Publicat la: 
9/08/2017

Orezul brun vs orezul alb: Care este mai bun?

Orezul alb e la inceput ca orezul brun. Procesul de macinare indeparteaza cojile, taratele si germenii orezului. Acest proces sporeste durata de viata a orezului alb, dar elimina o mare parte din nutrienti, inclusiv fibrele, vitaminele si mineralele, conform healthline.com.

Pentru a contracara acest lucru, orezul alb este fortificat in mod artificial cu substante nutritive.

Atat orezul alb si cat si cel brun au multi carbohidrati. Cerealele integrale pot ajuta la reducerea colesterolului si pot reduce riscul de accident vascular cerebral, boli de inima si diabet de tip 2.

Informatiile nutritionale se bazeaza pe o o masura de 1/3 de ceasca de orez fiert. Defalcarea nutritionala pentru orezul alb se bazeaza pe informatiile pentru orezul alb cu bob lung, care se gaseste in baza de date de la Department of Agriculture National Nutrient Database. Defalcarea pentru orezul brun se bazeaza pe informatiile privind orezul brun cu bob lung.


Diferente nutritionale

Iata cateva diferente cheie intre orezul alb si cel brun. Componentele nutritionale exacte vor varia in functie de producatorul de orez, deci asigurati-va ca cititi eticheta produselor pe pe care le cumparati. Producatorii sunt responsabili pentru furnizarea de informatii nutritionale si ingrediente exacte.

Fibre

Orezul brun este in general mai bogat in fibre decat orezul alb. Acesta furnizeaza de obicei de la 1g pana la 3 g mai mult fibra decat o cantitate comparabila de orez alb.

Desi fibrele pot ajuta la reducerea constipatiei, acestea ofera o serie de alte beneficii pentru sanatate:

  • Te saturi mai repede, ceea ce poate ajuta la gestionarea greutatii;
  • Reduce nivelul de colesterol;
  • Controleaza nivelul zaharului din sange, reducandu-va riscul de diabet;
  • Reduce riscul de boli de inima;
  • Hraneste bacteriile intestinului.

Valoarea zilnica recomandata de fibre este in functie de mai multi factori, incluzand varsta si consumul caloric, deci discutati cu medicul dumneavoastra daca nu sunteti sigur de cat de mult aveti nevoie.

In general, barbatii sub 50 de ani au nevoie de 38 g de fibre pe zi, iar barbatii cu varsta de 51 ani sau peste au nevoie de 30 g.

Femeile sub 50 de ani au nevoie in mod obisnuit de 25 g pe zi, iar femeile cu varsta de 51 ani sau peste au nevoie de 21 g.

Mangan

Manganul este un mineral care este esential pentru producerea de energie si functia antioxidanta. Orezul brun este o sursa excelenta de nutrienti, in timp ce orezul alb nu este.

Seleniu

Orezul brun este o sursa buna de seleniu, care joaca un rol esential in producerea hormonului tiroidian, protectia antioxidanta si functia imuna. Seleniul functioneaza impreuna cu vitamina E pentru a proteja celulele impotriva cancerului.

Magneziu

Spre deosebire de orezul alb, orezul brun este de obicei o sursa buna de magneziu. Aaproximativ 1/2 cana de orez brun fiert poate oferi aproximativ 11% din cantitatea de magneziu recomandata zilnic.

Magneziul este necesar pentru multe functii vitale, printre care:

  • Coagularea sangelui;
  • Contractia musculara;
  • Productia celulara;
  • Dezvoltarea osoasa.

Consumul zilnic recomandat este determinat de sex si varsta. Femeile care sunt gravide sau alapteaza necesita in mod obisnuit un aport zilnic mai mare. Un adult are in medie un necesar cuprins intre 270 si 400 mg zilnic.

Acid folic

Orezul alb este o buna sursa de acid folic. 1 cana poate contine 195 pana la 222 aproximativ jumatate din cantitatea recomandata zilnic.

Acidul folic ajuta organismul sa produca ADN si alte materiale genetice. De asemenea, sprijina diviziunea celulara. Desi este un nutrient esential pentru toata lumea, este deosebit de important pentru femeile care sunt insarcinate sau intentioneaza sa ramana gravide.

Valoarea zilnica recomandata pentru majoritatea adultilor este de aproximativ 400 mcg. Femeile care sunt insarcinate ar trebui sa consume 600 mcg, iar femeile care alapteaza ar trebui sa primeasca 500 mcg.

Concluzii

Orezul brun este, in general, mai nutritiv decat orezul alb. Este mai bogat in fibre, magneziu si alti nutrienti si nu este imbogatit in mod artificial cu substante nutritive cum este orezul alb. Daca sunteti preocupat de aportul de gluten, veti dori sa evitati produsele din orez cu gluten adaugat.