Publicat la: 
6/04/2017

Cum tratam constipatia fara medicamente 

Constipatia este o situatie inconfortabila des intalnita in contextul actual, in care ne este din ce in ce mai greu sa patram obiceiurile unei alimentatii sanatoase. Desi solutia cea mai la indemana este administrarea laxativelor pentru redobandirea confortului intenstinal, exista modalitati naturale pentru care putem opta, fara a ne ingreuna functiile hepatice.

Constipatia poate fi cauzata de alimente pe care le consumi sau de evitate, de alegeri ale stilului de viata, de medicamente sau de boli. Dar pentru multe persoane, cauza constipatiei cronice este adesea necunoscuta. Aceasta este denumita constipatie cronica idiopatica.

Constipatia se caracterizeaza prin mai putin de trei miscari intestinale pe saptamana. Cu toate acestea, poate implica si alte simptome neplacute, cum ar fi disconfortul cand mergeti la baie, balonarea abdominala si durerea din cauza scaunelor fiind dure, uscate si dificil de trecut. Din pacate, constipatia poate avea un efect negativ grav asupra calitatii vietii, precum si asupra sanatatii fizice si mentale.

Remedii naturale pentru a trata constipatia

Exista multe moduri naturale care ajuta la ameliorarea constipatiei. Puteti incerca sa faceti urmatoarele lucruri din confortul propriei case si majoritatea sunt chiar sustinute de stiinta.

Bea mai multa apa. Pentru a trata constipatia este recomandat sa consumam apa. Cantitatea de apa necesara pentru a ajuta evacuarea continutului intestinal poate varia, astfel ca unei persoane de circa 60 de kg i se recomanda sa consume doi litri de apa, insa cu cat persoana in cauza are o greutate corporala mai mare, cu atat necesarul de apa creste pentru a trata constipatia in mod eficient.

Unele studii au descoperit ca apa minerala este mai eficienta decat apa de la robinet pentru ameliorarea constipatiei. Este vorba despre persoanele cu constipatie cronica idiopatica sau sindrom de colon iritabil. Cu toate acestea, nu incepeti sa beti mai multe bauturi carbogazoase, cum ar fi sucurile cu zahar, deoarece sunt o alegere proasta pentru sanatatea dvs. si va pot agrava constipatia.

Mananca mai multe fibre. Pentru a inlatura disconfortul abdominal cauzat de constipatie specialistii ne recomanda sa consumam fibre pentru a ajuta tranzitul intestinal. Ideal ar fi ca femeile sa consume circa 25 de grame de fibre pe zi, iar barbatii pana la 38 de grame de fibre din fructe, legume, cereale si nuci.

Exista multe fibre dietetice diferite, dar, in general, se incadreaza in doua categorii:

  • Fibre insolubile: se gasesc in tarate de grau, legume si cereale integrale. Acestea adauga volum in scaunele tale si sunt gandite sa le ajute sa treaca mai rapid si mai usor prin sistemul digestive;
  • Fibre solubile: se gasesc in tarate de ovaz, orz, nuci, seminte, fasole, linte si mazare, precum si in unele fructe si legume. Acestea absorb apa si formeaza o pasta asemanatoare unui gel, care iti inmoaie scaunele si imbunatateste consistenta.

Antrenamentul fizic. Miscarea fizica de intensitate redusa este deosebit de importanta pentru stimularea tranzitului intestinal. Cu cat repaosul este mai lung, cu atat miscarile intenstinale sunt mai intarziate, iar stomacul nostru proceseaza mai greu alimentele consumate, afirma specialistii.

In timp ce multe studii au descoperit ca exercitiile fizice nu afecteaza numarul vizitelor la baie, se pare ca reduc unele simptome de constipatie. Daca sunteti constipati, atunci incercati sa optati pentru plimbari obisnuite. 

Bea cafea, in special cafea cofeinizata. Pentru unii oameni cafeaua poate creste nevoia de a merge la baie. Acest lucru se datoreaza faptului ca cafeaua stimuleaza muschii sistemului digestiv. De fapt, un studiu a descoperit ca cafeaua cofeinizata va poate stimula intestinul in acelasi mod in care o masa poate. Acest efect este cu 60% mai puternic decat apa potabila si 23% mai puternic decat consumul de cafea decofeinizata.

Cafeaua poate contine, de asemenea, cantitati mici de fibre solubile care ajuta la prevenirea constipatiei prin imbunatatirea echilibrului bacteriilor intestinale.

Mancati alimente probiotice sau luati suplimente probiotice. Probioticele pot ajuta la prevenirea constipatiei cronice. S-a demonstrat ca persoanelor care au constipatie cronica au un dezechilibru de bacterii in intestinul lor.

Se crede ca alimentele probiotice ar putea ajuta la imbunatatirea acestui echilibru si la prevenirea constipatiei. De asemenea, ar putea ajuta la tratarea constipatiei prin producerea de acid lactic si acizi grasi cu lant scurt. Acestea pot imbunatati miscarile intestinale, facand mai usor trecerea unui scaun.

O recenzie recenta a descoperit ca probioticele par sa trateze constipatia functionala prin cresterea frecventei miscarilor intestinale si imbunatatirea consistentei scaunelor.

Pentru a include probiotice in dieta dvs., incercati sa mancati alimente care contin probiotice. Exemplele includ iaurtul, usturoiul si kimchiul, care contin bacterii vii si prietenoase.

Incercati o dieta cu continut scazut de FODMAP. onstipatia poate fi un simptom al sindromului intestinului iritabil. Dieta cu continut scazut de FODMAP este o dieta de eliminare care este adesea folosita pentru a trata aceasta boala.  FODMAP inseamna oligo-zaharide fermentabile, dizaharide, monosacharide si polioli. Dieta implica limitarea alimentelor cu continut ridicat de FODMAP pentru o perioada de timp inainte de a le reintroduce pentru a determina pe care le puteti tolera. Cu toate acestea, daca aveti sindromul intestinului iritabil predominant de constipatie, dieta cu continut scazut de FODMAP nu este suficienta.

Probabil va trebui sa acordati atentie altor aspecte ale dietei dvs., cum ar fi sa beti suficienta apa si sa consumati fibre, pentru a experimenta ameliorarea simptomelor dumneavoastra.

Manancati alimente prebiotice. Fibrele dietetice cresc consistenta scaunului, putand imbunatati frecventa circulatiei intestinale.

Un alt mod prin care unele fibre pot ajuta la tratarea constipatiei cronice este prin efectele lor asupra sanatatii dvs. digestive. Fibrele prebiotice imbunatatesc sanatatea digestiva prin hranirea bacteriilor prietenoase din intestin. Acest lucru poate imbunatati echilibrul bacteriilor intestinale.

De fapt, prebioticele precum galacto-oligozaharidele s-au dovedit ca ajuta la cresterea frecventei miscarilor intestinale, precum si la inabusirea scaunelor. Alimentele bogate in fibre prebiotice includ usturoiul, ceapa si bananele.

Mananca prune. Prunele si sucul de prune sunt adesea apreciate ca remediu al naturii pentru constipatie. Pe langa fibre, prunele contin sorbitol laxativ natural. Acesta este un alcool zahar care are efect laxativ.

Studiile au aratat ca prunele pot fi mai eficiente decat fibrele. Daca sunteti constipati, prunele ar putea fi cea mai usoara solutie naturala disponibila. Se crede ca doza eficienta este de aproximativ 50 de grame (aproximativ 7 prune medii) de doua ori pe zi.

Reducerea nivelului de stres. Nivelul ridicat de stres, chiar pe perioade limitate de timp, pot perturba miscarile regulate ale intestinului, contribuind astfel la aparitia constipatiei. Cu cat suntem mai stresati, cu atat creierul nostru este prea ocupat pentru a mai transmite informatia necesara catre intestine si a intra in starea de relaxare ce favorizeaza procesul de digestie.

Momentul potrivit. Daca simtim nevoia sa mergem la toaleta, trebuie sa profitam de moment. Amanarea momentul poate tensiona miscarile intestinale, accentuand disconfortul si prelungind constipatia.

Complicatii ale constipatiei

Cele mai frecvente complicatii asociate cu constipatia sunt disconfortul si iritarea care pot duce la:

  • Hemoroizi;
  • Sangerare rectala;
  • Fisuri anale. 

Uneori, dificultatea de a trece printr-o miscare intestinala poate provoca complicatii mai grave, cum ar fi:

  • Prolaps rectal (intestinul gros se desprinde in interiorul corpului si se impinge din rect);
  • Afectiuni fecale (scaunul dur si uscat este blocat in corp si nu poate fi expulzat in mod natural).

Bibliografie

www.medicalnewstoday.com

www.stanfordhealthcare.org

Specialitate: 

Echipa medicala MedLife - Ecografie 2D, Endoscopie Gastroenterologie, Gastroenterologie, Medicina interna

Medic Specialist
Pop Cosmin-Iuliu,Medic specialist
Medic specialist
Muntean Alina,Medic Specialist
Medic Primar
Medic Specialist