Publicat la: 
12/01/2012

vitMATINA Mancam si bem, dar nu ne saturam. Cine e vinovat?

Siropul de porumb, un indulcitor des utilizat/ Foto: Dreamstime.com

E peste tot: in anumite tipuri de paine, in paste, in bomboane, in sucuri, in hrana copiilor. Producatorii stiu de ce. Mancam si bem, dar nu ne simtim satui. Nu noi ne-am schimbat in ultimele decenii, si nici pofta noastra alimentara. De ce il adauga producatorii si de ce ne-ngrasam din cauza lui?

Comenteaza pe Forum MedLive.ro.

Siropul de porumb cu inalta concentratie de fructoza (HFCS) este un indulcitor pe care lumea contemporana il foloseste frecvent, constient sau nu, pentru ca se gaseste in foarte multe alimente. El este considerat de cercetatori ca fiind unul dintre "raii" din spatele obezitatii. Studii arata legaturi intre rata de crestere a obezitatii si siropul de porumb bogat in fructoza.

Conform prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare, atunci cand consumam alimente bogate in glucoze sau zaharoze, pancreasul endocrin elibereaza hormonul insulina in cantitati cu atat mai mari cu cat indexul glicemic si incarcatura glicemica ale produsului sunt mai mari. Acesta este cel care transmite creierului semnale de satietate, determinandu-ne, prin scaderea apetitului, sa ne oprim din hranire. Fructoza nu declanseaza productia de insulina si astfel senzatia de saturatie intarzie sa apara.

Care sunt alimentele bogate in fructoza obtinute prin indulcirea cu siropul de porumb:

  • bauturi racoritoare (nealcoolice)
  • dulciuri industriale
  • inghetate
  • topping
  • bomboane
  • dulceturi
  • biscuiti
  • creme
  • produse de cofetarie
  • produse de brutarie sau de patiserie
  • compoturi
  • cocktail-uri preparate din sucuri de fructe indulcite cu sirop de porumb si alcool

Alimentele care contin fructoza industriala pot contribui la adaugarea de kilograme si, in acelasi timp, pot ridica nivelul glicemiei, factor de risc pentru afectiunile cardiovasculare si diabetul de tip 2.

Cateva metode de a ne "opune" siropului de porumb:

  • apa naturala (care hidrateaza corpul si astampara setea). Nu inlocuiti apa cu alte lichide alimentare, bauturi indulcite (mai ales cele "light"), cu indulcitori de sinteza si nici chiar cu lapte (un pahar pe zi este suficient).
  • alimente bogate in fibre alimentare cu efect de reglare a microflorei intestinale. Iaurturile naturale au rol in echilibrarea acesteia.
  • stil de viata activ.

Redactia MedLive

In fiecare dimineata, vitMATINA va ofera sfaturi clare si concise pentru o viata sanatoasa si armonioasa.

Comentarii

Inca un gunoi de articol. Insulina NU produce senzatia de satietate, distensia gastrica DA. Asa se explica de ce diabeticii cu hipoglicemie datorita dozei prea mare de insulina pot si chiar simt senzatia de foame. Fructoza stimuleaza productia de insulina, altfel toate [...] cele care mananca fructe ar face diabet. Iar concluziile sunt de doi bani: bauturile indulcite artificial NU contin sirop de porumb, iaurtul NU contine fibre (numai ala cu seminte), iar stilul de viata activ inseamna personalitate de tip A predispus la ulcer, cardiopatie, hipertensiune si obezitate datorita BULIMIEI de stres
[editat de Redactia MedLive]

Dragii mei, cred ca e o mica greseala in articol. Fructoza stimuleaza clar producerea de insulina. Cresterea insulinei in sange mareste pofta de mancare. Fructoza contine zaharuri, diabeticii nu au voie sa se atinga de ea.

Fructoza nu contine zaharuri, fructoza e un zahar(monozaharid - carbohidrat de baza).

Nu gasiti fructoza in paine, titlul e gresit. Poate in produsele dulci - nu stiu - dar cu siguranta nu in paine.

PS. Poate pune Mencinicopschi in painea de face reclama obsesiv la TV. Puteti sa cereti o opinie de la cineva independent?

Mai sapati baieti, eventual includeti si rahatul de maidanez in ecuatie!

Schimbati titlul cu "in paine" sau preferati sa ramana o minciuna acolo de dragul "jurnalismului" ?

Alte articoleVezi toate articolele

Evenimentele majore ale vietii, cum ar fi casatoria sau nasterea primului copil, au un efect negativ asupra satisfactiei la locul de munca, potrivit unui studiu realizat de Kingston University’s...
Carnatii, sunca, baconul si celelalte mezeluri cresc, cel mai probabil, riscul de deces in randul tinerilor, arata un studiu realizat pe 500.000 de oameni din 10 state europene. Consumul frecvent de...