Publicat la: 
18/11/2013

Aglomeratia - rai sau iad. Esti mai fericit intr-o multime? Un nou studiu ar putea explica de ce

Aglomeratia la metrou, cea din magazine in sezonul sarbatorilor sau din timpul unui protest sunt rareori distractive, dar pentru unii oameni experienta de a fi intr-o multime poate fi extrem de placuta, conform unei cercetari realizate de psihologul Dr. John Drury, de la Universitatea din Sussex. Rezultatele publicate in jurnalul PLoS ONE explica de ce oamenii gasesc placere in zone aglomerate.

Psihologii au intervievat oamenii aflati la un eveniment muzical in aer liber (un concert Fatboy Slim in Brighton) si la un mars de protest fata de schimbarile din sistemul de sanatate.

Cercetatorii au descoperit ca identitatea sociala a fost un factor cheie in estimarea emotiilor pozitive in ambele multimi si identificarea sociala a oamenilor cu multimea i-a facut pe acestia sa caute si sa se bucure de locuri mai dens populate.

"Concertul a fost intr-adevar un eveniment foarte aglomerat. Cu toate acestea, cu cat participantii la sondajul nostru s-au definit ca parte a multimii, cu atat mai putin au raportat ca s-au simtit prea inghesuiti," spune dr. John Drury, care a supervizat de cercetarea.

Studiul a fost realizat cu sprijinul organizatiilor locale implicate in domeniul sanatatii si securitatii la evenimente muzicale live si explica de ce din exterior o multime ar putea arata infernal, dar este de fapt o experienta divina pentru multi participanti. Pentru evenimente muzicale, multimea in sine este o parte cheie a atractiei.

Dr. Drury sustine, de asemenea, ca rezultatele au implicatii importante pentru psihologie. Exista o idee in psihologie ca avem o nevoie relativ fixa de "spatiu personal". Acest lucru ar insemna ca alte persoane sunt in mod inevitabil o amenintare pentru confortul nostru.

Dar aceasta presupune in mod eronat ca fiecare dintre noi avem doar o singura identitate - o identitate personala. Descoperirile arata ca avem mai multe identitati bazate pe adeziunea la grupul nostru.

Proeminenta de identitati diferite variaza in functie de contextul social. In acele momente cand oamenii impartasesc o identitate sociala cu noi, prezenta lor nu este o invazie a spatiului nostru. Ei nu sunt "altii" - ei sunt "noi".

Specialitate: 

Echipa medicala MedLife - Psihologie

Articole similare

Cand vine vorba de identificarea minciunilor, ar trebui sa aveti incredere in instinct, potrivit unui nou studiu. Acesta sugereaza ca oamenii sunt mai buni la descoperirea minciunilor atunci cand se bazeaza pe raspunsul initial, nu cand se gandesc si analizeaza faptele. In general, oamenii nu sunt priceputi la a identifica mincinosii, rata de...
Burgerii au devenit un aliment din ce in ce mai popular si la indemana pentru persoanele care doresc sa comande ceva repede la birou. Burgerii sunt o optiune buna si atunci cand iesim in oras. Cu toate acestea, continutul lor ne face sa ne intrebam cat de sanatosi sunt si care sunt efectele pe care le au asupra organismului. Specialistii au...
Spalarea zilnica a parului nu este recomandata / Foto: Photoxpress.com Aproximativ 40% dintre femei se spala pe cap zilnic, insa dermatologii nu recomanda aceasta frecventa de spalare a podoabei capilare, cu atat mai mult cu cat exista persoane care nu necesita spalare zilnica. Obsesia de a te spala zilnic pe cap poate duce la deteriorarea...
Dr. Viorica Radoi / Foto: MedLife A mai trecut un an, un altul ne asteapta cu noi provocari. Ca un bilant pentru acest an, m-am gandit sa scriu acest ultim articol pe 2012. Vreau in primul rand sa multumesc cititorilor acestui blog, dumneavostra pacientilor mei ca ati avut incredere in mine. Ma bucur ca am reusit sa vin in intampinarea...
Performanta medicala globalizata / Foto: Agerpres Mai mult de unul din trei medici practicieni din Marea Britanie au facut studiile in afara tarii, informeaza General Medical Council, institutia care verifica si mentine dreptul de practica in regat. Ultimele statistici arata ca peste 73.000 de doctori care activeaza in Marea Britanie, adica 37%,...