Publicat la: 
7/05/2014

În cartea sa “Autismul- Teorie și Intervenție”, Theo Peeters o citează pe Therese Joliffe, persoană cu tulburare de spectru autist: “Pentru cineva cu autism, realitatea este o masă compacta și confuză de evenimente, oameni, locuri, zgomote și imagini care se întrepătrund. În toate acestea, pare că nu există o granițe clare, ordine sau semnificații. Cea mai mare parte a vieții mele a constat în încercarea de a descoperi o regularitate în toate acestea.[…] Și spre deosebire de ceea ce cred mulți, este întru totul posibil ca o persoană cu autism să se simtă singură și în același timp să iubească pe cineva. Daca s-a afla pe o planetă cu ființe ciudate, și oamenii normali ar simți teamă, nu și-ar găsi locul și ar avea dificultăți în a desluși ceea ce gândesc, simt și doresc acele ființe ciudate și cum ar trebui să reacționeze la toate acestea în mod corect. Chiar aceasta este problema autismului.”

Concluzionând, am putea spune că o astfel de persoană are nevoie de “ceva” pentru a înțelege lumea din jurul său, așa cum și un matematician are nevoie de o formulă matematică pentru a rezolva o problemă. Fără înțelegere nu există implicare, deci nici legatură, asa cum ne dorim de la aceste persoane. Firește că o transformare radicală nu este posibilă. Această întâlnire se face prin compromisuri de ambele părți, undeva la mijlocul “înțelegerii”.

Ceea ce stă la baza acestei înțelegeri este rutina. Rutina oferă copiilor doua ingrediente indispensabile pentru a fii liberi să exploreze și să se dezvolte:  predictibilitate și senzația de control. Pornind de la acestea, copilul cu tulburare de spectru autist va fi disponibil să se deschidă către ceilalți și să comunice.

O rutină eficientă în viața unui copil cu o astfel de tulburare se construiește după regula lui 3: întocmirea și respectarea fermă a unui sistem de recompensare și sancționare, structurarea timpului, structurarea spațiului. Această regulă a lui 3 oferă copilui informațiile necesare pentru a-și construi și regla comportamentul; a ști ce are de făcut, ce va face în viitorul apropiat și depărtat; și mai ales ce reprezintă spațiul în care se află și care este funcționalitatea lui.

Aceste dimensiuni bine organizate, care nu trebuie să lipsească din viața unui copil, reduc semnificativ comportamentele de autostimulare, stereotipe și mai ales crizele de furie care dau bătăi de cap serioase părinților- prin simplul fapt că micuțul înțelege lumea în care trăiește.

Sistemul de recompese și sancțiuni presupune răspunsul nostru vizavi de un anumit comportament al copilului. Dacă țipă sau lovește cum voi reacționa pentru ca acest comportament să nu se mai repete? Dar mai ales cum să fac pentru ca copilul meu să înteleagă că așa nu este adecvat? Daca își strânge jucăriile sau stă liniștit la masuță așteptându-și rândul,care este cea mai bună recompensă pentru a perpetua această bună purtare? Voi ignora, sau voi retrage beneficii în cazul comportamentelor indezirabile, și voi lauda verbalț voi oferii recompense vizuale pentru fiecare comportament adecvat. Firește că fiecare copil va avea un sistem personalizat, pentru nevoile și felul său de a fi.

Structura timpului și a spașiului, nu numai că oferă copilului șansa să decodifice mediul său înconjurător dar îl face mai eficient în sarcinile sale.

Un tabel ilustrat pe zile și perioade ale zilei cu ceea ce are de făcut este ca o hartă georgrafică pentru un călător străin. Așa cum este și structurarea spațiului: aranjarea în cameră a mobilierului în așa fel încât masuța de lucru să fie poziționată în afara stimulilor și cu materialele necesare; pătuțul într-un loc întunecat, etc. Dar nu numai cele din camera sa, ci și celelalte camere din locuiță trebuie utilizate prin funcționalitatea lor: în bucătărie mâncăm, în baie ne spălăm, în camera de zi ne relaxăm, bineînteles conform unui program bine pus la punct (vezi structura timpului).

Crearea unor rutine pentru un copil cu tulburare de spectru autist nu este ușoară, iar implementarea cere timp pentru adaptare și înțelegere. Un program personalizat de terapie va poate îndruma spre cea mai eficientă modalitate de a face acest lucru. Dumneavoastră împreună cu terapeutul puteți aduce mai multa înțelegere în viața copilui și astfel, mai multă dorință de a se conecta la tot ce este în jurul său. 

 

Adaugă comentariu nou

Plain text

  • Taguri HTML permiseŞ <br>
  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
7 + 1 =
Rezolvați această problemă aritmetică simplă și introduceți rezultatul. De exemplu, pentru 1+3 introduceți 4.