RUTINA DE VINERI
20% reducere la consultații și analize!
Despre dislexie
Dislexia este o dificultate comună de învățare ce afectează abilitățile cu un rol important în acest proces, cum ar fi cititul și scrisul. În ciuda acestor efecte negative, dislexia nu afectează inteligența, așa cum se întâmplă în cazul handicapurilor de învățare.
Această afecţiune nu dispare, dislexia la copii fiind o problemă pe tot parcursul vieții, persistând și în viața de adult. Există totuşi diverse metode care ajută la îmbunătățirea abilităților de scriere și de citire, în așa fel încât persoanele afectate să aibă parte de reușite în viața profesională și în parcursul academic.
Cauze
Contrar părerilor populare, persoanele cu dislexie nu au un coeficient de inteligență redus, ci doar dificultăți în a recunoaște diferite sunete ce alcătuiesc cuvintele și în a recunoaște literele. Cauza dislexiei nu a fost identificată în mod cert, însă s-a dovedit că această afecțiune poate avea și o componentă genetică, în cazul unor gene moștenite de la părinți, gene care afectează modul în care unele părți ale creierului se dezvoltă în primii ani de viață.
Factori de risc
Există o serie de factori de risc frecvent implicaţi în apariţia acestei dizabilităţi, printre care:
- Istoric legat de întârzierea vorbirii și de achiziția limbajului;
- Istoric favorabil interpretării greșite a sunetelor și dificultăți în asocierea acestora;
- Probleme în a juca jocuri de rimă;
- Istoric familial de dificultăți specifice de citire;
- Naștere prematură.
Simptome
Simptomele dislexiei pot fi dificil de recunoscut și de înțeles înainte de a începe școala însă severitatea acestei afecțiuni variază iar primele semne apar, de obicei, la vârsta la care copilul începe să citească.
Simptomele acestei afecțiuni pot să fie împărțite și diferențiate pe categorii de vârstă, după cum vom evidenția în continuare.
Preșcolari
- Achiziție târzie a limbajului, vorbirea începe mai târziu;
- Extindere mai lentă a vocabularului;
- Probleme la formarea corectă a cuvintelor, cum ar fi inversarea sunetelor în cuvinte sau confuzia cuvintelor care sună la fel;
- Probleme la amintirea sau denumirea literelor, numerelor și culorilor;
- Dificultăți de a învăța versuri sau de a juca jocuri ce implică rime.
Școlari
- Citire sub nivelul așteptat pentru vârstă;
- Probleme în procesarea și înțelegerea sunetelor;
- Dificultate în a găsi cuvântul potrivit sau dificultate în a forma răspunsuri la întrebări;
- Probleme de memorie ce fac dificilă găsirea cuvântului potrivit;
- Dificultate de a vedea (și ocazional de a auzi) asemănările și diferențele dintre litere și cuvinte;
- Incapacitatea de a reda pronunția unui cuvânt necunoscut;
- Dificultate de ortografie;
- Citirea sau scrierea lentă;
- Evitarea activităților care implică lectura.
Adolescenți și adulți
- Dificultate la citire, inclusiv la citirea cu voce tare;
- Citire și scriere lentă și laborioasă;
- Probleme de ortografie;
- Evitarea activităților care implică lectura;
- Pronunțarea greșită a numelor sau a cuvintelor sau probleme la redarea cuvintelor;
- Dificultăți de înțelegere a glumelor sau a expresiilor care au un înțeles ce nu este evident;
- Petrecerea unui timp neobișnuit de lung îndeplinind sarcini care implică citirea sau scrierea;
- Dificultate în a rezuma o poveste;
- Probleme în învățarea unei limbi străine;
- Dificultate de memorare;
- Dificultate în rezolvarea problemelor de matematică.
Diagnosticare
Analizele de sânge sau cele de laborator nu sunt utile în detectarea dislexiei, însă semnele acestei afecțiuni pot să fie recunoscute de psihologi, neurologi sau alți specialiști calificați în acest domeniu.
Totuși, evaluarea atentă a simptomelor este esențială pentru acest diagnostic și presupune analizarea următoarelor abilități:
- Decodificare (citirea cuvintelor necunoscute prin sunetul lor);
- Abilități de limbaj oral;
- Fluența și înțelegerea lecturii;
- Ortografie;
- Vocabular;
- Recunoașterea cuvintelor.
Tratament
Anomalia cerebrală subiacentă care duce la dislexie nu are un tratament specific pentru corectare însă detectarea precoce a acesteia și abordarea unor metode pentru ameliorarea efectelor dislexiei reprezintă pași importanți în îmbunătățirea calității vieții.
Tehnici educaționale
Testarea psihologică și psihiatrică este un sprijin real în diagnosticarea dislexiei, urmată de tehnici educaționale specifice pentru tratarea acesteia: tehnici care implică auzul, vederea și simţul tactil pentru a îmbunătăți abilitățile de citire, ascultarea unor lecții înregistrate și urmărirea cu degetul a literelor folosite și a cuvintelor rostite pentru a ajuta la procesarea informațiilor. De asemenea, ajută în tratarea dislexiei și următoarele metode educaționale:
- citirea cu voce tare;
- construirea unui vocabular de cuvinte recunoscute și înțelese;
- sesiuni de îndrumare cu un specialist pentru îmbunătățirea citirii;
- învățarea și recunoașterea fenomenelor, iar apoi înțelegerea fonicii;
Plan individual de educație
Părinții, împreună cu profesorii, pot să creeze un plan de educație conform cu abilitățile copilului.
Tratament precoce
Copiii cu dislexie care primesc ajutor suplimentar la grădiniță sau în clasa I își vor îmbunătăți adesea abilitățile de citire suficient pentru a reuși la școală - cu cât se intervine mai repede, cu atât impactul dislexiei va fi redus.
Complicații
Dislexia lăsată netratată, poate duce la:
Prevenție
Chiar dacă nu există o modalitate garantată de a preveni dislexia, problemele neurologice care provoacă această tulburare pot fi în strânsă legătură cu factori prenatali, iar copiii născuți prematur sau cei care au avut o greutate mică la naștere prezintă un risc mai mare de a face această boală, așa că este important ca femeile să aibă grijă și să ducă un stil de viață sănătos în timpul sarcinii.
De asemenea, este ideal să se intervină imediat ce apar primele semne ale dislexiei la copii, dar și să fie efectuate activități menite să faciliteze deprinderea abilităților de tipul vorbirii, citirii și scrierii.
Bibliografie
- ”Overview - Dyslexia”. NHS Choices. 2022, www.nhs.uk
- Stephen Brian Sulkes. “Dyslexia.” MSD Manual Professional Edition, MSD Manuals, 7 Feb. 2022, www.msdmanuals.com
- S Sutton Hamilton, “Reading difficulty in children: Clinical features and evaluation.” Uptodate.com, 2022, www.uptodate.com
- Habib M, Giraud K. „Dyslexia. Handb Clin Neurol”. 2013111:229-35. doi: 10.1016/B978-0-444-52891-9.00023-3.
- “American Dyslexia Association | We Can Help! | Dyslexia.” American Dyslexia Association “We Can Help!,” 2022, www.american-dyslexia-association.com
Alte afecțiuni similare
Disfagie
Disfagia este o tulburare de alimentație ce apare din cauza afectării procesului de înghițire, atât a solidelor, cât și a lichidelor. Disfagia este mai frecvent...
Vezi detalii
Disfonia
Disfonia sau răgușeala reprezintă o modificare temporară sau definitivă a intensității și a timbrului vocal, cauzată de leziuni localizate la nivelul corzilor vocale, al...
Vezi detalii
Dishidroză
Dishidroza este o formă de eczemă care afectează palmele, tălpile și părțile laterale ale mâinilor și picioarelor. Se manifestă printr-o serie de vezicule pline cu un...
Vezi detalii
Dislipidemia
Dislipidemia este definită ca fiind un nivel prea ridicat sau prea scăzut al lipidelor din sânge. Lipidele din sânge sunt substanțe grase, cum ar fi trigliceridele și...
Vezi detalii
Dislipidemie mixtă
Dislipidemia mixtă este o afecțiune caracterizată prin niveluri crescute de colesterol LDL (colesterolul „rău”), trigliceride și, adesea, niveluri scăzute de colesterol...
Vezi detalii
Dismenoree
Dismenoreea este un termen medical pentru durerile asociate menstruației. Mai mult de 50% dintre femeile care au menstruație prezintă dureri pentru 1-2 zile în fiecare...
Vezi detalii
Solicită o programare
Alege opțiunea de a te programa online, simplu și rapid, prin intermediul formularului de programare.
