Publicat la: 
9/05/2014

Momentul potrivit în care putem începe să întroducem olița este acela în care copilul se simte pregătit. Nu există o vârstă ideală la care “trebuie” să se treacă la oliță. Perioada instituirii acestei schimbări are loc între 1 an și jumatate și 3 ani și jumătate, în funcție de dezvoltarea psihomotrică a copilului.


-->Semnele care ne arată că copilul este pregătit pentru a folosi olița:

  1. Stă curat cel puțin 2 ore legat în timpul zilei și/sau în timpul și/sau după somnul de prânz.
  2. Simte/constientizează atunci când face în pampers, de exemplu se duce în altă cameră, se ascunde sub masă sau după un scaun, etc.
  3. Are dezvoltate abilitățile de bază: merge singur, își poate trage pantalonașii/chiloței în sus și în jos, se poate așeza/ridica de/pe vine/oliță.
  4. Copiază comportamentul părinților la toaletă.
  5. Înțelege limbajul vorbit și poate urma instrucțiuni. În cazul acesta: “Asează-te/Ridică-te de/pe oliță!”, “Adu-mi olița!”, “ Ridică-te!” “Stai jos!” etc.
  6. Cel mai important semn: copilul vrea să folosească oliță: o indică cu degetul, o numește intr-un anumit fel, începe să tragă de pampers în semn ca îi este disconfortant, arată înspre chiloței sau vrea chiar să-i îmbrace, verbalizează direct: “ Vreau chiloțeii.”; “Vreau la oliță/veceu.” “Vreau ca tine.

Când să NU facem trecerea de la pampers la oliță:
  1. Schimbarea domiciliului sau redecorarea acestuia
  2. Trecerea de la patuțul mic de bebeluș la pat de copii
  3. Dacă mama a născut de curând
  4. O afecțiune semnificativă de sănătate a copilului sau a unui părinte: deces, divorț, plecarea unui părinte, relație tensionată între părinți
  5. Intrarea în cresă/gradiniță sau în prima luna de la intrare.

-->Începerea folosirii oliței:

Este de dorit să considerați acest antrenament că pe un proces în care lucrați împreună, fiecare având responsabilitățile sale.

Responsabilitatea părintelui este de a crea un mediu securizant învățării acestui lucru:

  • Să recunoască când copilul este în controlul propriului corp
  • Să lase copilul să decidă când să se scoată pampersul temporar/permanent pe timpul zilei, sau să meargă la oliță
  • Să explice și să învețe ceea ce se simte la urinare/defecare și care sunt mișcările corpului
  • Să asigure condițiile propice: loc sigur și potrivit pentru această activitate (în baie), oliță pe măsura copilului, cadru pentru veceu, etc.
  • Să abordeze cu calm eventualele accidente
  • Să evite critica atunci când copilul are accidente, precum și lauda excesiva si/sau recompensele atunci când lucrurile decurg cu succes

Responsabilitățile copilului:

  • Să decidă atunci când să dea jos pampersul temporar sau permanent, când să meargă la oliță
  • Să învețe semnalele propriului corp atunci când urmează să elimine
  • Să folosească olița în ritmul său propriu

Rețineți că orice proces de învățare are nevoie de timp, răbdare și calm, pe fondul unei relații securizante și calde cu copilul tău. Simțul umorului și creativitatea pot fi ingredientele de succes. Poți găsi propria metodă prin care să faci trecerea de la pampers la oliță. Pregătește-te mental pentru eventualele accidente și nu uita că fiecare copil are ritmul și modul său de raportare la mediul înconjurător.

sursa: Zero To Three

Adaugă comentariu nou

Plain text

  • Taguri HTML permiseŞ <br>
  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
12 + 0 =
Rezolvați această problemă aritmetică simplă și introduceți rezultatul. De exemplu, pentru 1+3 introduceți 4.