Publicat la: 
12/05/2011
Mentinerea memoriei in forma, zi de zi

Memorie pe termen lung / Foto: Photoxpress

Ni s-a intamplat tuturor sa ne oprim in magazin si sa uitam sa luam exact lucrul pentru care ne-am dus. Sau sa ne blocam atunci cand incercam sa ne aducem aminte numele unui coleg. Uitarea este normala, mai ales atunci cand avem multe pe cap.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.ro.

Cercetarile arata ca pierderile usoare de memorie pot sa inceapa chiar si de la 20 de ani, si se acutizeaza pe masura ce inaintam in varsta. Din fericire, exista cateva lucruri simple pe care le putem face pe parcursul zilei pentru ca memoria sa ramana "pe pozitii", sugereaza Health.com.

Mananca paine prajita la micul dejun. Suna ca un sfat pueril, insa evitarea carbohidratilor poate afecta memoria. Un studiu al Universitatii din Tufts a descoperit ca oamenii care au eliminat carbohidratii din dieta au avut rezultate mult mai slabe la testele de memorie decat cei care i-au inclus. In momentul in care carbohidratii au fost reintrodusi in regimul zilnic alimentar, capacitatile cognitive au revenit la normal. De ce? Celulele creierului au nevoie de carbohidrati, care sunt transformati de corp in glucoza si, mai departe, in energie. Creierul foloseste glucoza ca principal "combustibil", insa acesta nu are cum sa o stocheze. Astfel, ceea ce mancam afecteaza imediat nivelul de energie al creierului si, prin urmare, capacitatea sa de functionare. Cerealele integrale si alte complexe de carbohidrati sunt ideale deoarece se digera mai lent, astfel incat elibereaza in sange un flux constant de glucoza.

Fa exercitii dimineata, inainte de serviciu. Miscarea creste fluxul de sange in corp si, prin urmare, si la nivelul creierului, aducand astfel mai mult oxigen si glucoza - necesare pentru o functionare mai buna, explica dr. Sandra Aamodt, coautor al cartii "Bine ai venit in creierul tau" (in orig. "Welcome to Your Brain"). Exercitiile de genul celor facute la fitness reduc micsorarea, ce vine odata cu varsta, a cortexului frontal. Acesta are un rol important in functiile executive ale creierului. Exercitiile pot sa ajute si la imbunatatirea sanatatii cardiovasculare, prevenind astfel atacurile de cord sau pe cele cerebrale, ce pot produce leziuni ale creierului. Nu in ultimul rand, exercitiile duc la eliberarea unor proteine ce cresc numarul neuronilor dar si pe cel al conexiunilor dintre neuroni, se explica in cotidianul The New York Times. Daca mai era nevoie de dovezi ca miscarea fizica face minuni pentru psihic, de mentionat este si faptul ca poti invata cuvinte noi din vocabular cu 20% mai repede daca le memorezi dupa un antrenament intens, mai degraba decat dupa o activitate cu impact redus, sugereaza un studiu publicat in revista "Neurobiologia invatarii si memoriei".

Modifica fontul in cazul notitelor lasate pe calculator. Daca este Times New Roman, ca in cazul majoritatii, incearca sa utilizezi un altul, ceva mai dificil de descifrat. S-a demonstrat ca aceasta tactica imbunatateste memoria pe termen lung, potrivit unui studiu publicat in revista "Cognition". Se crede ca daca ceva este usor de citit, este mai usor si de memorat, insa adevarul este exact invers. Obligandu-l sa se concentreze asupra noului font, centrul de procesare al creierului va lucra mai mult, amplificand memoria. O sugestie ar fi chiar Comic Sans MS sau Bodini MT - fonturile care au fost folosite in studiu.

Cauta pe net in timpul pranzului ceva interesant. Petrecerea unei ore pe zi cautand online, unde sa iti petreci vacanta de pilda, poate stimula o parte a lobului frontal care controleaza memoria pe termen scurt, potrivit unui studiu realizat de Universitatea din California, Los Angeles. "Circuitele neuronale implicate in luarea unei decizii si aptitudinile vizual-spatiale si verbale, devin foarte active atunci cand faci o cautare pe internet", explica Dr. Gary Small, coordonatorul studiului. Totusi, cautarea nu trebuie sa fie prea usoara sau neinteresanta, in aceste cazuri fiind ineficienta. De asemenea, efectul este cel mai accentuat in cazul adultilor si al batranilor.

Bea un pic de alcool la cina. In timp ce consumul excesiv de alcool duce la pierderi de memorie, un nou studiu a constatat ca moderatia poate reduce riscul de a avea probleme de memorie. Intr-o analiza publicata de "Journal of Alzheimers Disease", participantii care au baut sapte sau mai putine pahare cu alcool pe saptamana au demonstrat cel mai mic risc de a dezvolta tulburari cognitive, in comparatie cu cei care nu au baut deloc si cei care au depasit limita. Cercetatorii cred ca proprietatile anti-inflamatorii ale alcoolului ar putea fi motivul. O alta motivatie ar putea fi faptul ca persoanele care beau cu moderatie tind sa duca, de asemenea, un stil de viata mai sanatos.

Autor: Alexandra Crisu

Comentarii

Buna ziua! Am fost operat de adenom hipofizar in 2004. Analizele endocrinologice,cat si campul vizual si R M N-ul cranian,arata o recidiva a tumorii; biopsia din 2004 a aratat o tumora benigna. Operatia am facut-o la Bagdasar-Arseni,la profesorul A.V.Ciurea.Ce ma sfatuiti,au aparut medicamente? [Abordul a fost pe sus] Multumesc!

si eu am fost operata de adenom hipfizar in 2001.Doctorul Badiu Corin de la spitalul Parhon Bucuresti recomanda Somatuline pentru aceasta afectiune.

Mie-mi juca feste memoria de scurta durata, asta cand eram mic. Si acum mai mi se intampla din cand in cand, dar foarte dar. Oricum la capitolul memorie de lunga durata stau foarte bine.

Oricum trebuie sa recunosc ca mananc paine prajita la micul dejun mult mai des decat o faceam inainte. Se poate sa fie si asta un motiv :)

Si daca ai diabet?

Acum inteleg cum de am o memorie atat de buna(recunosc si ceilalti acest lucru),desi varsta e de peste 50 de ani. Asa am mentinut-o fara sa stiu aceste
sfaturi. Ma gandesc sa incerc dupa 60 de ani si dezlegarea integramelor,credeti ca ajuta?

Orice activitate de citire, lecturare, vizionare, discutii, barfe, integrame, actoneaza asupra modului de gandire, invatare. Eu personal cred ca are efect.Cunosc pe cineva care la 71 de ani munceste, desi e in pensie, memoria nu este afectata deoarece este conectat la procesul de gandire, analizare, programare si organizre a muncii respective.Chiar si in cazul celor care in urma unui accident ce le-a afectat memoria de scurta sau lunga durata, prin exercitiI ori memoria ii revine ori invata din nou totul.Acest fapt releva puterea magica a CREIERULUI. SANATATE.

Alte articoleVezi toate articolele

Atunci cand nu exista alte afectiuni serioase si motivul pentru care intepenim este rigiditatea posturii pe scaun, la un birou, si inactivitatea fizica, putem incerca cateva metode pentru a inlatura...
Memorie pe termen lung / Foto: Photoxpress Ni s-a intamplat tuturor sa ne oprim in magazin si sa uitam sa luam exact lucrul pentru care ne-am dus. Sau sa ne blocam atunci cand incercam sa ne aducem...