Publicat la: 
7/10/2010

Copiii cu ADHD sau alte tulburari comportamentale sunt plimbati dintr-o scoala in alta, dublu stigmatizati. Psihologii se impart intre 2-3 scoli, 3-4 gradinite - Seminar Salvati Copiii, de Ziua Mondiala a Sanatatii Mintale

Seminarul Salvati Copiii / Foto: Arhiva organizatiei

La nivelul anului 2007, se estima ca 880.709 copii din Romania intruneau criteriile de diagnostic pentru o problema de sanatate mintala, dintre care 572.461 cu tulburari de anxietate, 220.177 cu ADHD, 154.124 cu depresie, 88.070 cu tulburare de conduita, 44.035 cu schizofrenie si tulburari psihotice si 8807 copii cu autism. Dificultatile de integrare sociala, scolara, dar si lipsa accesului la tratament de specialitate genereaza traume suplimentare in viata acestor copii. De Ziua Mondiala a Sanatatii Mintale, Organizatia Salvati Copiii a lansat prima cercetare calitativa "Analiza serviciilor de sanatate mintala pentru copiii din Romania", in colaborare cu Centrul de Sociologie Urbana si Regionala CURS.

Cercetarea isi propune sa analizeze tiparele de identificare, de referire si de colaborare terapeutica intre specialistii psi implicati in tratarea tulburarilor de sanatate mintala la copii si adolescenti. Intr-un plan secundar, sa descrie traseul copilului diagnosticat cu una dintre problemele enumerate mai sus prin sistemele medical, de educatie si protectie sociala.

Analiza serviciilor de sanatate mintala pentru copiii din Romania - cercetare calitativa, in prezentarea coordonatorului de proiect Diana Stanculeanu si sociologului Ciprian Gradinariu, de la Salvati Copiii

  • Cercetarea de teren a fost realizata in perioada martie - august 2010; au fost realizate 75 de interviuri in orase mari ale tarii si Bucuresti. Pentru cea de-a doua parte a studiului, analiza cantitativa, au fost trimise adrese catre 44 de institutii din domeniul sanatatii mintale - spitale de psihiatrie, sectii de psihiatrie infantila din alte tipuri de unitati sanitare. Din aceste 44 de adrese, s-au intors aproximativ 12 completari pentru baza de date.

Cateva concluzii ale analizei calitative:

  • Numarul indigen de specialisti este de circa 200 de medici de psihiatrie infantila, acelasi de la nivelul anului 2007.
  • Dificultatea de a crea echipa absolut necesara in cadrul interventiei - medic de familie, medic pediatru, medic psihiatru, asistent social, logoped etc.
  • Asistentii sociali lipsesc in multe centre de sanatate mintala, ceea ce afecteaza inclusiv stabilitatea familiei.
  • Colaborari deficitare pe orizontala intre medicul de psihiatrie infantila, pediatru si medic de familie.

Analiza cantitativa:

  • Un exemplu: in ponderea ADHD, procentajele centralizate in analiza noastra sunt foarte diferite: de la 5% din totalul cazurilor intr-o anumita unitate sanitara, la aproape 60% in alta unitate. Sociologul din mine (Ciprian Gradinariu - n.red.) va spune ca diferentele sunt semnificative din punct de vedere statistic.
  • Am incercat sa explicam aceste diferente. In primul rand, este o problema la nivelul procedurilor de evaluare si interventie, ne stabilite sau nepromovate intre medici; in al doilea rand, exista si diferentele de competenta oferite de scoala romana de psihiatrie. Din cate stiu, pana in 1996, competenta era de neuropsihiatrie infantila, de atunci insa se cheama psihiatrie infantila.
  • Mai sunt cazurile in care in spatele diagnosticului de ADHD sau tulburari comportamentale se ascund disfunctionalitati in familie.
  • Apare si o presiune asupra specialistilor sa puna un diagnostic.

Traseul copiilor cu tulburari de sanatate mintala. Unde sunt identificate aceste probleme:

  • Familia;
  • Mediul scolar.

Doar o parte dintre psihologii scolari sunt psihologi clinicieni

  • In momentul in care i se spune parintelui: "copilul are o problema", apare de obicei o reactie de respingere, negare, prejudecati etc. Apoi apare intrebarea: "cui ma adresez?". Aici incepe un drum labirintic. Cei mai multi se indreapta intr-o prima faza catre doua categorii: medicul de familie sau pediatrul, mai degraba pediatrul. De obicei, pediatrul trimite parintele catre medicul de familie. Alti parinti se adreseaza direct institutiilor specializate. Mai putini se indreapta catre psihologi din sistemul privat, unde preturile sunt prohibitive.
  • Nu exista o comunicare reala intre medici de familie si asistenti sociali.
  • Procesul de identificare precoce al unei boli mintale: specialistii (medic de familie, pediatru etc.) nu au o pregatire adecvata in ceea ce priveste sanatatea mentala a copilului.
  • Psihologul scolar, de pilda, poate avea un background educational diferit de cel psihologic. Doar o parte dintre psihologii scolari sunt psihologi clinicieni cu competenta de a da indrumare in acest sens.
  • Productia de psihologi este mare, dar foarte putini au competente serioase de psihoterapie.
  • Pregatirea, competenta pediatrilor - la fel. Modulul de psihiatrie din timpul rezidentiatului cuprinde numai patologie severa, grea, cu incidenta foarte scazuta. Dereglarile dintr-o familie obisnuita nu fac parte din aceasta categorie.

Nu exista psiholog intr-o scoala cu mai putin de 800 de copii. De obicei, un psiholog deserveste 2-3 scoli sau 3-4 gradinite

  • Normele Ministerului Educatiei: in norma ME nu poti avea psiholog scolar intr-o scoala care are mai putin de 800 de copii. Sunt psihologi scolari care servesc 2-3 scoli sau 3-4 gradinite, iar acoperirea pe care o poate face e foarte scazuta. In plus, cei mai multi dintre ei sunt concentrati in zonele urbane, nu-i vom gasi niciodata in scolile si gradinitele din mediul rural.
  • Diferitele specializari pe care le au consilierii scolari: doar jumatate dintre cei 2100 consilieri scolari sunt de profesie psihologi.

Lipsesc programele de educatie a familiei si a pedagogilor

  • Parintele se confrunta in primul rand cu dificultatile de acceptare: "copilul meu nu poate avea o astfel de problema". Programele de educatie a acestor familii lipsesc cu desavarsire. La aceasta se adauga prejudecatile oamenilor din jur legate de tot ce inseamna o problema de sanatate mintala.
  • La fel, exista un numar redus de programe de educatie pentru pedagogi. Se ignora rolul esential pe care scoala trebuie sa il joace in integrarea copilului si adolescentului, cu o formare la nivel minimal (a pedagogului - n.red.), pentru a sti cum sa gestioneze situatia cu un copil cu acest gen de probleme.
  • Exista numeroase dificultati de identificare a problemei mintale, de referire, de legatura cu scoala. Scoala este foarte importanta in patologii usoare si frecvente: contextul de viata al copilului este foarte diferit acasa fata de scoala, iar ora la psiholog nu este eficienta daca nu este completata in mediul educational si instruirea parintilor.

Locul acestor copii este la scoala!

  • Locul acestor copii este la scoala! Ne confruntam cu numeroase plangeri ale parintilor pe care se pun presiuni: profesorii, directorii de scoli, le solicita parintilor sa isi mute copiii in scoli speciale; sunt plimbati dintr-o scoala in alta, dintr-o gradinita in alta, dublu stigmatizati.
  • Nu poti accesa (solicita) un profesor de sprijin pe parcursul anului scolar, ci numai la inceputul anului.
  • Profesorul de sprijin lucreaza cu copilul numai aproximativ doua ore saptamanal, ceea ce este foarte putin.

Alte probleme evidentiate in studiu:

  • Caracterul prohibitiv al sistemului privat.
  • Calitatea terapeutica multidisciplinara.
  • Nevoia uriasa a unui logoped in orice echipa terapeutica.
  • La fel, nevoia unui terapeut ocupational in orice echipa terapeutica.
  • Nedecontarea serviciilor de psihoterapie de catre CNAS - fapt care genereaza si acele prohibitii in sistemul privat.

Recomandarile Salvati Copiii pentru imbunatatirea serviciilor de sanatate mintale adresate copiilor:

  • Definitivarea si aprobarea unui cadru potrivit pentru sanatatea mintala a copiilor si adolescentilor.
  • Un modul de psihiatrie infantila in formarea medicului de familie.
  • Un modul de formare a medicilor pediatri inclusiv pe patologii medii si usoare, frecvente. (80-90% din cazurile de psihiatrie sunt de patologie usoara.)
  • Formarea consilierilor scolari pe competente de sprijin in sanatate mintala.
  • Incurajarea programelor de formare continua pentru cadrele didactice.
  • Dezvoltarea de retele de comunicatie intre toate verigile lantului: medic de familie, medic pediatru, medic psihiatru, asistent social, pedagog, logoped, terapeut ocupational etc. (In localitatile in care aceste retele exista, situatia este mai buna, asa cum am vazut in unele orase - prietenia dintre specialisti, forumuri prin care ei incearca si uneori reusesc sa depaseasca bariere.)
  • Dezvoltarea serviciilor de parenting si interventie in familie.
  • Decontarea serviciilor de psihiatrie de catre CNAS pentr ca acestea sa fie cat mai putin prohibitive.
  • Dezvoltarea programelor specifice adresate copiilor.
  • Continuitatea terapiei-cadru.

Iata alte declaratii din cadrul seminarului:

Gabriela Alexandrescu, Presedinte Salvati Copiii:

  • In momentul de fata, ingrijirile de sanatate mintala pentru copii si adolescenti in Romania se plaseaza in spitale de psihiatrie sau sectii de psihiatrie infantila din alte tipuri de unitati sanitare.
  • In toata lumea, tulburarile de sanatate mintala depind de implicatii individuale, sociale, dar si de politicile de supraveghere guvernamentale.
  • Mi-as dori foarte mult ca Ministerul Sanatatii sa continue munca de elaborare a politicilor pentru a coagula demersurile necesare, pregatirea profesionistilor; trebuie sa clarifice si sa realizeze un plan national in acest sens.

Razvan Chivu, consilier personal al ministrului Sanatatii:

  • Specialisti in psihiatrie infantila sunt cateva sute de oameni raspanditi in tara. La nivelul Uniunii Europene, numarul de psihiatri e foarte mic, intrucat pregatirea lor este indelungata si laborioasa. In plus, un numar urias de cazuri necesita implicare personala.
  • Au fost aduse modificari in Legea Sanatatii Mintale.
  • Pregatirea medicilor de familie nu le permite sa recunoasca un copil cu probleme mintale. Exista copii nediagnosticati sau care pur si simplu nu sunt trimisi mai departe spre specialisti care sa-i poata ajuta.

Ileana Botezat Antonescu, directorul Centrului National de Sanatate Mintala, Ministerul Sanatatii:

  • Cu privire la estimarile facute, sanatatea mintala a romanilor in general, nu avem un studiu la nivel national care sa ne spuna exact cati suferinzi sunt etc.
  • Am reusit sa trecem Legea de Asigurare a serviciilor specializate integrate de sanatate mintala, educatie si sociale (Legea 151 din 12 iulie 2010, prin decretul nr.791/2010, publicata in Monitorul Oficial 483 din 14 iulie - n.red.). Este un succes care se datoreaza presiunii, insitentei, determinarii (hotararii - n.red.) pe care asociatiile de parinti si ong-urilor care au sustinut asociatiile. Fara aceasta acrtiune conjugata, nu se poate. De unul singur nu poti face actiuni de o asemenea complexitate.
  • Noi, actorii care jucam un rol mai mic sau mai mare pe scena sanatatii mintale trebuie sa ne implicam, sa ne cunoastem.
  • Trebuie sa stimulam personalul implicat sanatatea mintala - este o munca deosebita, care cere devotiune, disponibilitate.

Cristina Pocora, presedinte Comisia pentru Egalitate de Sanse:

  • Este dificil sa vorbim acum despre o analiza a serviciilor, de aceea consider ca sunteti temerari demarand aceasta analiza calitativa a autoritatilor care fac politicile.
  • Din pacate, categoriile vulnerabile sunt uneori la limita societatii.
  • Intr-o scoala normala nu exista suport, din diverse motive. Fie nu se doreste ca un anumit profesor sa nu isi piarda locul de munca, mai sunt si acele punctaje in sistemul de educatie pentru profesori etc.
  • O sa spuneti ca e o problema de sistem si va dau dreptate. Ministerul Sanatatii ar trebui in egala masura sa ia partea acestor categorii alaturi de Ministerul Educatiei, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
  • Asa cum s-a spus aici, Parlamentul asteapta deschidere si cooperare, initiative precum aceasta lege care sprijina copiii cu autism. Deschiderea noastra fata de atatea asociatii de parinti de multe ori in Parlament este conditionata de acea replica scurta "nu avem bani".
  • Sanatatea, educatia sunt zone care in perioada de criza au cu atat mai multa nevoie de finantare.

Emma Olaru, Redactia MedLive.ro

Comentarii

ce Dumnezeu, acum 2 zile ati mai publicat un articol pe tema asta ! Medicamentele acelui concern farmaceutic tot nu se vor vinde. Oamenii stiu despr ce e vorba. Nu-si transforma copii in zombii !. Nu mai insistati.

Pentru inregistrarea unor rezultate vizibile in evolutia copilului, trebuie sa existe neaparat o stransa colaborare intre profesori si parinti. Acestia din urma trebuie sa continue acasa, in timpul liber, lucrul inceput la scoala, astfel incat sa se evite efectul "Manastirea Argesului".

Medicii nu stiu ce sa mai inventeze pentru a mai incasa niste bani. Din 4 milioane de copii, scot bolnavi mintal 25% !!! Exista intr-adevar si copii cu probleme dar acestia nu au cum sa fie intr-un procent atat de mare. Se vrea asistenta psihiatrica si psihologica pentru copii absolut normali, numai din avaritie ?. Un copil normal, supus unor sedinte terapeutice de acest gen are toate sansele sa devina un adult cu probleme. I se insufla, de exemplu, copilului ca el are probleme de concentrare, intelegere si atentie. Acest copil, in scurta vreme va refuza sa mai fie activ, motivandu-si calificativele sau notele proaste prin scuza * eu nu pot sa invat pentru ca am deficiente de concentrare* copilul se va simti exclus de ceilalti copii considerat *sanatosi* si in consecinta se va autoexclude din cercul lor (sa nu uitam cat de cruzi pot fi copii cu cineva considerat *handicapat*). Acest comportament al copilului de autoaparare va fi diagnosticat de *specialistii psihologi -psihiatrii ca dificultate de integrare sociala, apoi copilul va deveni cu adevarat anxios si asa, din aproape in aproape, copilul normal va ajunge sa fie catalogat *copil cu probleme mintale*, stampila ce apoi il va urmarii toata viata. Acest sistem nu este inventia romanilor, el se efectueaza cu *succes* de cativa ani buni in Germania de exemplu, iar noi ne-am grabit sa-l adoptam. Nu stiu cine este creierul acestor aberatii, dar cu siguranta cineva doreste ca populatia viitoare a pamantului sa fie in procentaj din ce in ce mai mare considerata handicapata mintal, si handicapata fiind, drepturile sociale si cele de decizie sa-i fie interzise. Cine si de ce gandeste un astfel de viitor omenirii ?

Nu este o boala reala, treziti-va!

Din pacate, mai sunt oameni care isi transforma, de buna voie copiii in zombi, internandu-i pentru 24 de ore intr-o unitate sanitara (Cluj-Napoca, Targu - Mures) unde li se realizeaza o "evaluare", dupa care li se prescrie administrarea de Strattera, in doze crescute progresiv - medicament care a provocat, cel putin in SUA, sinuciderea a sute de copii.

Aveti un copil cu probleme de sanatate mintala? Aveti un copil cu ADHD ca sa stiti ce inseamna? Cunoasteti cei "sute de copii" care s-au sinucis in SUA? Vorbiti in necunostinta de cauza. Sanatos mintal inseamna sa nu ai nici o suferinta a sufletului si a mintii, copiii au astfel de probleme mai mici si mai mari pe care parintii nu le inteleg si nu le diagnosticheaza, nu sunt identificate si sunt de vina medicii. Nu luati in calcul medicii neprofesionisti. Cautati pe altii care va ajuta sa fie bine copilul.

Fiul meu are 18 ani si are aceste simptome ale ADHD-ului inca de la varsta de 10 ani,In aceasta perioada am fost la psihiatru la psihologi dar nu am primit sprijin, intelegere nici macar o explicatie a acestor manifestari.Habar n-am avut de acest ADHD am aflat intamplator citind un articol intr-o revista.Acum inteleg multe. In acesti ani am simtit ca stau pe lama unui cutit foarte ascutit si din moment in moment se putea intampla ceva.Sentimentul este groaznic. Fie ca a fost zi sau noapte eu a trebuit sa am ochii larg deschisi pentru a nu-l pierde de tot.

sant o mama cu 3 copi dintre care la ora actuala am ramas cu cel mai mic de 24\ani si imi este f.foarte greu cu el fiind bolnav cu handicap gr.1tulburari grav de comportament fata de mama scrizofenie ag.reactii inverse fata de mamaagresare fizica si verbala batai etc.sant singura cu el nu stiu ce sa fac ajutati-ma..

Sunt o mama care are un copil la profesionala In Pitesti directo área mi a cerut sa il mut pe motivo ca nu ii va da diploma abandonar sindromul adhd la inspectora ma trimite la alte scoli sa vada daca il acepta unde este dreptul copilul ce sa fac unde sa merg ca acest copil sa aibe o meserie ca sa nu ajunga alt ceva nimeni nu ma asculta

Alte articoleVezi toate articolele

Multe mituri despre obezitate persista in absenta unor dovezi stiintifice. Sustinerea convingerilor nejustificate poate duce la politici publice neinformate, recomandari clinice si de sanatate...
Inotul este benefic la orice varsta, dar atentie la apa din piscine / Foto: MedLive Copiii mici cu istoric familial de alergii sau astm nu ar trebui sa frecventeze piscinele tratate cu clor,...