Publicat la: 
20/12/2010

Mai putini

Dr. Bogdan Mihai Oprita, medic primar in medicina de urgenta / Foto: MedLive.ro

O initiativa care creste cu 25% sansele de supravietuire pentru pacientii aflati in stare critica, telemedicina presupune consultatii oferite la distanta, prin intermediul unei conexiuni audio-video si al unei aparaturi de monitorizare a semnelor vitale. Inaugurat in septembrie 2009, sistemul de telemedicina care conecteaza Spitalul Clinic de Urgenta din Targu Mures cu 40 de unitati medicale din sapte judete a reusit sa imbunatateasca cu 20% timpul de interventie de urgenta. Anul acesta, reteaua de telemedicina se extinde catre alte 16 unitati medicale din 12 judete, care vor putea comunica 24 de ore din 24 cu Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Floreasca din Bucuresti. Dr. Bogdan Oprita, medic sef al Departamentului SMURD Bucuresti, a discutat online cu cititorii MedLive.ro despre telemedicina de urgenta.

  • Intalnirea a luat sfarsit. Vezi mai jos raspunsurile invitatului. Comenteaza subiectul pe Forumul MedLive.

Realizator: Ionut Baias.

Dr. Bogdan Mihai Oprita este medic primar in medicina de urgenta, doctorand in medicina - toxicologie clinica. Din 2004, este medic sef al Departamentului UPU-SMURD Bucuresti din cadrul Spitalului Clinic de Urgenta Bucuresti (din 2004 coordonator al activtatii aeromedicale SMURD Bucuresti, iar din 2008 si al componentei terestre - ambulante). Din 2007, conduce programul de rezidentiat in Medicina de Urgenta in cadrul Departamentului UPU-SMURD Bucuresti din structura Spitalului Clinic de Urgenta Bucuresti.

Sistemul de telemedicina pune in legatura spitalele din teritoriu cu un centru de diagnostic. Cand un pacient este adus intr-o unitate de primiri urgente, aceasta se conecteaza cu unul din cele doua centre de comanda, situate la Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti (Floreasca) si la Spitalul Clinic Judetean Targu Mures, iar consultatia este oferita de cele doua echipe, pe baza comunicarii audio-video, precum si prin urmarirea a sase indicatori medicali transmisi prin monitorul de semne vitale:

  • puls;
  • rata respiratorie;
  • EKG;
  • puls-oximetrie;
  • CO2;
  • tensiune arteriala.

Diagnosticul este oferit in timp real de medicii de la centru care decid si unde trebuie transportat pacientul pentru a primi tratamentul adecvat in cel mai scurt timp. In ultimul an, in Romania, s-au efectuat peste 1000 de apeluri de telemedicina in regim de urgenta, provenind de la 40 de spitale din tara.

Citeste si:

Redactia MedLive.ro

Comentarii

Care sunt acele unitati medicale si in ce judete se afla ele?
Multumesc

Judetul Dolj - Spitalul Judetean Craiova; Prahova - SJ Ploiesti, Bihor - SJ Oradea, Arges - SJ Pitesti, Teleorman - Videle, Dambovita - Titu, Gorj - Targu Jiu, Calarasi - Lehliu Gara, Ialomita - Urziceni, Fetesti; Constanta - Spitalul Judetean Constanta, Bacau - Moinesti, Buzau - Spitalul Judetean Buzau.

Doua intrebari am pentru dumneavoastra, domnule Oprita:
1. Prima este mai degraba o rugaminte - daca puteti sa ne descrieti exact cum decurge o asemenea consultatie la distanta.
si 2. In conditiile in care de multe ori, medicii sunt orgoliosi si nu cer parerea confratilor, acest serviciu are sanse sa fie utilizat la parametri optimi si sa se dezvolte mai departe?
Multumesc.

1. Spitalul care doreste consultatia, printr-o apasare de buton este conectat intr-un sistem de video-conferinta si transmisia de telemetrie (parametrii de pe monitorul cu functiile vitale ale pacientului) cu Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca Bucuresti, care este centrul de coordonare al activitatii. La terminalul de la acest spital se afla un medic specialist in medicina de urgenta care evalueaza cazul iar, la nevoie, poate cere parerea si altor specialisti din spital (chirurgi, cardiologi etc.).
In functie de acest consult la distanta, se va lua cea mai buna decizie pentru pacient: in a ramane la spitalul unde este, a fi transferat la un centru regional si a fi transportat cu mijlocul adecvat starii pacientului.
2. Evident ca aceasta problema exista, dar exemplul centrului pilot de la Targu Mures ne-a aratat ca aceste "orgolii" pot fi depasite. In plus, demararea proiectului de la Bucuresti a fost precedata de intalniri si instruiri cu conducerea si personalul din spitalele care vor beneficia de acest sistem.
Chestionarele completate de personalul din aceste spitale a aratat satisfactia acestuia pentru implentarea sistemului de telemedicina.

Concret, cum ma ajuta pe mine ca pacient serviciul de telemedicina? comunicarea audio-video intre spitale despre care vorbiti nu reduce din timpul alocat mie, persoana ajunsa la urgenta? multumesc

In situatia in care cineva este pacient intr-unul din spitalele implicate in sistemul de telemedicina, va fi beneficiarul direct al unui consult medical si al unei evaluari facute de medici cu experienta in tratarea celor mai variate tipuri de urgente. Este cunoscut faptul ca in spitalele mai mici (cele orasenesti) si chiar judetene nu exista toti specialistii care sa poata rezolva o anumita urgenta. Prin acest consult la distanta un anumit specialist poate identifica o anumita patologie, poate aprecia severitatea si evolutia cazului si in acest mod poate decide transferul la cea mai apropiata unitate care poate acorda tratamentul corespunzator. Telemedicina nu rezolva problema "tratamentului la distanta", dar evita aparita tergiversarilor cazurilor si a transferurilor facute cu intarziere, care uneori pot fi fatale.

Buna ziua.As dori sa ma intorc in tara sa muncesc in acest domeniu in care m-am specializat in Italia, ca Tecnico sistemi biomedici e Telemedicina dupa care ,am urmat un Master in Qualita in Romania recunoscut EOQ.Intrebarea este as ptea gasi ceva de munca in tara la un salariu decent deoarece sant de 15 ani in Italia,cunosc bine italiana si engleza ;dar mama a ramas singura in tara fiindca tata s-a dus.Nu stiu ce sa fac....Va multumesc anticipat.

Poate ca ar trebui facut un studiu de caz pentru copilul mort, in Tropaisar.
Ar fi putut fi salvat printr-o astfel de solutie?

La cazul la care faceti referire este o ancheta in curs, iar pana la finalizarea ei, un raspuns in acest caz ar fi speculativ. Este insa evident ca solutia de telemedicina care se implementeaza la noi in tara vizeaza conectarea spitalelor orasenesti si judetene la centre regionale. Pentru localitatile in care nu exista astfel de spitale, solutia este accesarea rapida a serviciilor de urgenta prin numarul unic 112.

La Spitalele din Tg Mures si la Floreasca sunt repartizate echipe care se ocupa doar cu genul acesta de coordonare?

Nu, tot personalul departamentului UPU (Unitate Primire Urgente) SMURD din cele doua spitale (medici si asistenti) sunt instruiti sa foloseasca sistemul si, prin rotatie, participa la aceasta activitate.

Buna ziua,
Se stie ca este criza de cadre medicale. Cand e vorba de o interventie de urgenta, deci pacientul e in stare grava si necesita ingrijiri rapide, cine din echipa se poate detasa si conecta cu echipele de suport din Targu Mures si Bucuresti? Multumesc pentru raspuns. Cred ca e bine sa detaliati cit mai clar cum se desfasoara o astfel de operatiune in conditii optime.

Personalul care asigura continuitatea asistentei medicale de urgenta in unitatile din cele doua centre de coordonare are desemnat, in baza unui grafic, un medic care raspunde la apelul facut de oricare din spitale conectate la acest sistem.
Am explicat mai sus si cum decurge exact aceasta operatiune.

Intentionati sa mariti numarul centrelor de comanda? Cand si unde pot fi implementate?

Da, conducerea Ministerului Sanatatii, prin dl sub-secretar de stat Dr. Raed Arafat, intentioneaza sa creasca nivelul acestor centre de comanda, urmatorul fiind preconizat sa fie UPU SMURD Iasi.

Spitalele de urgenta se vor putea conecta in viitor si cu centre de comanda din strainatate? Multumesc.

Orice spital implicat intr-un sistem de telemedicina are solutia tehnica de a intra in sistem de videoconferinta cu orice locatie care are in dotare tehnica necesara realizarii videoconferintei. Conectarea la spitale din strainatate se poate face numai in baza unor parteneriate sau acorduri intre parti. Uzanta internationala in astfel de cazuri este mai mult pe partea de instruire a personalului medical (cursuri, conferinte, demonstratii operatorii etc.) si mai putin pentru second opinion.

1. De ce este nevoie ca spitalele sa apeleze la acest serviciu? Care este valoarea adaugata fata de diagnosticul pus de medicii din spital?

2. In ce tip de cazuri se apeleaza la telediagnostic?

3. Acest serviciu de telediagnostic este disponibil si in ambulantele Smurd? Daca da, posibilitatea stabilirii diagnosticului in ambulanta le va permite paramedicilor sa initieze pacientul pe tratament, chiar in absenta unui medic?

1. Dupa cum ati putut observa, spitalele implicate in acest sistem sunt spitale care, datorita lipsei specialistilor si a tehnologiilor de investigatie inaintate (computer tomograf, RMN etc.), nu pot stabili un diagnostic definitiv si, ca atare, este posibil sa nu poata aplica tratamentul corespunzator. Nu este vorba de a adauga o valoare la un anumit diagnostic, ci de a stabili un diagnostic sau de a evalua gravitatea unui caz si a decide un transfer cat mai rapid.

2. La orice caz la care medicul sau asistentul medical din spitalul conectat la sistemul de telemedicina solicita sprijinul, dar in principal pentru cazurile grave.

3. In ambulantele serviciilor publice de urgenta prespitaliceasca din Romania (Ambulanta si SMURD) este implementat de circa un an un sistem de transmisie de date in timp real ai parametrilor inregistrati de monitorul defibrilator din aceste ambulante. In baza acestor date si a raportului radio, medicul din dispecerat poate stabili un diagnostic, poate face recomandari de tratament personalului din ambulante, in limita competentelor acestora (paramedici sau asistenti medicali) dar, si mai important, poate directiona pacientul catre cel mai apropiat spital competent sau sa trimita in sprijin un echipaj medical avansat cu medic. In urmatoarele luni, pe ambulantele SMURD din Targu Mures si Bucuresti va fi implementat in testare si un sistem de transmisie video in timp real, mobil. Sistemul in cauza purtat de un paramedic va oferi imagini de la locul interventiei, ceea ce, practic, va aduce sistemul de telemedicina din prespital la acelasi nivel cu cel din spital.

1. Cum este impartita responsabilitatea in cazul doctorilor care trateaza un caz mixt - videoconf + la fata locului?

2. Sunt protejati cei care efectueaza procedura la fata locului? mai exact exista o baza legala pentru telemedicina?

3. EKG urile mobile pot fi citite la distanta astazi? Altfel spus se pot pune diagnostice diferentiate spre exemplu in cazul SCA (infarct stemi de exemplu) si daca da se poate lua decizia pe aceasta baza de transfer a pacientului spre un centru PCI primar? Iar daca da poate fi initiat tratametul cu antiplachetare sau tromboliza daca nu exista nici un centru de PCI primar in raza de 2 ore?

1. Responsabilitatea medicului care examineaza si trateaza un pacient intr-un spital conectat la sistemul de telemedicina ii revine pentru gesturile pe care acesta le face la fata locului. Acestui medic nu i se poate pretinde sa efectueze manevre pe care nu este abilitat sa le faca in conformitate cu statutul lui profesional. Responsabilitatea medicului care examineaza pacientul "de la distanta" este in legatura directa cu deciziile pe care le comunica (ramanerea pacientului in spitalul in cauza, transfer la o anumita unitate sanitara, alegerea mijlocului de transport etc.).

2. Baza legala pentru sistemul de telemedicina este prevazuta in OMSP Nr. 2021/2008 privind aprobarea normelor generale de aplicare a Titlului IV din Legea 95/2006.

3. EKG-urile pot fi transmise la distanta prin mai multe moduri: de pe ambulantele serviciilor de Ambulanta si SMURD, prin sistemul de telemedicina despre care discutam sau chiar scanate sau prin fax din orice cabinet medical care are aceasta posibilitate. Pe aceasta baza se iau deja deciziile de transfer al pacientului catre un centru implicat in programul national de tratament invaziv al infarctului de miocard. Tratamentul anti-plachetar poate fi initiat la distanta (cum deja in Bucuresti si judetele limitrofe se intampla), iar tratamentul trombolitic poate fi initiat daca medicul curant este instruit in acest sens, are medicatia trombolitica la dispozitie, iar timpul de la debutul durerii pana la ajungerea unui centru de tratament invaziv este mai mare de sase ore.

Din experienta de pana acum, cum s-au acomodat medicii cu sistemul de telemedicina? E totusi o diferenta intre un pacient aflat in salon cu medicul si un pacient aflat la sute de kilometri distanta care e diagnosticat cu ajutorul unui "panou de comanda" incarcat cu butoane.

In momentul de fata, avem doar experienta colegilor de la centrul din Targu Mures. Este corect sa recunoastem ca orice sistem nou a intampinat si o oarecare rezistenta. In al doilea rand, acest sistem este dedicat pacientilor si medicilor din structurile de primiri urgente si nu celor din sectiile spitalelor. Ca urmare, consulturile sunt pentru pacientii care reprezinta urgente. Nimeni insa nu il impiedica pe medicul care doreste o alta opinie de specialitate sa transporte pacientul, daca starea acestuia permite, in locul unde se afla dispozitivele sistemului de telemedicina si sa solicite aceasta opinie. In definitiv, atunci cand este vorba de viata oamenilor, nu putem discuta de orgolii.

O intrebare as vrea sa adresez si eu. Cine isi asuma diagnosticul pus in colaborare de medicii de la mai multe unitati medicale prin sistemul de telemedicina? Nu se disperseaza responsabilitatea?

Nu este vorba de mai multe unitati medicale, ci de doua: cea care solicita consultul la distanta si cea care il efectueaza. Despre modul in care este impartita responsabilitatea am raspuns mai sus.

Buna ziua!

Se poate sa ne spuneti va rugam care este investitia si cum au fost obtinute fondurile?
In rest, felicitari pentru initiativa!

Investitia este in valoare de 410.000 euro prin sponsorizare din partea companiei Petrom, ca urmare a initiativei de parteneriat facuta de aceasta companie. Ministerul Sanatatii suporta costul telecomunicatiilor.

Buna ziua,

Exista un cadru legislativ ce legifereaza consultatia la distanta?
Cui revine responsabilitatea diagnosticului?
Mai mult, din punct de vedere al decontarii cu CNAS, cine raporteaza tratarea pacientului?

La primele doua intrebari am raspuns mai sus.
Din punctul de vedere al costurilor, atata timp cat pacientul nu este internat, contravaloarea acestora, pentru ceea ce s-a efectuat pana in momentul transferului este suportat, conform legii, din bugetul structurii de primire urgente (care poate fi bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sanatatii sau din bugetul spitalului, ca urmare a finantarii realizate de catre Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate). In momentul internarii, costurile sunt suportate de catre Casa de Asigurari de Sanatate pe teritoriul careia se afla spitalul in cauza. Rezumand, costurile sunt decontate pentru serviciile facute de fiecare unitate sanitara in parte.

Buna ziua,

As dori sa va intreb cum ii ajuta sistemul de telemedicina pe medicii din sistem.

Multumesc si felicitari pentru initiativa!

Rezumand, medicii din sistem vor fi ajutati in a stabili cat mai repede un diagnostic definitiv, in a stabili tratamentul corespunzator si in a decide unde poate fi efectuat acest tratament. De asemenea, medicii din unitatile care vor primi acesti pacienti vor fi informati din timp despre cazul in speta si patologia acestuia si vor putea lua cele mai bune decizii pentru gestionarea cazului, inclusiv a resurselor necesare pentru rezolvarea acestora (personal medical, investigatii, sali de operatii, paturi de spital etc.).
Totodata, va fi posibil ca, periodic, medicii din spitalele conectate la sistemul de telemedicina sa participe in sistem de videoconferinta la manifestari de tip stiintific (prezentari de cazuri, referate generale etc.) sau administrativ (prelucrarea unor noi acte normative etc.).

buna ziua!
As vrea sa stiu daca si cum va ajuta acest proiect la stoparea migrarii medicilor in strainatate.
multumesc.

Este dificil de raspuns la aceasta intrebare, dar in situatia in care medicii din spitalele conectate la sistem vor beneficia de acest sprijin la distanta, este posibil sa isi reevalueze optiunile, iar cei din centrele de comanda, inclusiv rezidentii, vor constata ca nivelul la care isi pot exercita profesia nu numai ca nu este cu nimic mai prejos decat in alte tari, ci poate chiar mai inalt. Si in aceasta situatie este posibil ca optiunea de a ramane in tara sa fie serios luata in calcul.

Pare un sistem foarte util,dar chiar avem nevoie de asa ceva?
De unde scoate ministerul bani pentru aparatura?

Sistemul nu numai ca si-a demonstrat utilitatea, dar sunt situatii in care reprezentantii unor servicii medicale din alte tari se intereseaza de posibilitatea implementarii in unitati sanitare in tarile in cauza. Finantarea a fost obtinuta in modul in care am explicat mai sus. Dincolo de costuri, beneficiile sunt cuantificate in numarul de vieti salvate si in calitatea vietii celor salvati.

1. Sistemul implmentat ofera posibilitate de comunicatii pe mai multe canale? (de ex ce se intampla daca se apeleaza in acelasi timp din mai multe locatii?)

2. In romania mai exista si alte astfel de initiative de telemedicina in spitale (cu exceptai Targu Mures si a proiectului discutat acum)? Cum sund coordonate aceste initiative?

3. Cum se asigura o comunicatie sigura intre spitale? Atat din punct de vedere al sigurantei ca liniile de comunicatii functioneaza (ce se intampla daca pica internetul) cat si al securitatii (informatiile vehiculate pot fi potential confidentiale).

1. Pentru fiecare din centrele de comanda exista posibilitatea preluarii a doua apeluri in acelasi timp. In eventualitatea sosirii unui al treilea apel concomitent, este posibila preluarea lui de catre celalalt centru.

2. Se ia in discutie, asa cum am mai precizat, infiintarea unui al treilea centru, la Iasi. Aceste initiative sunt coordonate de catre Ministerul Sanatatii.

3. Buclele de comunicatie sunt finantate de catre Ministerul Sanatatii si sunt asigurate de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale, serviciu abilitat sa asigure comunicatiile in spectrul guvernamental, inclusiv Sistemul Apelului National Unic de Urgenta "112". Ca urmare, cred ca in cele doua situatii mentionate de dvs. la acest punct sunt respectate toate conditiile ca sa avem comunicatii sigure si securizate.

Intalnirea online a luat sfarsit. Multumim invitatului nostru si cititorilor pentru prezenta si interesul acordat. Puteti comenta in continuare pe marginea acestui subiect in sectiunea Forum.

Buna-ziua domnu doctor.Sunt Andrei,baiatul de la scoala de asistenti medicali Carol Davila.Am fost in practica in UPU,am vorbit cu domnu doctor Pandrea,am si eu o problema bunica mea cred ca are actroza sau reumatism o dor articulatiile,sunt momente in care ramane inchilozata si din pacate nu cunoaste asemenea clinici.Cunoasteti cumva o clinica sau un spital orice sa imi recomandati si mie.A facut toate chestiile si cu laser,si tratamentele batranesti cu sare,si sedinte cu masaj,nici eu numai stiu ce a mai facut.Are probleme doar cu mainile si cu picioarele.Va multumesc pentru intelegere.

Alte articoleVezi toate articolele

Fructele si legumele se strica mai repede decat ar trebui si de cele mai multe ori cauza este modul si locul in care le depozitam. Pentru a va pastra fructele si legumele proaspete pentru mai mult...
Ce este tulburarea bipolara? Cum putem identifica un episod depresiv sau un episod maniacal in mod corect? Exista anumite cauze sau predispozitii pentru aceasta afectiune? Cum se realizeaza...