Publicat la: 
8/05/2014

Importanta rutinei in viata copilului cu autism

In cartea sa "Autismul- Teorie si Interventie", Theo Peeters o citeaza pe Therese Joliffe, persoana cu tulburare de spectru autist: "Pentru cineva cu autism, realitatea este o masa compacta si confuza de evenimente, oameni, locuri, zgomote si imagini care se intrepatrund. In toate acestea, pare ca nu exista o granite clare, ordine sau semnificatii. Cea mai mare parte a vietii mele a constat in incercarea de a descoperi o regularitate in toate acestea.[...] Si spre deosebire de ceea ce cred multi, este intru totul posibil ca o persoana cu autism sa se simta singura si in acelasi timp sa iubeasca pe cineva. Daca s-a afla pe o planeta cu fiinte ciudate, si oamenii normali ar simti teama, nu si-ar gasi locul si ar avea dificultati in a deslusi ceea ce gandesc, simt si doresc acele fiinte ciudate si cum ar trebui sa reactioneze la toate acestea in mod corect. Chiar aceasta este problema autismului."

Concluzionand, am putea spune ca o astfel de persoana are nevoie de "ceva" pentru a intelege lumea din jurul sau, asa cum si un matematician are nevoie de o formula matematica pentru a rezolva o problema. Fara intelegere nu exista implicare, deci nici legatura, asa cum ne dorim de la aceste persoane. Fireste ca o transformare radicala nu este posibila. Aceasta intalnire se face prin compromisuri de ambele parti, undeva la mijlocul "intelegerii".

O rutina eficienta in viata unui copil cu o astfel de tulburare se construieste dupa regula lui 3: intocmirea si respectarea ferma a unui sistem de recompensare si sanctionare, structurarea timpului, structurarea spatiului. Aceasta regula a lui 3 ofera copilui informatiile necesare pentru a-si construi si regla comportamentul; a sti ce are de facut, ce va face in viitorul apropiat si departat; si mai ales ce reprezinta spatiul in care se afla si care este functionalitatea lui.

Aceste dimensiuni bine organizate, care nu trebuie sa lipseasca din viata unui copil, reduc semnificativ comportamentele de autostimulare, stereotipe si mai ales crizele de furie care dau batai de cap serioase parintilor- prin simplul fapt ca micutul intelege lumea in care traieste.

Sistemul de recompese si sanctiuni presupune raspunsul nostru vizavi de un anumit comportament al copilului. Daca tipa sau loveste cum voi reactiona pentru ca acest comportament sa nu se mai repete? Dar mai ales cum sa fac pentru ca copilul meu sa inteleaga ca asa nu este adecvat? Daca isi strange jucariile sau sta linistit la masuta asteptandu-si randul,care este cea mai buna recompensa pentru a perpetua aceasta buna purtare? Voi ignora, sau voi retrage beneficii in cazul comportamentelor indezirabile, si voi lauda verbalt voi oferii recompense vizuale pentru fiecare comportament adecvat. Fireste ca fiecare copil va avea un sistem personalizat, pentru nevoile si felul sau de a fi.

Structura timpului si a spasiului, nu numai ca ofera copilului sansa sa decodifice mediul sau inconjurator dar il face mai eficient in sarcinile sale. Un tabel ilustrat pe zile si perioade ale zilei cu ceea ce are de facut este ca o harta georgrafica pentru un calator strain. Asa cum este si structurarea spatiului: aranjarea in camera a mobilierului in asa fel incat masuta de lucru sa fie pozitionata in afara stimulilor si cu materialele necesare; patutul intr-un loc intunecat, etc.

Dar nu numai cele din camera sa, ci si celelalte camere din locuita trebuie utilizate prin functionalitatea lor: in bucatarie mancam, in baie ne spalam, in camera de zi ne relaxam, bineinteles conform unui program bine pus la punct (vezi structura timpului).

Crearea unor rutine pentru un copil cu tulburare de spectru autist nu este usoara, iar implementarea cere timp pentru adaptare si intelegere. Un program personalizat de tarapie va poate indruma spre cea mai eficienta modalitate de a face acest lucru. Dumneavoastra impreuna cu terapeutul puteti aduce mai multa intelegere in viata copilui si astfel, mai multa dorinta de a se conecta la tot ce este in jurul sau.

Autor: Gabriela Craciun, psiholog clinician, psihoterapeut, psihopedagog in cadrul Departamentului Copii si Adolescenti MindCare

Comentarii

Bună tuturor.sunt un părinte de copii autisti,tatăl acestor doi minunaţi copii. Citind aceste articole mi am dat seama cât de adevărate sunt toate temerile mele ca nu poate să nu existe nici o legătură între un părinte si copii cu acest sindrom,cu alte cuvinte nu fac decât să ma invinovătesc pt faptul ca toate aceste simptome le aveam si nu le constientizam....si deci puteam prevenii acum ceva ani in urmă când am hotărât să avem un copil...si Dumnezeu ne a făcut fericiţi....cu doi... si Îi multumesc pt tot! Luptăm pâna la moarte pentru ei...dar ce se va intampla după...cine le vă spune ca i iubim..ca sunt cei mai frumoşi,ca sunt speciali....?! In românia abia

Privind dezvoltarea copilului tipic, exista mai multe adordari in disciplinarea copilului. Fiecare parinte este liber sa aleaga cum doreste sa contribuie la dezvoltarea armonioasa a copilului sau.
In ceea ce priveste copilul cu tulburare de spectru autist, care prezinta o dezvoltare atipica, conditionarea este parte integrata a terapiei ABA , principiile sale fiind singurele care dau rezultate satisfacatoare, pana in momentul de fata.
Modul de functionare al copilului cu autism, perceptia asupra propriei persoane si asupra intregii lumii este descris foarte sugestiv in prima parte a articolului.
Va multumesc!

Buna ziua,

Cunoasteti problematica autismului?

Alfie Kohn predica educarea copilului fara recompensele si sanctiuni, detaliind in "Parentaj neconditinat" impactul negativ pe care il au acestea, aceasta fiind o opinie larg raspandita printre psihologi si educatori. In ce fel stau lucrurile diferit pentru copiii cu autism? De ce pentru ei este recomandat un sistem de sanctiuni si recompense?

Pagini

Echipa medicala MedLife - Psihologie, Psihoterapie

Negut Laura,Doctor
Doctor
Sahlean Mihaela,Psiholog Clinician Principal, Doctor in Psihologie
Psiholog...
Stan Cristina Maria,Psiholog specialist, psihoterapeut specialist
Psiholog...
Chitescu Adriana,Psiholog
Psiholog

Articole similare

Fiecare dintre noi are undeva pe piele, mai ascunsa sau la vedere, o cicatrice care il supara: dupa varicela, dupa acnee, " semne de buna purtare " sau cicatrici post-operatorii, sau , mai grav si mai dramatic, cicatrici grave post arsura sau post accidente. Unele ne mutileaza si ne limiteaza miscarile, altele aproape nu se mai vad dar...
Desi autismul nu este de multe ori diagnosticat pana la varsta de trei ani, unii copii incep sa arate semne de intarziere in dezvoltare inainte de a implini un an. In timp ce nu toti sugarii si copiii mici cu intarzieri de dezvoltare vor avea tulburari din spectrul autismului, expertii pun accentul pe detectarea precoce a acestor semne ca element...
Femeile sunt orbite de gelozie / Foto: MorgueFile De cate ori n-am auzit intr-o conversatie spunandu-se "a fost orbita de gelozie"? Doi profesori de psihologie de la Universitatea Delaware au descoperit, in urma unui studiu, ca expresia nu este numai o figura de stil, ci este cat se poate de reala. Femeile geloase sunt atat de distrase de...
Pentru a preveni aparitia cariilor este important sa fii atent la ce mananci si cat de des mananci. Bacteriile din cavitatea bucala transforma zaharurile din alimentele pe care le mananci in acizi si acestia ataca smaltul dintilor, incepand procesul de descompunere. Cele mai bune alegeri alimentare pentru sanatatea gurii includ branzeturile,...
Mentinerea oaselor sanatoase / Foto: Photoxpress Riscul de osteoporoza creste odata cu varsta, pe masura ce oasele se subtiaza in mod natural. Dupa 30 de ani, creste usor rata prin care oasele se dizolva si sunt absorbite de catre organism, in timp ce rata de reconstruire a osului scade. Deci, per total, se pierde o mica parte de os in fiecare...