Publicat la: 
26/05/2014

Cerealele stimuleaza productia de serotonina/ Foto: Sxc.hu

Carbohidratii sunt, in mod eronat, asociati cu cresterea in greutate si cu numarul crescut de calorii, dar de fapt acestia sunt o parte esentiala a unei diete echilibrate, in special daca sunteti o persoana activa din punct de vedere fizic. Bineinteles, carbohidratii sunt diferiti: cei care provin din zaharuri rafinate sau faina va pot face probleme in ceea ce priveste silueta, dar cei care provin de la cerealele integrale sau de la legume nu cresc atat de mult nivelul zaharului din sange. Exista anumite semne care va indica faptul ca aveti nevoie de un aport mai mare de carbohidrati in organism.

1. Aveti o respiratie urat mirositoare

Scopul dietelor sarace in carbohidrati este de a arde grasimile pentru energie, dar majoritatea expertilor nu sunt de acord cu aceasta, fiind de parerea ca nu duce la pierderea in greutate si la mentinerea siluetei pe termen lung. Atunci cand organismul arde grasimi, o face printr-un proces numit cetoza, care elibereaza substante chimice numite cetone. Cetonele au un miros neplacut si sunt, de multe ori, eliberate prin respiratie.

2. Nu mai faceti fata exercitiilor fizice

Cand persoanele active nu primesc suficienti carbohidrati, organismul recurge la proteine pentru functiile musculare. Completarea resurselor, dupa antrenament, cu carbohidrati poate grabi procesul de recuperare.

3. Va simtiti putin ametiti

La fel ca organismul, si creierul se bazeaza pe carbohidrati pentru energie. Atunci cand creierul nu primeste suficient de multa glucoza, s-ar putea sa nu functioneze la cea mai buna capacitate. Un studiu din 2008 a constatat ca femeile care tineau o dieta saraca in carbohidrati au avut scoruri mai proaste la o serie de teste de memorie decat cele care aveau o dieta echilibrata.

4. Sunteti irascibil

Persoanele care consuma o cantitate mica de carbohidrati au raportat un grad mai mare de irascibilitate, stres si oboseala, chiar si atunci cand dieta lor a dus la pierderea in greutate. O cauza posibila este importanta carbohidratilor in productia de serotonina.

5. Observati modificari ale metabolismului

"Unul dintre locurile principale in care se observa modificarile metabolismului atunci cand tineti o dieta este tractul gastro-intestinal", a explicat Dr. Stephen Sondike, medic la  Children's Hospital of Wisconsin. Cel mai probabil, acele schimbari se vor manifesta sub forma de constipatie.

Sursa: Huffington Post

A.C.

Comentarii

Este interesant ce spuneti dar partial neadevarat. Sa le luam pe rand:

"Cand persoanele active nu primesc suficienti carbohidrati, organismul recurge la proteine pentru functiile musculare." In ce sens? Adica transforma proteinele in glucoza? La cei care tin o dieta cu putini carbohidrati acest lucru nu este necesar si nici nu se intampla. Cetonele sunt folosite drept combustibil. Exista o multime de sportivi de performanta care tin diete low-carb si obtin performante. Studii facute pe sportivi arata ca mai ales pentru cei care trebuie sa depuna efort pe timp indelungat (alergatori de maraton, ciclisti) se obtin perfomante mai bune printr-o dieta ketogenica (cu putin carbohidrati) decat cu alimentatia clasica cu multi carbohidrati.

"La fel ca organismul, si creierul se bazeaza pe carbohidrati pentru energie". Este partial adevarat. Creierul se poate hrani foarte bine cu cetone. Daca doriti sa vedeti cum este criticat studiul din 2008 despre care vorbiti, gasiti aici: http://www.nhs.uk/news/2008/12December/Pages/Lowcarbdietsandmemory.aspx
In plus, probabil ca nu stiti ca alte studii arata contrariul. Acest studiu pe termen lung (un an) arata ca nu exista nici o diferentea in capacitatile cognitive ale celor care tin diete cu putini carbohidrati : http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1108558 . Alte studii arata ca pentru bolnavi de Alzheimer dieta ketogenica produce imbunatatiri ale memoriei: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21130529 si http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC25847/

"O cauza posibila este importanta carbohidratilor in productia de serotonina" Este o supozitie, aveti vreo dovada, un studiu care sa arata asta? Eu am cautat si n-am gasit nimic. Am gasit corelatii intre cetoacidoza si nivelul de serotonina. Sper ca nu confundati cetoza cu cetoacidoza. Cetoacidoza se intampla tocmai in situatii de hiperglicemie.

"...acele schimbari se vor manifesta sub forma de constipatie". In toate dietele ketogenice, indiferent ca este vorba despre Atkins sau Paleo se recomanda sa se consume cate mai multe vegetale bogate in fibre. Exista cel putin o salata la fiecare masa. In general, constipatia nu este o problema.

Ma bucur ca faceti diferenta intre carbohidrati buni (din vegetale sau cereale integrale) si cei rai ca zaharurile si fainoasele. Insa ma indoiesc ca putei livra 1600 de calorii zilnic doar din carbohidratii sanatosi.

Nu spuneti insa nimic despre pericolele unei diete bogate in carbohidrati. Nu spuneti despre pericolul glutenului, a cresterii candidei in tubul digestiv, al sindromului inflamator si multe altele.

Alte articoleVezi toate articolele

Greutatea, o problema / Foto: PhotoXpress Ti-ai propus sa slabesti si stii ca nu e tocmai simplu. Stii ca trebuie sa te pregatesti psihic pentru schimbarea obiceiurilor alimentare si ca iti iei...
Vitamina E si betacarotenul nu protejeaza impotriva cancerului sau a bolilor cardiace, apreciaza un grup de experti american intr-un raport publicat luni si preluat de AFP. Grupul de lucru al...