Profesia o practic cu mintea și cu sufletul

InfoLife
27 Decembrie 2021
Autor: Echipa medicală MedLife
profesia o practic cu mintea si cu sufletul

Având la bază o experiență considerabilă, dr. Larisa Chiriac, director medical al Grupului MedLife, ne-a povestit despre măsurile care au fost necesare pentru adaptarea la pandemie și despre provocările în administrarea sănătății în viitorul apropiat.

Spuneți-ne, vă rog, cum ați ales medicina și care au fost începuturile dvs. profesionale.

Ceea ce știu sigur e că nu mi-am dorit niciodată să fiu altceva. Am ales medicina din dorința de a ajuta, de a face ceva și pentru ceilalți. Am început facultatea în 1990 și în perioada respectivă era o emulație în întreaga societate. Toată lumea simțea că a venit vremea să facă lucruri deosebite. Oamenii își dădeau voie să fie buni. Fără alte așteptări. Era o descătușare de energii și emoții pozitive. Anii din facultate au fost frumoși.

Am venit de la Galați în octombrie 1990, în anul întâi de facultate, și deja în ianuarie 1991 eram angajată la Centrul de Boli Cardiovasculare al Armatei. Am lucrat aici în primii trei ani, anii preclinici. Stagiatura am făcut-o într-un spital de copii, Spitalul Caraiman, care între timp s-a desființat. Tot ce se numește formare profesională, exceptând anul de stagiatură, totul se leagă de Centrul de Boli Cardiovasculare al Armatei. Acolo m-am și întors în momentul în care am terminat rezidențiatul. Și am rămas 13 ani, până în ianuarie 2017, când am venit la MedLife.

De aproape 5 ani sunteți directorul medical al Grupului MedLife. Cum ați primit această provocare?

Într-o entitate privată, creativitatea este potențată, stimulată și promovată. Lanțul decizional este mult mai scurt. Ai libertatea să reiei sau să redesenezi, deci nu rămâi înțepenit într-un proiect dacă ceva nu merge. Provocarea a fost legată de faptul că unitățile publice au avut un set de rigori administrative, o legislație care obliga la o organizare într-un anume fel. Destul de târziu, din 2009, toate reperele legislative care guvernează activitatea medicală au mențiuni legate și de unitățile private. Practic, a fost nevoie de adaptare.

Totodată, intrarea unităților private în contract cu casele de asigurări, respectiv accesul către fonduri publice, a obligat entitatea privată să se conformeze la aceleași norme și reguli ca unitatea publică. Și atunci, cumva, inclusiv privatul, dacă dorește accesul în acel teritoriu, trebuie să urmeze pașii pe care unitatea publică îi face de foarte multă vreme.

Cum ați descrie, pe scurt, activitatea dvs.?

Ce trebuie să facă un om din poziția de director medical? În principiu, să conceapă linii directoare pentru modul în care se desfășoară activitatea medicală în Grupul MedLife. Un exemplu poate fi stabilirea direcțiilor de siguranță într-un context epidemiologic special. Practic, ce măsuri trebuie să implementeze și cum să-și organizeze activitatea fiecare unitate, clinică ori spital. Se trasează liniile generale după care se începe procesul de „rafinare” a nuanțelor. Trebuie să iei principiul și să-l faci aplicabil în toate structurile, încercând cumva să protejezi cultura locală. Dar fiind atât de mulți, și atât de mari, și atât de neuniformi, practic lucrezi cu resurse diferite. Nu merge să spui: „Stricați tot aici și de mâine faceți așa!”

Mai degrabă propui pașii care trebuie să ducă în zona corectă, respectiv cea de respectare a legalității.

Apoi, „mediezi” orice fel de discrepanță de opinii. Și te ocupi de tot ce înseamnă analiză, comisie medicală, evaluare, în ipoteza unui malpraxis. Devii persoana care comunică oficial cu structurile terțe într-o ipoteză mai puțin plăcută.

Cum reușiți să depășiți situațiile dificile?

E foarte delicat pentru că nu toți medicii noștri sunt ai „casei”, mulți lucrează și în alte entități. În momentul în care vin în MedLife, tind să aplice alte reguli. Și atunci practici cumva un soi de balet pe sârmă. Dar trebuie să reușești să convingi pe toată lumea că țelul nu este să le dezechilibrezi scara de valori, ci dorința de a face lucrurile corect din punct de vedere medical și legal.

În cazul în care se întâmplă ceva neplăcut, toată lumea face un pas în spate și atunci trebuie să-ți asumi răspunderea. Să evaluezi situația, să ajuți pacientul și personalul să traverseze liniștiți perioada de turbulențe. Și după ce trece episodul să analizezi la rece, să vezi unde sunt punctele nevralgice, să descoperi verigile slabe și să le repari.

Ce măsuri au fost implementate pentru adaptarea la pandemie?

MedLife a implementat încă de la început cele mai riguroase măsuri. Am fost primii care am impus triaj epidemiologic și circuite clar definite. Ca dovadă, MedLife nu a avut schimbări de substanță față de modul de lucru unitar pe care l-am implementat în 2020. Apoi, acesta s-a regăsit și ca măsură oficială.

Rezultatele studiilor MedLife sunt trimise către autorități și datele au fost utilizate pentru a se implementa măsuri la nivel național. Aceste informații au fost puse la dispoziția tuturor autorităților în timp util și MedLife a tras numeroase semnale de alarmă vizavi de maniera în care evoluează situația epidemiologică. În plus, MedLife a punctat și care ar fi soluțiile de gestionare a acestor tipuri de activități.

Care vor fi provocările în administrarea sănătății?

Cu certitudine se vor modifica tipurile de servicii. Avem de-a face cu un eșantion de populație de o anume vârstă, iar atunci când crește durata de viață se măresc și nevoile de îngrijire medicală. Va trebui să avem două categorii de servicii. Unele în zona online ‒ pentru patologia cronică, cel puțin, vor exista aparate care vor monitoriza orice tip de parametru, iar datele vor fi analizate în timp real. Celelalte ‒ tot ce se numește serviciul medical de spital, vor face un pas în față. E obligatorie dezvoltarea, dotarea cu tehnologie de avangardă. În ultimii ani au apărut tot felul de aparate a căror implantare se realizează prin tehnici minim invazive. Asta înseamnă că va scădea foarte mult durata de spitalizare și se va reduce timpul de recuperare a pacientului. Acesta va fi teritoriul care va câștiga mult în perioada următoare.

Ce vă relaxează?

Lectura. Am șansa să citesc în spaniolă și astfel să simt o conexiune mult mai directă cu textul decât prin traducător. Tot ce se numește hispanism mă fascinează.

Articol publicat în revista InfoLife nr. 96, ediția decembrie 2021 - ianuarie 2022.

Solicită o programare

Aici puteți să solicitați o programare pentru serviciile noastre de oriunde vă aflați, fără telefon și fără vizită în clinică. 

Analizele cu bilet de trimitere în decontare cu Casa de Asigurări de Sănătate se recoltează doar în baza unei programări prealabile.


Pasul 1

Detaliile Pacientului



Pasul 2

Detaliile Programării