Publicat la: 
21/08/2013

 Memoria: de ce uitam si cum putem preveni acest fenomen

Exista un tip de pieredere temporara de memorie brusca cunoscuta sub numele de amnezie globala tranzitorie. Daca experiementati acest tip de amnezie, nu o sa stiti unde sunteti sau cat e ceasul, dar va veti recunoaste membrii familiei. Acest tip de amnezie este declansata de un eveniment anume. Uneori, acest eveniment este sexul.

  • Multe femei spun ca uita in timpul si dupa sarcina. Un studiu recent a oferit teste de memorie la femei, inainte si dupa nastere. Cercetatorii au descoperit diferente foarte mici in energia creierului, ajungand la concluzia ca in cazul acestor femei este vorba de autosugestie.
  • Cu totii am experimentat cel putin o data sentimentul de dj vu, acel sentiment ciudat de "recunoastere" cand suntem intr-o situatie cu totul noua. In momentul in care sunteti intr-un cadru nou, asezat ca o casa, chiar si obiectele necunoscute pot parea familiare si aveti impresia ca le-ati mai vazut inainte. Acesta este doar modul in care memoria va transmite ca sunteti intr-o situatie familiara, nimic mai mult. Majoritatea adultilor nu isi amintesc nimic din copilaria lor.
  • La varsta de 20 de ani incepem sa pierdem din celulele creierului. Acest lucru afecteaza modalitatea in care creierul stocheaza amintiri noi, fiind parte a procesului de imbatranire. In schimb, putem incetini acest proces daca ne mentinem creierul activ: exercitiile fizice, dansul, cititul, integramele si viata sociala pot ajuta.
  • Amintirile vechi sunt inradacinate mai adanc in mintile noastre, fiind baza pe care creierul construieste unele noi. Deci, pe masura de imbatranim, nu ne putem aminti lucrurile noi la fel de bine ca pe cele vechi. De asemenea, numele sunt etichete arbitrare in mintea noastra. Cateodata ne poate fi greu sa ne amintim un nume fara sa il asociem cu ceva anume. In contrast, muzica este conectata de sentimente si amintiri, asa ca ne ramane mult mai bine intiparita in minte.
  • Micul dejun este important si atunci cand vorbim despre memorie. Nu pentru ca ne face mai destepti, ci pentru ca ne ajuta sa ne amintim anumite lucruri, precum un discurs sau evenimente dintr-o carte. Cel mai probabil, acest lucru este cauzat de nivelul zaharului din sange, care creste atunci cand mancam.
  • Alcoolul poate bloca creierul, care nu va mai fi capabil sa converteasca amintirile noi in amintiri pe termen lung. Cu toate acestea, alcoolul nu interfereaza cu amintirile vechi, pe care le-am avut inainte de a bea.
  • Datorita unei explozii de hormoni de stres, observarea unui eveniment suparator ne poate ascuti memoria si ne face mai alerti. Cu toate acestea, corpul nu suporta stresul continuu. Stresul cronic, pe termen lung, poate contracta o parte din creier si afecteaza procesul de concentrare. De asemenea, stresul cauzeaza si alte probleme de sanantate, precum depresia, anxietatea, boli de inima si diabet.
  • Multi oameni utilizeaza antihistaminice (pentru alergii) sau medicamente de somn. Acestea pot provoca probleme temporare de memorie.
  • Oamenii care isi amintesc fiecare zi a vietii lor au ceea ce se numeste memorie autobiografica. Acestia isi pot aminti detalii referitoare la imbracamintea pe care o purtau cu 20 de ani in urma. In ciuda acestei abilitati, ei nu au rezultate extraordinare la teste sau amintiri clare pe termen scurt. Secretul este reprezentat de faptul ca anumite parti ale creierului lor sunt mai mari.
  • Atunci cand dormiti, creierul este ocupat sa "intareasca" amintirile. Introducerea de noi informatii si accesarea amintirilor se intampla atunci cand sunteti treaz. Este nevoie de toti cei trei pasi pentru ca memoria sa functioneze bine. Acesta este un alt motiv pentru care somnul este extrem de important.
  • Legumele (broccoli si spanacul) sunt foarte bune atat pentru inima, cat si pentru memorie. Oamenii care au consumat legume verzi au experimentat o degradare mai lenta a memoriei. Alimentele bogate in acid folic, precum mazarea, lintea si cerealele fortificate ajuta memoria. Acelasi lucru este valabil si pentru peste deoarece este bogat in acizi grasi omega-3.
  • Persoanele care au probleme serioase cu vederea au tendinta de a avea rezultate proaste la testele de memorie. Cercetatorii nu au gasit un motiv clar, dar au formulat o teorie: problemele de vedere ne fac sa ne indepartam de activitatile de stimulare, iar creierul isi pierde claritatea.
  • Un studiu din 2011 a aratat ca persoanele care au facut in mod regulat cuvinte incrucisate, au incetinit rata de pierdere a memorie cu 2 ani si jumatate. Acest rezultat a fost independent de educatia sau ocupatia participantilor.
  • Dispozitivele mnemonice sunt trucuri de memorie care au fost folosite din Grecia Antica si pana acum. Acestea ne ajuta sa ne amintim informatii arbitrare prin rime, acronime si alte instrumente mentale.

Sursa: WebMd

    Alte articoleVezi toate articolele

    Barbatii de peste 40 de ani au probleme cu memoria mai mari decat femeile de aceeasi varsta, sustine un studiu realizat de oameni de stiinta americani, scrie Agerpres. Rezultatele cercetarii au...
    Vitaminele si mineralele imbunatatesc memoria / Foto: Photoxpress.com Nu mai stim unde am lasat cheile, daca i-am dat dimineata mancare pisicii sau daca am incuiat masina? Este posibil ca aceste...