Publicat la: 
24/09/2012

vitMATINA Transportul public gratuit este benefic pentru sanatate - studiu

Transportul gratuit cu autobuzul pentru persoanele de peste 60 de ani le poate incuraja sa fie mai active fizic, spun autorii unui studiu publicat in Jurnalul American de Sanatate Publica. Cercetatorii de la Imperial College din Londra au ajuns la aceasta concluzia printr-o analiza a datelor din UK National Travel Survey. Ei au descoperit ca persoanele cu un permis de autobuz sunt mult mai susceptibile de a merge frecvent pe jos si de acest lucru beneficiaza atat persoanele bogate cat si cele sarace.

Pastrarea conditiei fizice ajuta la mentinerea bunastarii mentale, mobilitate si forta musculara si reduce riscul de boli cardiovasculare, caderi si fracturi. Cercetarile anterioare au aratat ca 15 de minute de exercitii pe zi de intensitate moderata sunt asociate cu un risc de deces cu 12% mai mic la persoanele de peste 60 de ani.

Un alt studiu a constatat ca 19% dintre adultii din Marea Britanie obtin cantitatatea de exercitii fizice recomandate prin deplasarea activa. Organizatiile de sanatate publica cred din ce in ce mai mult ca exercitiile fizice 'accidentale', cum ar fi mersul pe jos la si de la statiile de autobuz, pot avea un rol important in mentinerea oamenilor intr-o forma fizica sanatoasa.

Permisele gratuite de transport cu autobuzul pentru persoanele cu varsta de 60 ani si peste au fost introduse in Anglia in 2006 si dau dreptul titularilor sa calatoreasca gratuit cu autobuzul local, dupa 09:30 in timpul saptamanii, pe tot parcursul zilei si la sfarsit de saptamana.

Sustinatorii acestui program spun ca acesta reduce excluziunea sociala in randul persoanelor mai in varsta si asigura accesul la calatorii pentru cei cu venituri limitate. Autorii noului studiu cred ca posibilele beneficii posibile pentru sanatatea publica ar trebui sa fie, de asemenea, luate in considerare.

"Avand in vedere necesitatea incurajarii persoanele in varsta sa fie active fizic, este o veste buna faptul ca furnizarea de permise de autobuz gratuite pare sa aiba un impact pozitiv", a declarat Sophie Coronini-Cronberg, de la Imperial College din Londra, care a a condus studiul.

Pentru transportul public din Bucuresti, conform siteului Regiei Autonome de Transport Bucuresti, sunt scutiti de plata taxelor de calatorie urmatoarele categorii de persoane:

  • copiii cu varsta sub 7 ani
  • veteranii de razboi, eroii si urmasii celor raniti sau decedati in Revolutia din Decembrie 1989 - pe baza legitimatiei speciale eliberata de Serviciul Patrimoniu R.A.T.B.
  • persoanele persecutate din motive politice, dislocati, deportati fostii detinuti politici
  • persoanele cu handicap - se vor legitima cu un document standard eliberat de Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectie a Copilului din fiecare judet, respectiv sector din municipiul Bucuresti, denumit Legitimatia pentru transportul urban cu mijloace de transport in comun de suprafata. Primesc legitimatie persoanele cu handicap grav sau accentuat, asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav si asistentii personali profesionisti ai persoanelor cu handicap grav sau accentuat. Toate aceste legitimatii sunt valabile pentru transportul in comun pe tot teritoriul tarii (indiferent de domiciliu)
  • toate categoriile de pensionari cu domiciliul stabil in Bucuresti - pe baza talonului de pensie si a actului de identitate

Comenteaza pe Forum MedLive.ro.

Redactia MedLive

In fiecare dimineata, vitMATINA va ofera sfaturi clare si concise pentru o viata sanatoasa si armonioasa.

Taguri Medlife: 

Comentarii

Cum să-i facem pe pensionari să fie mai activi?
Hmm, cred că cel mai sigur ar fi cu o pensie ceva mai consistentă.

In conditiile unui sistem de transport public corect dimensionat si cu o acoperire foarte buna a orasului, solutia abonamentelor gratuite pentru pensionari se poate lua in considerare.
In conditiile RATB-ului de acum, orice gratuite trebuie acordata doar in orele cu trafic scazut, pentru ca orice gratuitate generala v-a supra-supra-aglomera mijloacele de transport deja supra-aglomerate in orele de varf, generand un disconfort maxim calatorilor platitori.
Practic aplicam o regula simpla: nu oferi gratuitati atunci cand nu esti in stare sa oferi conditii normale platitorilor. Cand platitorii pot circula civilizat oricand si iti raman mereu locuri libere, atunci poti oferi si gratuitati.
In sensul celor propuse de acest articol, imbunatatirea sanatatii populatiei, imi doresc ca prioritatile investitionale ale Primariei Bucurestiului sa fie:
- trotuare si cai de circulatie pentru pietoni
- piste pentru biciclete, separate de pietoni si traficul auto
- culoare rezervate transportului in comun
- dotarea transportului in comun de suprafata
- transportul in comun subteran
Realizarea locurilor de parcare ar trebui sa fie ultima prioritate, pentru ca reprezinta o risipa de resurse si spatiu public. Masinile apartinand privatilor trebuie parcate pe spatiu privat, nu public. Cine nu isi permite spatiu privat pentru a-si parca masina va folosi transportul in comun.

Alte articoleVezi toate articolele

Stomatologii va vor spune ca o periuta de dinti manuala poate fi la fel de eficienta ca un model electric daca este folosita corect, dar cei mai multi pacienti pur si simplu nu se spala bine sau...
Consumul de suplimente cu Ginkgo biloba nu imbunatateste memoria, atentia sau capacitatea de a rezolva probleme la persoanele sanatoase, conform cercetatorilor de la Universitatea din Hertfordshire....