Publicat la: 
2/02/2017

Corpul uman are nevoie de vitamina B12 pentru a produce celulele rosii din sange, nervi, ADN, plus alte funcții. Un adult ar trebui să primească 2,4 micrograme pe zi. La fel ca cele mai multe vitamine, B12 nu poate fi produsa de către organism, poate fi obținuta din alimente sau suplimente.

Si aici intervine problema: Unii oameni nu consuma suficienta vitamina B12 pentru a satisface nevoile organismului, în timp ce altii nu pot absorbi suficienta, indiferent de cât de mult consuma. Deficitul de vitamina B12 este relativ frecvent în special în rândul persoanelor mai în vârstă, scrie health.harvard.edu.

Ești la risc? Cauzele deficientei de B12

Există mai multe cauze pentru deficitul de vitamina B12. În mod surprinzător, două dintre ele sunt legate de activitati întreprinse pentru a imbunatati sanatatea: o dieta vegetariana si chirurgia pentru pierderea in greutate.

Plantele nu contin vitamina B12. Singurele alimente in care gasim B12 sunt carnea, ouăle, carnea de pasăre, produsele lactate, precum și alte alimente care provin de la animale. Vegetarienii si veganii au un risc crescut de a dezvolta un deficit de vitamina B12 în cazul în care nu mănâncă boabe care au fost îmbogățite cu vitamina sau daca nu iau un supliment de vitamine. Persoanele care au suferit interventii chirurgicale pentru a pierde in greutate au un risc, deoarece operațiunea interferează cu capacitatea organismului de a extrage vitamina B12 din alimente.

Bolile care interferează cu absorbția de alimente, cum ar boala celiaca sau boala Crohn, pot provoca probleme, precum si utilizarea de medicamente prescrise frecvent pentru arsuri la stomac, deoarece reduc producția de acid în stomac (este nevoie de acid pentru a absorbi vitamina B12).

Cum recunosti deficitul de vitamina B12. Simptome

Deficitul de vitamina B12 se poate dezvolta lent, cauzand simptome care apar treptat și se pot intensifica în timp sau se poate instala rapid. Simptomele pot include:

  • senzații stranii, amorțeală, furnicături la nivelul mâinilor sau picioarelor
  • dificultate la mers (impiedicare, probleme de echilibru)
  • anemie
  • limba umflata si inflamata
  • piele îngălbenită (icter)
  • dificultăți de gândire și rationament (dificultăți cognitive) sau pierderi de memorie
  • paranoia sau halucinații
  • slăbiciune
  • oboseală

Un medic cu experiență poate diagnostica un deficit de vitamina B12, dar este nevoie de un test de sânge pentru confirmare.

Depistarea precoce si tratamentul sunt importante. "Daca este lasata netratata, deficienta poate cauza probleme neurologice severe si boli de sange", spune Dr. Bruce Bistrian.

O deficiență gravă de vitamina B12 poate fi corectată in două moduri: injectii saptamanale de vitamina B12 sau pastile de zi cu zi cu doze mari de vitamina B12. Un deficit de vitamina B12 ușor poate fi corectat cu multivitamine standard.

Vitamina B12 nu este un leac si nu vindeca boli

Internetul este plin de articole care lauda utilizarea vitaminei B12 pentru a preveni boala Alzheimer, boli de inima, infertilitate, oboseala, eczeme și o listă lungă de alte probleme de sănătate. Cele mai multe se bazează pe dovezi slabe.

Sa luam de exemplu boala Alzheimer. "Deși există o relație între nivelurile scăzute de vitamina B12 si declinul cognitiv, studiile, inclusiv cele clinice care implica persoanele cu Alzheimer, nu au demonstrat îmbunătățirea funcției cognitive, chiar și cu doze mari de 1000 micrograme," spune Dr. Bistrian .

Pentru moment, cel mai bine este sa obtii suficienta vitamina B12 pentru a preveni o deficiență și să nu o privesti ca pe un remediu pentru ceea ce doare.

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Pentru cei care urmeaza o dieta alimentara pentru slabit, suplimentarea cu vitamine este ultimul aspect la care se gandesc, dar o serie de studii efectuate de cercetatorii americani identifica...
Capsula endoscopica este una dintre cele mai noi şi moderne tehnici de investigare a tubului digestiv. Aceasta este formata dintr-o camera video minuscula (sau 2 camere in cazul capsulei de colon)...