Publicat la: 
22/12/2017

Efectul sarbatorilor asupra somnului

Daca ar fi sa proiectam un experiment de laborator cu lipsa de somn si oboseala timp zece zile, ar arata mult ca perioada sarbatorilor. Pentru a intelege de ce, trebuie sa vedem cum functioneaza somnul in mod normal, conform theconversation.com.

Somnul este controlat de trei lucruri:

  1. Relatia dintre cerere si oferta intre somn si starea de veghe sau "homeostazie", pe scurt, cu cat ramanem treji mai mult timp, cu atat este mai mare presiunea de a dormi;
  2. Ceasul organismului (sau ritmul circadian) care ne sincronizeaza ciclurile de somn-trezire cu o zi de 24 de ore, pentru a ne simti mai somnorosi cand e intuneric;
  3. Factorii psihologici care ne calmeaza in starea de pregatire pentru somn.

In mod normal, aceste procese functioneaza in armonie. Este foarte probabil sa adormim cand presiunea somnului este ridicata, ritmul nostru circadian ne spune ca este ora de culcare si mintea noastra este calma.

Evenimentele care tulbura somnul tind sa afecteze doar unul dintre acesti factori la un moment dat, si apoi ne revenim la ritmul normal. De exemplu, somnolenta incomoda din timpul zilei poate fi compensata cu una sau doua nopti de somn bun. Dificultatea de a dormi atunci cand suntem preocupati de evenimentele din ziua urmatoare este, de obicei, usor de gestionat.

Dar sezonul festiv ofera o furtuna perfecta care afecteaza toate aceste procese simultan si apoi face dificila recuperarea somnului pierdut. Rezultatul este oboseala persistenta.

Cum ne influenteaza sarbatorile somnul

In primul rand, exista un dezechilibru al cererii si ofertei. Participarea la festivitati inseamna zile si nopti mai lungi; distractia are nevoie de timp. Dar oportunitatile pentru masurile compensatorii pot fi reduse, de exemplu, prin vizite de familie.

In plus, perioada sarbatorilor interfereaza si cu unele obiceiuri si rutine care ajuta la mentinerea ritmului nostru circadian (cum ar fi ora de trezire, orele de masa si timpul de exercitii). Atunci cand rutina se dizolva, sincronizarea fluctueaza, iar somnul sufera.

De asemenea, Craciunul cere planificare, care la randul sau genereaza anticipari si anxietate (lucrurile pot merge prost). Acest lucru poate adauga "excitare cognitiva" - vigilenta care intarzie aparitia somnului. Unele dintre cele mai vechi experimente din psihologia insomniei au descoperit ca nu trebuie sa fim anxiosi pentru a ramane treji, trebuie doar sa gandim.

Cu regulatorii homeostatici, circadieni si psihologici sub presiune, unii oameni se vor lupta sa doarma. Dar mai intervin si doua elemente perturbatoare: alimentele si alcoolul.

Supraalimentarea, destul de frecventa in acest moment al anului, este un factor de risc pentru indigestie, care, la randul sau, este asociata cu insomnia. Alcoolul, chiar si in cantitati moderate, poate promova initial somnul. Dar etanolul (ingredientul activ) este rapid descompus in organism, astfel incat somnul indus de alcool prezinta tulburari de "sevraj" mai tarziu in noapte. Cu niveluri mai ridicate de alcool, aceste efecte sunt amplificate, conducand la trezirea timpurie si, desigur, la mahmureala. Pe scurt, calitatea somnului indus de alcool este slaba.

Cum sa te bucuri de sarbatori si sa te odihnesti

Insomnia cronica incepe cu tulburarile de somn declansate de evenimente, deci gestionarea somnului in aceste perioade dificile este importanta.

  • Evitati intrarea in perioada festiva cu o lipsa cronica de somn.
  • Nu va stabiliti standarde inalte pentru ca e foarte probabil sa esuati.
  • Compensati pentru somnul pierdut cu o noapte in care va culcati mai devreme sau un somn de 30 de minute intre amiaza si ora 16:00.

Daca aveti nevoie de ajutor, descarcati aplicatia gratuita Sleepful - este un cadou de la Universitatea Loughborough.

Taguri Medlife: 

Alte articoleVezi toate articolele

Un nou studiu, publicat in revista Cell, arata ca efectele negative ale unui somn neregulat pot fi detectate si in cele mai indepartate parti ale sistemului nostru biologic, inclusiv la nivelul...
In general, intr-o dimineata tipica in care trebuie sa mergeti la munca, nu va treziti in mod natural, ci apelati la ceasul cu alarma. In functie de ora la care v-ati dus la somn si de cat de...