Publicat la: 
18/11/2013

Aglomeratia - rai sau iad. Esti mai fericit intr-o multime? Un nou studiu ar putea explica de ce

Aglomeratia la metrou, cea din magazine in sezonul sarbatorilor sau din timpul unui protest sunt rareori distractive, dar pentru unii oameni experienta de a fi intr-o multime poate fi extrem de placuta, conform unei cercetari realizate de psihologul Dr. John Drury, de la Universitatea din Sussex. Rezultatele publicate in jurnalul PLoS ONE explica de ce oamenii gasesc placere in zone aglomerate.

Psihologii au intervievat oamenii aflati la un eveniment muzical in aer liber (un concert Fatboy Slim in Brighton) si la un mars de protest fata de schimbarile din sistemul de sanatate.

Cercetatorii au descoperit ca identitatea sociala a fost un factor cheie in estimarea emotiilor pozitive in ambele multimi si identificarea sociala a oamenilor cu multimea i-a facut pe acestia sa caute si sa se bucure de locuri mai dens populate.

"Concertul a fost intr-adevar un eveniment foarte aglomerat. Cu toate acestea, cu cat participantii la sondajul nostru s-au definit ca parte a multimii, cu atat mai putin au raportat ca s-au simtit prea inghesuiti," spune dr. John Drury, care a supervizat de cercetarea.

Studiul a fost realizat cu sprijinul organizatiilor locale implicate in domeniul sanatatii si securitatii la evenimente muzicale live si explica de ce din exterior o multime ar putea arata infernal, dar este de fapt o experienta divina pentru multi participanti. Pentru evenimente muzicale, multimea in sine este o parte cheie a atractiei.

Dr. Drury sustine, de asemenea, ca rezultatele au implicatii importante pentru psihologie. Exista o idee in psihologie ca avem o nevoie relativ fixa de "spatiu personal". Acest lucru ar insemna ca alte persoane sunt in mod inevitabil o amenintare pentru confortul nostru.

Dar aceasta presupune in mod eronat ca fiecare dintre noi avem doar o singura identitate - o identitate personala. Descoperirile arata ca avem mai multe identitati bazate pe adeziunea la grupul nostru.

Proeminenta de identitati diferite variaza in functie de contextul social. In acele momente cand oamenii impartasesc o identitate sociala cu noi, prezenta lor nu este o invazie a spatiului nostru. Ei nu sunt "altii" - ei sunt "noi".

Specialitate: 

Echipa medicala MedLife - Psihologie

Articole similare

Exista o zicala veche: barbatii imbatranesc ca un vin fin, in timp ce femeile imbatranesc ca un pahar de lapte. Diferentele procesului de imbatranire dintre femei si barbati apar atat la nivelul mintii, al corpului, dar si la cel al capacitatii emotionale. Modelul dupa care un anumit sex imbatraneste depinde de societatea in care individul a fost...
Ideea conform careia rezolutiile de Anul Nou nu pot fi respectate pentru ca impun prea multa presiune a fost demontata de cercetatori, care au facut o lista cu trucurile psihologice pentru respectarea acestora si evitarea dezamagirilor in noul an. Incepeti intr-o zi de luni Inceputul unui nou an ne pacaleste sa ne vedem pe noi insine intr-o...
Regenerarea dintilor/ Foto: Photoxpress.com Cercetatorii americani au creat o metoda revolutionara de regenerare a dintilor, ce utilizeaza raze laser de mica intensitate care stimuleaza procesul de activare a celulelor susa ale pacientilor, informeaza Reuters. Autorii acestei tehnici sunt de parere ca metoda lor are un potential urias,...
Lipsa de concentrare / Foto: Photoxpress.com In clipa de fata va verificati e-mailul. Ulterior raspundeti la sms-uri, dupa care cititi un ariticol online. Orele trec si constatati ca in tot acest timp nu ati reusit sa faceti nimic concret. Cu totii am trecut prin momente in care nu ne-am putut concentra si nu am reusit sa rezolvam ceea ce aveam...
In Islanda, pretul tigarilor va creste cu 10% in fiecare an / Foto: Photoxpress.com Islanda va dezbate in zilele urmatoare un proiect de lege ce propune interzicerea comercializarii libere a tigarilor. Fumatorii vor fi supusi unor tratamente si programe educationale, menite sa ii ajute in lupta impotriva dependentei lor. Daca aceste metode isi...