Publicat la: 
30/05/2018

Logica modestiei

De ce oamenii fac donatii anonime si de ce publicul percepe acest lucru drept admirabil? O echipa de oameni de stiinta, formata din Christian Hilbe, de la Institutul de stiinte si Tehnologie Austria (IST Austria), Moshe Hoffman si Martin Nowak, ambii de la Universitatea Harvard, a dezvoltat un model teoretic de joc care include aceste comportamente si permite studiu lor, conform ist.ac.a. https://ist.ac.at/nc/news-media/news/news-detail/article/the-logic-of-modesty-why-it-pays-to-be-humble/6/

Noul model este primul care prezinta ideea ca semnalele ascunse, atunci cand sunt descoperite, furnizeaza informatii suplimentare despre expeditor. Ei folosesc aceasta idee pentru a explica circumstantele in care oamenii au un stimulent sa-si ascunda atributele pozitive.

Oamenii fac adesea actiuni care pot fi costisitoare la inceput, dar pot duce la beneficii de reputatie pe termen lung. Cu toate acestea, daca o reputatia buna este importanta, de ce exista numeroase situatii in care oamenii ascund realizari sau caracteristici bune, cum ar fi atunci cand donam sub anonimat?

In mod similar, subliniem adesea subtilitatea in arta sau moda, evitam sa ne aratam exagerati sau ascundem ceva pozitiv. De ce altii considera ca acest comportament este laudabil?

Perspectiva esentiala a echipei in acest puzzle social este ca "ingroparea" unui semnal (adica ascunderea informatiilor) este un semnal in sine. Acest semnal suplimentar poate avea mai multe interpretari: de exemplu, expeditorul poate sa nu fie preocupat de cei care ar fi putut fi impresionati, dar care nu vad mesaje subtile. Alternativ, expeditorul poate avea incredere ca cei care conteaza vor afla oricum (de exemplu, numai cei care au gusturi/ sau averea necesara vor recunoaste o geanta de designer fara un logo evident).

O noua teorie a jocurilor

Cercetatorii au reusit sa formalizeze aceste idei intr-un nou model de evolutie a teoriei jocurilor pe care il numesc "jocul semnalului ascuns", pe care il detaliaza intr-o lucrare publicata in Nature Human Behavior. https://www.nature.com/articles/s41562-018-0354-z

In acest joc, exista diferite tipuri de expeditori (de nivel inalt, mediu si scazut) si diferite tipuri de receptori (selectivi si neselectivi). Expeditorul si receptorul nu cunosc tipul celuilalt. Pentru a transmite tipul lor, expeditorii pot plati un cost pentru a trimite un semnal. Semnalele pot fi trimise in mod clar sau pot fi ingropate/ascunse. Cand un semnal este ingropat, are o probabilitate mai mica de a fi observat de orice fel de receptor. in special, semnalele ingropate implica riscul ca receptorii sa nu afle niciodata ca expeditorul a trimis un semnal. Dupa ce expeditorul a luat decizia de semnalizare, receptorii decid daca se angajeaza sau nu sa interactioneze economic cu expeditorul. Jocul are un element de risc si, prin urmare, expeditorii si receptorii trebuie sa dezvolte strategii pentru a maximiza castigul lor.

Cercetatorii au vrut sa inteleaga ce strategii ar evolua in mod natural si ar fi stabile. Este posibil sa existe o situatie in care expeditorii de nivel inalt aleg mereu sa-si ingroape semnalele, expeditorii de nivel mediu trimit mereu un semnal clar, iar expeditorii de nivel scazut nu trimit deloc semnal? Acest lucru ar corespunde situatiilor care apar in viata reala si este una dintre trasaturile cheie distinctive ale modelului: permite strategii care vizeaza receptorii specifici, cu riscul de a-i pierde pe altii.

In simularile lor, jucatorii au inceput prin a nu trimite sau primi semnale. Apoi, cu o anumita probabilitate, un jucator selecteaza fie o strategie aleatorie (reprezentand o mutatie), fie imita un alt jucator (reprezentand un proces de invatare orientat spre strategii cu castiguri mai mari). Oamenii de stiinta au descoperit ca populatiile au adoptat rapid strategia descrisa mai sus.

Echipa a dezvoltat, de asemenea, mai multe extensii ale modelului, pentru a acoperi scenarii generale. In primul rand, au adaugat diferite niveluri de obscuritate: expeditorii puteau alege din mai multe probabilitati. "Am constatat ca, in acest caz, expeditorii de nivel inalt tind sa fie modesti ... dar nu prea modesti. Chiar daca esti umil, nu incerci sa fii mai sfant decat un sfant," adauga Hilbe. De asemenea, este posibil sa se mareasca numarul de tipuri de expeditori si receptori, precum si sa se introduca subtilitati in preferintele receptorilor.

Folosind noul model, Hilbe, Hoffman si Nowak au reusit sa ofere o perspectiva diferita asupra unor situatii comune: un donator care doneaza anonim, un cadru academic care nu si-a dezvaluit gradul, un artist care creeaza arta cu mesaje ascunse si un posibil partener care isi ascunde interesul. Evolutia teoriei jocurilor arata ca, in cele din urma, aceste comportamente sociale incalcite au sens.

Taguri Medlife: 
Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Parintii observa adesea cum copiii lor ajung sa aiba o atitudine egoista la varsta adolescentei, insa o cercetare efectuata psiholoaga Rosa Meuwese arata ca acestia devin din ce in ce mai atenti la...
Visatul cu ochii deschisi este una dintre cele mai mari bucurii ale vietii: poti sa iti imaginezi lucruri frumoase cand esti intr-o intalnire plictisitoare sau astepti la rand. Acest joc aparent...