Publicat la: 
3/03/2017

Problemele legate de nutritie nu sunt niciodata usor de solutionat, fiind o stiinta in continua schimbare, iar articolele de sanatate pot creea adesea confuzii.

Pentru a separa miturile de faptele reale, atunci cand vine vorba despre alimentele ce alcatuiesc o dieta sanatoasa, cercetatorii americani au analizat cele mai recente studii din domeniul nutritiei si au publicat concluziile lor in revista de specialitate "The Journal of the American College of Cardiology." Iata care sunt sfaturile specialistilor, conform chicagotribune.com.

Ce tip de ulei este mai sanatos pentru organism?

Daca vorbim despre sanatatea inimii, uleiurile vegetale lichide (de masline, de rapita, dar si altele) sunt recomandate in schimbul grasimilor solide (precum untul, margarina si uleiul de cocos). Specialistii pun la indoiala beneficiile promovate, in special in cadrul articolelor de medicina alternativa, ale uleiului de nuca de cocos, astfel ca in urma studiului de fata, cercetatorii au ajuns la concluzia ca beneficiile uleiului de cocos asupra sanatatii sistemului cardiovascular sunt nefondate si utilizarea acestui ulei nu ar trebui sa fie incurajata. Mai mult decat atat, acestia sunt de parere ca uleiul din nuca de cocos ar putea ridica nivelul de colesterol din organism, afectand in cele din urma sanatatea inimii.

Specialistii recomanda, in schimb, folosirea uleiului de masline extra virgin, care a facut subiectul multor studii de specialitate ce aduc dovezi clare ale beneficiilor pe care acest ulei le are pentru sistemul cardiovascular.

Este colesterolul provenit din oua un motiv de ingrijorare pentru nivelul total de colesterol din organism?

Asa cum studiile de specialitate au aratat de-a lungul timpului, colesterolul se imparte in trei categorii: total, bun si rau. Ceea ce trebuie adaugat, insa, este ca desi grasimile saturate (din unt, sunca si carne) au un impact mai mare asupra cresterii nuvelului de colesterol total din sange, prin comparatie cu ouale, consumul de alimente bogate in colesterol poate fi in continuare un motiv de ingrjiorare pentru 25% din oameni. Cantitatea de colesterol pe care organismul o absoarbe din alimente difera de la o persoana la alta, in functie de dieta alimentara a fiecaruia, dar si in functie de anumiti factori genetici. In cazul celor ce au un organism hipersensibil la colesterolul alimentar, impactul acestor alimente asupra nivelului de colesterol este de 3 ori mai mare, prin comparatie cu restul populatiei.

"Albusul de ou poate fi consumat fara limite, fiind o sursa sanatoasa de proteine, dar recomandam limitarea consumului de galbenus de ou, mai ales in randul acelor persoane ce au un organism hipersensibil, pentru a minimaliza impactul acestui aliment asupra nivelului total de colesterol," este de parere Michael Miller, profesor la Facultatea de Medicina din cadrul Universitatii Maryland.

Ar putea dieta alimentara sa interfereze cu tratamentul de subtiere a sangelui?

Frunzele verzi - precum varza si spanacul - au o multime de beneficii nutritive, vitamine, minerale si antioxidanti. Un studiu de specialitate a aratat ca persoanele care au consumat trei portii de frunze verzi in fiecare zi au avut un risc cu 24% mai mic pentru dezvoltarea bolilor cardiovasculare, iar cercetatorii studiului de fata aproba efectul benefic al acestor plante. Este insa recomandat sa va sfatuiti cu medicul dumneavoastra inainte de a trece la o dieta alimentara bazata pe frunze verzi, mai ales daca urmati un tratament medicamentos de subtiere a sangelui, intrucat aceasta dieta alimentara bogata in vitamina K poate afecta coagularea sangelui. "Frunzele verzi pot fi consumate impreuna cu tratamentul medicamentos recomandat pentru subtirea sangelui, insa cantitatea acestor plante trebuie sa fie stabilita de medic si ajustata corespunzator fiecarei persoane," este de parere Michael Miller.

Dieta alimentara fara gluten

Glutenul este o proteina care se regaseste in grau, secara si orz. Persoanele care au fost diagnosticate medical cu boala celiaca, sensibilitate la gluten sau alergie la grau trebuie sa adopte si sa respecte o dieta alimentara ce exclude glutenul. In realitate, multe persoane adopta o astfel de dieta pentru a pierde in greutate sau pentru a stimula sanatatea inimii, insa cercetatorii studiului de fata sunt de parere nu exista alte motivatii, sustinute prin dovezi stiintifice, pentru care o astfel de dieta ar trebui adoptata, exceptand cazurile diagnosticate de catre medici si enumerate mai sus.

Alte sfaturi date de specialisti:

- nucile sunt benefice pentru sanatatea cardiovasculara, insa consumul trebuie limitat la 28 de g pe zi

- antioxidantii din fructe de padure sunt benefici pentru sanatatea inimii, insa specialistii nu recomanda optarea pentru suplimentele nutritive antioxidante

- adoptarea unui regim alimentar mediteraneean, sau a unei diete vegetariene, este recomandata pentru a preveni declansarea bolilor de inima

- o dieta alimentara alcatuita din alimente prajite, carne procesata, grasimi si bauturi indulcite cu zahar afecteaza grav sanatatea cardiaca

- chiar daca bauturile smootie sunt o optiune pentru un aport ridicat de vitamine, specialistii sunt de parere ca sucul din fructe si legume are, de asemenea, un aport ridicat de calorii. Acestia recomanda sa consumam fructele si legumele intregi, pentru a evita supraalimentarea organismului.

Autor: G.T.

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Cearcanele pot fi ereditare / Foto: Sxc.hu Pentru unii, cearcanele sunt o problema trecatoare. Apar dupa o noapte nedormita, sau dupa o zi prelungita la munca si dispar imediat ce organismul...