Publicat la: 
17/09/2012

vitMATINA Muraturile pastreaza vitaminele? Cat sunt de sanatoase?

Castravetele poate fi un plus sanatos in alimentatia ta zilnica, insa procesul de transformare a unui castravete intr-o muratura are ca rezultat unele diferente nutritionale semnificative. In general, muraturile sunt sanatoase, dar cititi eticheta inainte de a cumpara un borcan pentru a minimiza cantitatea de coloranti, sodiu si zahar.

Calorii
Cele 12 calorii dintr-o portie de 100 de grame de castravete murat sunt egale cu caloriile dintr-un castravete decojit; consumand 100 de grame de castravete cu coaja intacta adaugati doar 3 calorii per portie. O usoara diferenta exista in continutul de grasimi. Castravetele necuratat are 0.11 grame per portie, castravetele murat contine 0.14 grame si castravetele decojit ofera 0.16 grame de grasime.

Sodiu
Una dintre diferentele cele mai importante din punct de vedere nutritional este cantitatea de sodiu. Castravetele are in mod normal un continut de sodiu foarte scazut in 100 de grame, 2 miligrame, comparativ cu 875 de miligrame de sodiu gasite in aceeasi portie de muraturi. 100 de grame de muraturi va contine mai mult de o treime din aportul de sodiu recomandat intr-o zi. Aportul de sodiu se recomanda pentru reducerea potentialului de crestere a tensiunii arteriale, boli cardiovasculare si complicatii legate de rinichi.

Vitamina C
Exita o diferenta mica intre muraturi si castraveti atunci cand vine vorba de cele mai multe vitamine. In timp ce 100 de grame de castravete murat adauga doar 0.8 miligrame de vitamina C la meniul dumneavoastra, castravetele necuratat adauga 2.8 miligrame. Procentul din aportul zilnic recomandat de vitamina C din muraturi este de doar 1%.

Vitamina K
Cel mai mare castig nutritional din castravetele murat vine de la continutul de vitamina K, reprezentand aproape jumatate din vitamina K pe care trebuie sa o obtineti intr-o zi.

Beneficii:

  • Muraturile sunt gustari crocante, zemoase, care sunt o sursa de vitamine importante, minerale si fibre dietetice. Amerigo Vespucci utiliza muraturile cand pleca in explorari pentru a ajuta echipajul sa evite scorbutul. Muraturile ajuta la prevenirea scorbutului, deoarece acestea sunt o sursa buna de vitamina C.
  • Ele sunt o sursa buna de vitamina B6, tiamina si vitamina A; cu toate acestea ele sunt cel mai cunoscute pentru a fi o sursa de vitamina K.
  • Muraturile au minerale esentiale, cum ar fi fier si potasiu.
  • Nimeni nu s-ar gandi la muraturi ca o sursa buna de calciu, dar au aproximativ 6% din valoarea zilnica recomandata.
  • Produsele vegetale contin fibre dietetice care ajuta la mentinerea sanatatii sistemelor noastre digestive. Muraturile au aproximativ 1,6 grame de fibre, 6% din valoarea zilnica recomandata.
  • Muraturile au un continut scazut de grasimi saturate si colesterol, ceea ce le face bune pentru inima.

Dezavantaje:

  • Continut de sodiu crescut: cele mai multe muraturi sunt foarte bogate in sodiu sau zaharuri, sau uneori, ambele. O portie de muraturi are in jur de 1251 de miligrame de sodiu sau 52 la suta din valorile zilnice recomandate.
  • Aditivi toxici de colorare: multe muraturi achizitionate din comert au o serie de coloranti pentru a mentine un produs mai atragator. In anii 1800, companiile au inceput sa coloreze muraturile cu substante toxice. In timp ce aditivii de culoare din muraturile de azi nu s-au dovedit a fi daunatori, cel mai bine este sa se evite consumarea a prea multe produse alimentare colorate artificial.

Comenteaza pe Forum MedLive.ro.

Redactia MedLive

In fiecare dimineata, vitMATINA va ofera sfaturi clare si concise pentru o viata sanatoasa si armonioasa.

Taguri Medlife: 
Comentarii

Cat despre compot, la modul in care este de obicei facut in gospodarii, este o bomba cu un continut foarte ridicat de zahar (pe langa cel continut deja de fructe, "gospodinele" mai adauga 2-3-4 linguri pe borcan).

Daca-i doar compot din fructe fierte fara zahar adaugat (desi ma indoiesc) e ok.

"Dezavantajele" apar la produsele cumparate si sunt valabile pentru aproape orice conserva cumparata. La produsele facute acasa sunt parametri ce pot fi controlati.

Cred c-ati ratat totusi cel mai important element al muraturilor si anume probioticele din procesul de fermentare. Este evident vorba doar de muraturile "adevarate", nu de cele in otet.

Bună ziua! Veţi reveni cu un articol legat de compoturi? Aş fi foarte interesat, fiindcă îmi plac foarte mult. Mulţumesc!

Alte articoleVezi toate articolele

Copiii care iau micul dejun zilnic au rezultate mai bune la testele IQ, conform unei cercetari de la Universitatea din Pennsylvania. Discutiile din timpul mesei pot facilita dezvoltarea cognitiva,...
Candida albicans traieste discret in corpurile noastre pana cand simte ca suntem slabi si atunci se adapteaza rapid pentru a merge pe ofensiva. Ciuperca provoaca de obicei infectii minore, insa...