Publicat la: 
22/06/2015

Salate pline de maioneza, carnati si carne cu multa grasime si cartofi prajiti imbibati de ulei sunt ingrediente de nelipsit pentru orice gratar estival care se respecta, scrie Agerpres. Este dificil in asemenea conditii sa poti manca dietetic si, totusi, nutritionistii ofera zece sfaturi pentru a pregati un gratar cat mai sanatos, relateaza site-ul huffingtonpost.

1. Incepeti cu legumele
Incepeti masa cu o portie de salata sau de legume proaspete, sfatuieste Elisa Zied, nutritionista din New York. Serviti o farfurie cu legume proaspete si uitati de cele scaldate in ulei sau in otet. Cand veti termina de mancat, va ramane putin loc pentru preparatele din carne. Masa din carne trebuie insotita de platouri de cruditati: rosii, ciuperci, frunze de salata sau ceapa rosie taiata rondele, este de parere si confratele sau din Columbus (Ohio), Alexis Joseph. Cu cat vor fi mai multe legume, cu atat va ramane mai putin loc pentru carne.

2. Pregatiti garniturile de acasa
Veniti de acasa cu garnitura deja pregatita, lucru care va fi apreciat de gazde. Rochelle Sirota, nutritionista din Manhattan, sugereaza sa pregatiti o salata din varza cruda si morcovi rasi, inlocuind maioneza cu un dresing usor. Pentru aceasta puteti folosi iaurt grecesc, care ii va aduce proteine si o textura cremoasa. Iar daca nu aveti timp, cumparati humus, guacamole sau salsa din magazin, in care veti inmuia bucatele de legume taiate.

3. Deveniti fani ai marinatei
Prepararea carnii prin acest procedeu va face diferenta pentru un gratar bun. Monica Reinagel, nutritionista din Baltimore, sfatuieste sa se renunte la sosul barbecue pentru o alternativa mai lejera. "Marinati carnea in putin sos italienesc". Cititi pe ambalaj aportul de calorii pentru a-l alege pe cel mai putin dulce si mai dietetic, spune ea.

4. Inlocuiti carnea rosie cu pestele
Perfect pentru gratar, pestele este bogat in proteine si renumit pentru acizii grasi, omega 3, care stimuleaza activitatea cerebrala. "Puneti pe gratar fileu de somon marinat cu putin sos de soia, ulei de susan, sirop de artar, ghimbir proaspat si usturoi pentru a obtine o savoare asiatica", recomanda Alexis Joseph.

5. Folositi condimentele corecte
Gustos sau nu, savoarea unui hamburger (si valoarea sa calorica) este data de alegerea condimentelor. Nutritionista Cheryl Forberg recomanda mustarul de calitate: ' O lingura de mustar de Dijon contine 18 calorii, fara grasimi sau zaharuri adaugate, fata de 57 de calorii si 5 grame de lipide pentru o lingura de maioneza". Atentie la ketchup: sub aceasta denumire banala se ascunde o sursa mare de zaharuri. Daca nu puteti sa va lipsiti de acesta, alegeti varianta care nu este dulce.

6. Alegeti frigaruile
Carnea este mai buna cand este prezentata sub forma de tepusa, iar frigaruile se pot pregati din orice fel de carne. Cheryl Forberg sugereaza sa fie impanate cu ciuperci, rosii cherry, bucatele de vinete si de ardei capia. Foarte sanatoase sunt frigaruile din creveti sau din carne de pui care se impaca foarte bine cu legumele la gratar, asigura dieteticiana Angela Ginn-Meadow.

7. Limitati consumul de alcool
Elisa Zied recomanda sa se serveasca alcoolul si desertul cu moderatie. Ambele au un aport mare de calorii, fara vreun beneficiu nutritional. Indiferent de ce alegeti sa consumati, alternati paharele de vin cu pahare mari de apa. Daca stati afara in soare este bine sa fiti bine hidratati.

8. Optati pentru jumatate de burgeri
Folositi paine pentru a forma baza hamburgerului pe care il veti acoperi, nu cu paine, ci cu un strat de legume, propune Angela Ginn-Meadow. Se poate renunta cu totul la paine combinand carnea cu alimente crocante si o garnitura sanatoasa. Sau folositi in loc de paine rondele de grau integral, bogat in fibre, este de parere Cheryl Forberg.

9. Pentru desert, fructe coapte la gratar!
Puneti fructele pe gratar atunci cand jarul s-a domolit si priviti cum se caramelizeaza. Urmati sfatul lui Cheryl Forberg si evitati fructele prea coapte, care risca sa se prajeasca prea tare. Bananele, piersicile, perele, nectarinele si ananasul sunt delicioase pe gratar. Nu trebuie adaugat nimic: zaharul prezent in fructe va da acestui desert o savoare deosebita.

10. Fiti realisti si distrati-va!
La urma urmei, gratarul este un moment de relaxare de care trebuie sa profitati. "O masa chiar si copioasa nu distruge echilibrul unei alimentatii echilibrate", reaminteste Elisa Zied. 'Atunci profitati si evitati sa va culpabilizati prea mult, altminteri riscati sa stricati placerea unui gratar bun.

A.C.

Taguri Medlife: 

Alte articoleVezi toate articolele

Majoritatea persoanelor nu acorda suficienta importanta hidratarii, dar aceasta poate avea un impact enorm asupra starii generale de sanatate. In ciuda faptului ca este crucial sa bem suficienta apa...
Ce modificari se produc in trimestrul al II-lea de sarcina? La ce trebuie sa fie atenta o gravida in aceasta perioada? Care sunt principalele investigatii medicale ce trebuie efectuate sau repetate...