MEDICINA GENERALA

13 Decembrie 2013

Ce se intampla cu organismul atunci cand apasam butonul de "snooze"

In general, intr-o dimineata tipica in care trebuie sa mergeti la munca, nu va treziti in mod natural, ci apelati la ceasul cu alarma. In functie de ora la care v-ati dus la somn si de cat de profund ati dormit, este posibil sa nu intelegeti ce se intampla atunci cand auziti enervantul sunet al ceasului cu alarma. Instinctual, majoritatea persoanelor care sunt in aceasta situatie, apasa butonul de snooze (amanare).

Desi pare ca va oferiti cateva minute in plus de somn, ceea ce reusiti de fapt este sa va  faceti procesul de trezire mult mai dificil.  Daca puteti sa adormiti din nou, este posibil sa va cufundati creierul inapoi la inceputul ciclului de somn, acesta fiind cel mai prost punct in care va puteti trezi.

Una dintre consecintele trezitului brusc si prea devreme este un fenomen numit inertia somnului. Inertia somnului a fost denumita in 1976 si se refera la perioada dintre starea de veghe si momentul in care v-ati trezit complet. Cu cat va treziti mai brusc, cu atat mai severa este inertia somnului.

Desi simtiti ca v-ati trezit suficient de repede, tranzitia usoara dintre cele doua moduri este un proces mult mai gradual. Partile creierului implicate in procesul de functionare fiziologica de baza sunt activate aproape instantaneu. Cu toate acestea, regiunile noastre corticale, in special cortexul prefrontal, au nevoie de mai mult timp pentru a intra in normal.

In minutele dupa ce ne-am trezit, memoria, timpul de reactie, vigilenta, atentia si capacitatea dumneavoastra de a efectua exercitii matematice simple, devin mult mai complicate.  Ca urmare, deciziile noastre nu sunt nici rationale, nici optime.

Potrivit lui Kenneth Wright, expert neurolog, "cognitia este in starea cea mai buna cu cateva ore inainte de ora normala de somn si in starea cea mai rea in preajma orei normale de trezire". In momentele in care apare inertia somnului, majoritatea persoanelor fac ceva ce stiu ca nu ar trebui.

Alte studii au constatat ca inertia somnului poate dura doua ore sau chiar mai mult. Unul dintre studii a presupus monitorizarea unor persoane timp de trei zile consecutive. In cadrul acestuia, cercetatorii Charles Czeisler, Megan Jewett si colegii lor de la Harvard Medical School au descoperit ca inertia somnului dispare la 2-4 ore de la momentul debutului.

In timp ce participantii au afirmat ca se simt treji dupa 40 de minute, facultatile lor cognitive nu si-au revenit complet pentru mai mult ore. Micul dejun, dusul sau lumina puternica nu au reusit sa atenueze rezultatele. Indiferent de context, creierului nostru ii ia mai mult timp sa se adapteze la ritmul normal.

Cand ne trezim in in mod natural, facem acest lucru datorita a doi factori de baza: cantitatea de lumina exterioara si ceasul nostru intern-ritmul nostru circadian. Ceasul intern nu este perfect corelat cu cel extern.

Diferenta dintre timpul de trezire mandatat social si timpul de trezire biologic optim este ceea ce Till Roenneberg, profesor de cronobiologie la Ludwig-Maximilians University din Munich, numeste "diferenta de fus orar social" (social jetlag)

Roenneberg si psihologul  Marc Wittmann au descoperit ca nepotrivirea cronica dintre timpul de somn biologic si cel social vine cu un pret ridicat: consumul de alcool, tigari si cofeina cresc si fiecare ora de "social jetlag" creste riscul de obezitate cu 33%.

"Practica prin  care mergem la somn si ne trezim la ore mai mic denenaturalemai mare de ar putea fi cel mai raspandit comportament cu risc ridicat din societatea moderna", a afirmat Roenneberg.

Sursa: The New Yorker

A.C.



Echipa MedLife de Neurologie

Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist
Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist

Ecografie 2d și Ginecologie

Petrutescu Brandusa
Petrutescu Brandusa
Medic Primar
Petrutescu Brandusa
Petrutescu Brandusa
Medic Primar

Alergologie

Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist
Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist

Orl

Sandor Cosmina Teodora
Sandor Cosmina Teodora
Medic Specialist
Sandor Cosmina Teodora
Sandor Cosmina Teodora
Medic Specialist

Dermatovenerologie

©2021 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.