Publicat la: 
13/05/2014

1. Cum se manifestă ADHD la copii? Care sunt   simptomele tulburării?

ADHD ( Attention Deficit and Hyperactivity Disorder- Deficit de atenție și hiperactivitate) este o tulburare care afectează copilul in mai multe arii de activitate: personală, acasă,  la scoală și în relația cu ceilalți.

Sub  aspectul deficitului de atenție, copilul

  • are dificultăți în a-și organiza activitatea de zi cu zi (gestionarea raportului teme –timp liber, respectarea termenelor limită, lucrul temelor, este dezorganizat și pierde detalii importante din cerinșe,  nu păstrează obiectele și materialele într-o ordine încât copilul să poată fi eficient în ceea ce face)
  • are dificultăți în a-și menține atenția într-o activitate: lucrul fișelor în clasă, temele de acasă, îndeplinirea unei responsabilități în casă, lectura, menținerea subiectului unei discuții
  • pare adesea ca este absent sau cu gândul în alta parte, iar în timpul unei discuții schimbă subiectul în mod frecvent

 

  •  în timpul unei activități își pierde atenția sub influența stimulilor externi și îi este dificil să se concentreze asupra a ceea ce facea înainte
  • uită lucruri punctuale pe care trebuie să le îndeplinească: teme, fișe suplimentare, ora unei întâlniri cu prietenii și chiar obiecte uzuale: chei, stilouri, portofele, etc

Sub aspectul hiperactivității și impulsivității, copilul:

  • manifestă mișcări frecvente cu mainile și /sau degetele
  • nu poate sta așezat foarte mult timp pe un scaun deși este necesar acest lucru
  • atunci când stă așezat mișcă din picioare, mâini și chiar întregul corp
  • adesea vorbește excesiv de mult
  •  adesea “explodează” cu un răspuns înainte ca interlocutorul să termine intrebarea
  • îi este dificil să își aștepte rândul:  la școală, într-un magazin, etc.
  • frecvent îi întrerupe pe ceilalți într-o conversație.

Tulburarea poate apărea doar sub forma inatenției, fie sub forma hiperactivitate/impulsivitate, dar și sub forma combinată.

     Când devin evidente simptomele de ADHD? În ce interval de vârste?

Un diagnostic de certitudine se poate stabili după vârsta de 6/7 ani. Însă până atunci, începând cu preșcolaritatea (3 ani) pot fi observate simptome de inatenție și /sau hiperactivitate/impulsivitate.

În astfel de situații, cel mai adesea educatoarele sunt cele care semnalează aceste trăsături: copilul nu stă asezat la masă împreună cu ceilalți copii, mănâncă din picioare sau sta foarte agitat pe scaunel, nu are răbdare să termine mâncarea; aleargă neîntrerupt în sala de grupă; nu poate sta la masuță să își termine de colorat planșa; îi deranjează adesea pe ceilalți copii stricându-le jocul sau luându-le jucăriile; nu răspunde mereu din prima la întrebări, educatoarele fiind nevoite să repete de mai multe ori întrebarea; nu are răbdare să se joace împreună cu ceilalți copii; este ușor iritabil și deseori agresiv, însă fără intenție reală, copilul încercând doar să iasă dintr-un context frustrant pentru el.

Acasă și în parc cu copii pot fi observate aceleași comportamente deficitare de socializare. De asemenea , acești copii pot avea dificultăți la adormire, fie înaintea somnului de prânz, fie înaintea celui de seară. Și bineînțeles, acești copii poate avea un somn destul de agitat, cu treziri nocturine care îi face ca ziua să fie și mai agitati și irascibili.

Cel mai indicat este ca în momentul în care părintele sesizează aceste manifestări cu o persistență de minim 6 luni să se adreseze medicului de familie sau unui specialist in pediatria copilului. 

3.     Mulți copii sunt hiperactivi. Este evident, în cazul lor, diagnosticul de ADHD?

 Atunci când un copil este evaluat, se iau în considerare mai multe aspecte. Unele dintre ele sunt temperamentul,  mediul familial, mediul academic, evenimente stresante recente, istoricul copilului și al problemei, etc.

De asemenea este extrem de important să se stabilească indicii de frecvență (cat de des apare acest comportament), durată (cât durează) , intensitate ( cât de puternic se manifestă) și context ( când apare acest comportament? doar într-un anumit context sau în toate domeniile de viață?).

Alt parametru important este afectarea globală a vieții copilului, cât de afectată este funcționarea copilului de acest comportament la nivel : personal, social și academic.

 Așadar, hiperactivitatea în sine nu este un indicator de ADHD. Pentru a fi pus sub   această suspiciune, copilul trebuie să prezinte anumite trăsături care să se ridice semnificativ peste pragul standard în ceea ce priveste indicatorii de mai sus: durata,  intesitatea, frecvența, contextul, afectarea globală a funcționarii. Hiperactivitatea atașată unui tablou specific poate indica și o tulburare emoțională sau în dezvoltarea globală.                  

Stabilirea acestui diagnostic este una cu greutate,  necesită cercetare și atentie aprofundate din partea specialistului.


4.     ADHD se mai poate asocia și cu alte tulburări psihice, precum depresia, anxietatea, etc?

Simptomele de anxietate și depresie care la copil si adolescent  se manifestă și prin iritabilitate, izolare, irascibilitate, tulburari de atenție și memorie pot apărea mai accentuat atunci când copilul se lovește de impactul social: ceilalți copii îl marginalizează, se comportă inadecvat cu el, il agresează sau îl etichetează.

De asemenea ADHD se mai poate asocia și cu tulburarea opoziționismului provocator (atunci când copilul nu recunoaște/respectă regulile impuse de adult, provocandu-l prin comportamente agresive verbal și chiar fizic), cu tulburarea de conduită (copilul intră frecvent în conflict puternic cu ceilalți copii), autism și cu tulburări în dezvoltarea globală.

 

         Indiferent de formă, severitate și comorbiditate există metode eficiente de abordare, ameliorare si integrare.  Important este ca părintele să se adreseze unui specialist atunci când sesizează astfel de manifestări, și dacă este cazul, ulterior să se implice activ în demersul terapeutic.

 

 

 

Adaugă comentariu nou

Plain text

  • Taguri HTML permiseŞ <br>
  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
3 + 13 =
Rezolvați această problemă aritmetică simplă și introduceți rezultatul. De exemplu, pentru 1+3 introduceți 4.