Publicat la: 
11/10/2018

Cercetatorii au descoperit, printr-un nou studiu, ca inlocuirea grasimilor saturate cu cele nesaturate ar putea scadea nivelul colesterolului cu densitate scazuta a lipoproteinelor, adica colesterolul LDL, cunoscut drept ”colesterolul rau”. Multe dintre studiile anterioare au sugerat ca grasimile monosaturate si polinesaturate sunt mai bune pentru lipidele din sange decat grasimile saturate, dar este greu de stabilit care dintre uleiurile vegetale este cel mai benefic, potrivit eurekalert.org.

Lukas Schwingshackl, de la ”German Institute of Human Nutrition”, impreuna cu o echipa de cercetatori, au folosit o tehnica, numita meta-analiza de retea, pentru a intelege efectul diferitelor uleiuri dietetice asupra lipidelor din sange. Astfel, specialistii au descoperit ca uleiurile de seminte sunt cea mai buna alegere pentru persoanele care doresc sa isi imbunatateasca colesterolul.

Tinand cont ca nu a existat un studiu complex, care sa compare toate uleiurile disponibile, specialistii au dezvoltat o meta-analiza a retelei care arata cum s-au alcatuit uleiurile si grasimile solide. Din anul 1980 pana in prezent s-au facut 55 de studii care au evaluat efectele consumului unei anumite cantitati de calorii, provenite din doua sau mai multe uleiuri diferite, asupra lipidelor din sange. Pentru a fi inclus in cercetare, un studiu trebuia sa compare efectul a doua sau mai multe uleiuri sau grasimi asupra colesterolului LDL, sau asupra altor lipide din sange, precum colesterolul total, colesterolul HDL, sau asupra trigliceridelor, timp de cel putin trei saptamani.

”Sa presupunem ca untul si uleiul de floarea-soarelui au fost testate in comparatie cu uleiul de masline. Abordarea noastra statistica ne-a permis sa facem o comparatie cantitativa intre unt si uleiul de floarea soarelui, chiar daca ele nu s-au confruntat niciodata in clinica. Frumusetea acestei metode este ca putem compara simultam interventii diferite, iar in cele din urma putem obtine un clasament. Astfel, aflam care este cel mai bun ulei pentru un rezultat specific”, explica Lukas Schwingshackl.

Care este cel mai bun ulei pentru colesterolul LDL?

Clasamentul final a indicat ca grasimile solide, cum ar fi untul, sunt cele mai daunatoare pentru colesterolul LDL. Cea mai buna alternativa este uleiul de seminte, categorie in care intra floarea-soarelui, rapita, sofranas si in.

Specialistii au facut o precizare importanta, si anume ca au masurat doar nivelul lipidelor din sange. In plus, acestia subliniaza dificultatea unui astfel de studiu mai amplu, realizat cu ajutorul voluntarilor, deoarece ar insemna sa gaseasca oameni dispusi sa consume doar un singur tip de grasime mai multi ani. Mai mult, aceasta tehnica, meta-analiza de retea, poate avea si anumite erori. De exemplu, nu au existat dovezi suficiente pentru a stabili care dintre uleiurile de seminte este cel mai eficient.

Sursa: www.eurekalert.org

Taguri Medlife: 
Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Sanatate la halba / Foto: Photoxpress Ne-am obisnuit sa asociem o burta impunatoare cu bautorii de bere? Ei bine, este complet gresit. Tinand cont de faptul ca orice este in exces dauneaza, ne...
Daca ne uitam pe orice eticheta nutritionala vom observa prezenta a doua tipuri de grasimi: saturate si trans. In timp ce aceste grasimi nu se regasesc in alimentele sanatoase, precum nucile si...