Publicat la: 
6/10/2010
VIDEO Cate ore petreci pe un scaun de birou? Lupta macar 40 de minute pe zi cu sedentarismul. Interviu cu Dr. Alin Popescu, medic specialist in medicina sportiva

Dr. Alin Popescu / Foto: MedLive.ro

Activitatea fizica si antrenamentele sportive sunt importante pentru sanatate. Dupa noua-zece ore la serviciu, putini dintre noi mai insa au energie pentru sport. Cum ne putem mentine totusi in forma? Ideal ar fi sa putem face zinic miscare, 30-40 de minute, cu incalzire, multa hidratare si stretching la finalul exercitiilor. Dr. Alin Popescu, medic specialist in medicina sportiva, cu competente in management sanitar si apifitoterapie, a dat cateva sfaturi cititorilor MedLive.ro.

Care este cel mai bun moment al zilei pentru exercitiile fizice?

Ideal ar fi dimineata, intre 9-12, apoi intre 16:30-19:30. Insa, in ritmul actual de viata, "mi-e greu sa mai vorbesc de cel mai bun moment al zilei. Momentele optime in care sportivii de performanta fac antrenamente se suprapun din pacate cu programul de serviciu al marii majoritati a oamenilor normali." Dar miscarea este importanta, asa ca insist pe ideea de a face exercitiu fizic zilnic, 30-40 de minute si, daca nu cer prea mult, nu inainte de culcare", explica dr. Alin Popescu.

Interviu cu Dr. Alin Popescu, medic specialist in medicina sportiva

"Am pacienti care si-au facut un stil de viata in a merge la sala dimineata inainte de serviciu. Eu consider ca daca se calculeaza un interval de zece ore in medie de munca, cu drum, cu tot ce inseamna timp ocupat (9-17, 18, 19), in jurul orei 7, 7:30 si pana la 8:10, 8:15, putem face sport, apoi un dus si fuga la serviciu. Cam asa vad eu, din punct de vedere practic, lucrurile."

Trebuie sa mancam inainte de antrenament?

"Se recomanda, evident, o masa care in mod obligatoriu trebuie sa contina carbohidrati glucide, adica dulciuri. In mod normal, antrenamentul trebuie spatiat cu o ora, o ora si jumatate inainte de masa. Aici intervine problema de adaptare, pentru ca, daca antrenamentul este unul foarte matinal, de exemplu, nu mai putem incadra un mic dejun inaintea lui, si atunci recurgem la un iaurt, musli sau alt asemenea compromis. Vom lua masa apoi la circa 45-60 de minute dupa antrenamentul fizic."

Incalzirea ineficienta, o cauza a crampelor, carceilor, greutatii in articulatii

"Cauzele acesor manifestari sunt numeroase, dar cel mai frecvent este vorba despre o incalzire ineficienta inainte de antrenament. Trebuie sa prefatam antrenamentul cu o incalzire de cateva minute, care trebuie facuta cu atat mai temeinic cu cat temperatura mediului ambiant este mai scazuta. Asadar, cel mai mult ne incalzim iarna, cand e ger si alergam afara, sau facem o alta activitate in aer liber. Antrenamentul trebuie urmat de miscarile de stretching, extrem de importante dar, din pacate, mult neglijate in Romania, inclusiv la sportivii de performanta."

(Stretching - intinderea muschilor, timp de 10-20 de secunde, pana la o usoara senzatie de disconfort - n.red.)

"De asemenea, un rol important il are hidratarea, care ar trebui sa fie o constanta pre-, in timpul si post-efort. Ne hidratam constant, cu apa sau un lichid de rehidratare, care contine glucide, zaharuri si ioni, adica ceea ce pierdem prin transpiratie. Rehidratarea ideala este rehidratarea care imbina aceste trei elemente: apa, ca suport, glucidele, ca suport energetic pentru efort si inlocuirea pierderilor suferite de noi prin transpiratie in timpul efortului fizic."

Cat trebuie sa dureze exercitiul fizic in cazul unei persoane neantrenate?

"Nu atat timpul este important, cat intensitatea lui", explica dr. Popescu. Timpul e dictat de factori obiectivi de timpul liber pe care il ai la dispozitie. In mod normal, recomand 40-45 de minute, cu felicitari daca putem face o extensie catre o ora. Exercitiul trebuie facut de minim patru ori pe saptamana, desi fac o paranteza as prefera 40 de minute pe zi, de sase ori pe saptamana. Asadar prefer un interval mai scurt, dar o ritmicitate mai buna. Intensitatea de la mica spre medie spre mare, in functie de varsta si de conditia fizica in care se afla persoana respectiva. Daca o persoana are o activitate fizica redusa sau inexistenta in momentul de fata, eu recomand cu toata responsabilitatea sa incepeti gradual si sa cresteti de la putin catre mult ca intensitate; ca timp, din start, minim 30 de minute. Cel putin pentru perioada de inceput, utilizati un preparator fizic un antrenor specializat care sa va ghideze.

Ce facem cand apare febra musculara?

Care este programul de exercitii fizice ales de tine? Comenteaza mai jos sau scrie-ne la medlive@hotnews.ro.

Redactia MedLive.ro

Comentarii

Buna Seara!De o saptamana incoace ma luat o durere la genunchiul drept in timp ce mergea pe strada asa dintr-o data.Dimineata cand merg la facultate ma doare de numai pot.Oare sa fie de la frig durerea?Sau poate fi cauzata si de la tocuri?Ca doar dimineata ma doare tare..la amiaza mai putin.Nu stiu ce sa fac,imi este frica sa nu fac "apa la genunchi"sau cum se zice.Cand stau pe loc nu am treaba cu el nu ma doare deloc,dar cand merg si mai ales cand cobor si urc scarile nu mai pot.Nu stiu ce sa mai cred.Ce poate sa fie?Va multumesc!

la multi ani!in luna iulie anul trecut am facut o artroscopie la azuga,in urma acestei interventii mi s-a spus ca am condromalacie patelara,ruptura partiala de ligament incrucisat si meniscul interior usor fisurat.mi s-a spus sa fac repaus,au trecut sase luni de atunci si eu nu simt nici macar o amelioare,am dureri de la genunchi(drept) si mi se duce pe o parte pana la sold.nu pot sta mult in picioare,nu ot merge multsi daca stau pe scaun normal cu piciorul indoit am durerinu pot dormi pe partea dreapta,ca am dureri.va rog din suflet dac imi puteti spune ce am de facut.mentionez ca sunt casnica.as dori sa imi iau si eu un servici.va rog mult ajutati-ma cu un raspuns din partea dvs.va multumesc anticipat!

Alte articoleVezi toate articolele

O dieta adecvata si exercitiile fizice regulate sunt cei doi piloni ai unui stil de viata sanatos. Dar, asta nu inseamna ca ambele sunt la fel de importante atunci cand vine vorba de greutatea...
Tehnica Dracula este o terapie de ultima ora de rejuvenare faciala, numele sau provenind de la faptul ca se bazeaza pe injectarea unui ser obtinut din sange. Se recolteaza o proba de sange care este...