universitatea Stanford si autorul principal al studiului. 

Ce factori influenteaza succesul pierderii in greutate?

Cercetarile realizate anterior au aratat ca o serie de factori, inclusiv markerii genetici, nivelul de insulina ce ajuta la reglarea nivelului de glucoza din organism si microbiomul ar putea influenta pierderea in greutate. 

Noul studiu, publicat recent in jurnalul "JAMA", si-a propus sa arate daca acesti factori ar putea ajuta o persoana sa decida care dintre dietele alimentare ar fi mai eficienta pentru a pierde in greutate. 

Pentru a realiza acest studiu, cercetatorii au recrutat 609 voluntari de ambele sexe si cu varste cuprinse intre 18 si 50 de ani pentru a analiza daca factorii biologici dicteaza pierderea in greutate.

Participantii au fost impartiti in doua grupuri: cei care au adoptat dieta low-fat cu un aport scazut de grasime si cei care au urmat dieta low-carb cu un aport scazut de carbohidrati. Acestia au fost instruiti sa tina dieta alimentara pentru un an de zile.

Voluntarii au participat la doua activitati de pre-studiu, ale caror rezultate au fost ulterior testate ca predictori pentru pierderea in greutate. Mai mult, genomul lor a fost secventiat pentru ca oamenii de stiinta sa poata cauta modele genetice asociate cu producerea de proteine ce modifica carbohidratii sau proceseaza grasimile. 

Ulterior, participantii au efectuat un test de insulina ce a constat in consumul de sirop de porumb pe stomacul gol pentru a masura raspunsul organismului la insulina.

In primele opt saptamani de studiu, participantilor li s-a sugerat sa isi limiteze consumul de carbohidrati sau grasime cu circa 20 de grame.

Dupa cea de-a doua luna, cercetatorii au instruit participantii sa faca mici ajustari dietei alimentare, adaugand treptat de la 5 la 15 grame de grasimi sau carbohidrati, urmarind sa ajunga la un echilibru pe care sa il mentina pentru tot restul vietii.

La finalul celor 12 luni, participantii care au urmat o dieta cu un continut scazut de grasimi consumau circa 57 de grame de grasimi, iar cei care urmau dieta low-carb consumau aproximativ 132 de grame de cabohidrati pe zi. 

Prin comparatie, inainte de inceperea studiului, aportul de grasime consumat de participanti era de 87 de grame pe zi, iar cel de carbohidrati ajungea la 247 de grame.

Rezultatele studiului

Dupa cele 12 luni de studiu, cercetatorii au analizat progresele participantilor in termeni de greutate, compozitie corporala, nivelul de insulina si aportul de grasime si carbohidrati.

Pana la finalul studiului, participantii au reusit sa piarda, in medie, circa 13 kilograme. Cu toate acestea a existat o variabilitate mare intre participantii: in timp ce unii dintre acestia au reusit sa piarda in greutate pana la 60 de kilograme, altii s-au ingrasat cu pana la 20 de kilograme.

Avand in vedere ipoteza de la care au pornit cercetatori in efectuarea acestui studiu, nu a fost gasita nicio asociere intre modelul genotipului sau nivelul initial de insulina si gradul de succes al dietelor alimentare.

"Desi acest studiu reuseste sa solutioneze probleme mai vechi, ridica noi intrebari care merita sa fie cercetate, precum daca microbiomul sau un alt model de expresie genetica poate indica de ce exista o variabilitate atat de mare intre diversi indivizi atunci cand vine vorba despre dieta alimentara pentru slabit," conchide Dr. Christopher Gardner. 

Pana atunci, specialistii subliniaza ca strategia fundamentala pentru a pierde in greutate - indiferent de tipul de dieta alimentara ales - este similara, asa incat este recomandata limitarea consumului de zahar, faina nerafinata si marirea aportului de legume.

"Dintre subiectii care au tinut ambele diete, cei care au slabit mai mult au spus ca au fost ajutati sa isi schimbe relatia cu alimentele si sa fie mai atenti la ceea ce mananca", a spus Gardner.

Taguri Medlife: 
Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Dieta si profilul genetic / Foto: Photoxpress Cercetatorii canadieni au descoperit ca dietele personalizate, bazate pe profilul genetic al fiecarei persoane, imbunatatesc obiceiurile alimentare...
Cerealele si taratele, esentiale pentru fibre / Foto: photoxpress Pentru o dieta sanatoasa, este important sa stii ce pot face pentru tine taratele de ovaz, tarate de orez sau tarate de grau. Sunt...