Publicat la: 
20/06/2011
vitMATINA Cum se reface organismul dupa efort?

Exista o anumita ordine in ceea ce priveste refacerea organelor si sistemelor / Foto: Photoxpress.com

Refacerea in sport reuneste o serie de mijloace naturale sau artificiale provenite din mediul intern sau extern, care vizeaza restabilirea capacitatii de performanta dupa un antrenament sau dupa o competitie. Ea se adreseaza unui organism integru din punct de vedere morfo-functional, solicitat insa de efortul fizic si este o parte componenta a antrenamentului sportiv. Obiectivele refacerii sunt accelerarea recuperarii, prevenirea accidentarilor si cresterea capacitatii de performanta a sportivului.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.ro.

Mijloacele de refacere a organismului se pot clasifica in functie de mai multe criterii:dupa principalele substraturi functionale solicitate de efort(cardio-respirator, neuromuscular, neuropsihic, endocrinometabolic), dupa apartenenta acestor mijloace(hidro-fizio-balneoclimaterice, dietetice, farmacologice, psihice, odihna activa, odihna pasiva) si in functie de modul de realizare (refacere spontana/naturala, refacere dirijata).

Refacerea spontana este acea reechilibrare a organismului care se produce dupa o solicitare fara ca un factor din exterior sa actioneze asupra organismului. Exista o anumita ordine in ceea ce priveste refacerea organelor si sistemelor:

  • Parametrii vegetativi: aparat cardio-vascular, respirator revin la valorile de repaus in cateva minute ;
  • Parametrii metabolici: indicii biochimici revin in cateva ore. In timpul antrenamentelor se consuma mari cantitati de energie; rezervele energetice trebuie refacute inainte ca urmatorul antrenament sa aiba loc. In absenta supraantrenamentului sau a unei diete sarace in carbohidrati, refacerea energetica se face in cateva ore;
  • Parametrii hormonali si enzimatici: revin in cateva zile.

Somnul ajuta la refacerea organismului

Somnul asigura refacerea completa pe toate planurile amintite anterior: cardiorespirator, neuromuscular, neuropsihic si endocrinometabolic. Acest somn, impreuna cu relaxarea, sunt fundamentale pentru regenerarea organismului, influentand capacitatea de performanta. Subiectii privati de somn acuza oboseala si o stare de discomfort. Dupa 48 72 de ore de insomnie, performantele psiho-motorii diminua, se reduc tonusul si forta musculara, apar mari dificultati de concentrare. Modificarile ritmului somn veghe se repercuta negativ asupra performantei. Cel mai eficient este somnul nocturn, somnul diurn nefiind la fel de odihnitor.

Refacere dupa un efort predominant anaerob:

  • Dus cald 32-36 grade, circa 15 minute sau cada/bazin (se poate adauga sare speciala pentru relaxare, musetel, tei, frunze de nuc);
  • Sauna 8-10 minute;
  • Masaj 15-20 minute ( manual sau instrumental );
  • Reechilibrare hidroelectrolitica 300 ml suc natural de fructe sau apa minerala usor alcalina + 15-20 g glucoza sau miere;
  • Medicatie piracetam, aspartat de Mg, ginseng, antioxidante;
  • Alimentatie corespunzatoare ( hiperproteica, hiperglucidica );
  • Odihna activa: plimbari, activitati relaxante;
  • Odihna pasiva: somn.

Cititi mai multe informatii pe acest subiect aici.

Autor: Dr. Alin Popescu

In fiecare dimineata vitMATINA iti aduce sfaturi clare si concise care te ajuta sa traiesti sanatos.

Alte articoleVezi toate articolele

Pentru a preveni aparitia cariilor este important sa fii atent la ce mananci si cat de des mananci. Bacteriile din cavitatea bucala transforma zaharurile din alimentele pe care le mananci in acizi...
Inhibitia dispare dupa doua - trei pahare cu vin / Foto: PhotoXpress Adolescenta este considerata de unii cea mai frumoasa perioada din viata, cu "fluturii" si "furtunile" ei, insa este si una din...