Publicat la: 
25/01/2019

Decalajul de doua ore intre cina si culcare este considerat a fi o practica eficienta pentru sanatate si pentru reducerea riscurilor anumitor boli. Specialistii au condus un nou studiu, prin care au demonstrat ca aceasta pauza de doua ore nu este asociata cu modificari ale nivelului de glucoza din sange in cazul adultilor sanatosi, pe termen lung, potrivit sciencedaily.com.

Se considera ca adultii care evita sa ia cina, sau sa consume gustari inainte de a merge la culcare au parte de anumite beneficii medicale pe termen lung. In japonia, diferenta recomandata este de minim doua ore, de cel putin trei ori pe saptamana.

Totusi, bazandu-se pe constatarile lor, specialistii sugereaza ca ar fi mai bine ca oamenii sa doarma suficient, sa isi mentina greutatea, sa consume alcool moderat si sa renunte la fumat pentru a avea un stil de viata sanatos si pentru a preveni anumite boli, cum ar fi diabetul si bolile de inima, care sunt asociate cu un nivel ridicat de glucoza.

In Japonia persoanele care au intre 40 si 74 de ani primesc controale regulate pentru reducerea riscului de imbolnavire din cauza stilului de viata, risc ce creste pe masura ce imbatranim. Aceasta verificare include un test de glicemie si o evaluare a stilului de aviata si a obiceiurilor alimentare, printre care se numara si decalajul dintre cina si culcare.

Totusi, oamenii de stiinta sustin ca nu exista dovezi clare care sa confirme ca aceasta practica functioneaza. Astfel, au decis sa evalueze impactul potential asupra nivelului de HbA1c, o masura a glicemiei medii, pe termen lung, considerat un indicator fiabil al riscurilor viitoare in materie de sanatate.

Cum a decurs studiul?

Specialistii au examinat datele medicale a 1573 de adulti sanatosi, de varsta mijlocie sau varstnici, care nu sufereau de diabet, fiind urmariti timp de trei ani (2012,2013,2014).

Doua treimi dintre participanti au fost femei, iar doua treimi au depasit varsta de 65 de ani si s-au pensionat. Pe langa obiceiurile alimentare, cercetatorii au analizat cat timp au fumat, intensitatea activitatilor fizice, cresterea in greutate dupa varsta de 20 de ani (rapid sau lent), cat alcool consuma pe zi si daca obisnuiesc sa sara peste micul dejun.

Care au fost rezultatele studiului?

83 de barbati (16%) si 70 de femei (7,5%) s-au culcat la doua ore dupa ce au luat ultima masa din ziua respectiva. Media HbA1c nu s-a schimbat semnificativ pe parcursul celor trei ani. In anul 2012 a fost 5,2%, iar in 2014 a ajuns la 5,58%, procentele fiind incadrate in intervalul normal. Nu au existat nici diferente semnificative intre barbati si femei.

In schimb, greutatea corporala, tensiunea arteriala, grasimile din sange, activitatile fizice, fumatul si consumul de alcool par a fi puternic asociate cu modificarile nivelurilor de HbA1c.

Cercetatorii subliniaza faptul ca exista riscul ca rezultatele sa nu se aplice tuturor natiunilor deoarece dieta traditionala japoneza e bogata in legume si supa, iar portiile sunt mici. Totusi, acestia sustin ca, contrar convingerii generale, un interval scurt intre ultima masa a zilei si ora de somn nu afecteaza semificativ nivelul de HbA1c.

”Ar trebui sa acordam mai multa atentie cantitatii de mancare, componentelor alimentare, somnului odihnitor, sa evitam fumatul, consumul de alcool si sa ne mentinem la o greutate sanatoasa deoarece acesti factori au o influenta mai profunda asupra procesului metabolic”, concluzioneaza autorul studiului.

Sursa: www.sciencedaily.com

Specialitate: 
Adaugă comentariu nou

Echipa medicala MedLife - Nutritie

Nutritionist